استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با بهره‌برداری از ایستگاه ریلی انبار نفت زاهدان سالانه 400 میلیون لیتر فرآورده نفتی و نفتگاز (گازوئیل) به استان سیستان و بلوچستان حمل می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛علی‌محمد آزاد در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه ریلی انبار نفت زاهدان، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این ایستگاه از تردد 13 هزار نفتکش در جاده‌های استان جلوگیری می‌شود.
وی صرفه‌جویی در انرژی، کاهش سوانح جاده‌ای، تسریع در عملیات حمل فرآورده‌ها به استان و فراهم شدن صادرات نفتی از مرزهای جنوب شرقی را از مهمترین مزایای بهره‌برداری از این ایستگاه عنوان کرد.
وی موقعیت مرزهای سیستان و بلوچستان را برای توسعه صادرات نفتی مهم بر شمرد و گفت: افتتاح این ایستگاه زمینه را برای توسعه صادرات نفت با توجه به 2 میلیارد جمعیت آن سوی مرز دو چندان کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اکنون در زمینه تامین انرژی در بخش‌های مختلف مشکلی ندارد و به عنوان استان صادر کننده برق اکنون در سطح ملی مطرح است.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان عنوان داشت: تکمیل این زیر ساخت‌ها خود بخوبی نشان دهنده تلاش نظام و دولت برای توسعه استان است که عددهای هزینه شده طی چند سال اخیر خود گواهی بر این ادعا است.
وی با بیان اینکه دولت همچنین برای افزایش سرمایه گذاری در جنوب شرقی تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گرفته است تصریح کرد:
برخورداری از تخفیف 50 درصدی سود تسهیلات بانکی سرمایه گذاران در استان، پرداخت 100 درصدی بیمه ریسک از سوی دولت نمونه‌هایی از خواست ملی برای توسعه استان است.
آزاد همچنین یادآور شد: با رایزنی‌های صورت گرفته اکنون جابه‌جایی کالا از طریق خط آهن در سیستان و بلوچستان با 50 درصد تخفیف روبه‌رو است که این اقدام ارزشمند دولت را باید ارج نهاد.
استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اکنون استان آماده تحویل فرآورده‌های نفتی به سراسر شهرهای استان است و با توجه به زیرساخت‌های موجود، زمینه سرمایه گذاری در استان فراهم شده است.
آزاد گفت: با روند شتاب که در توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد، سیستان و بلوچستان به زودی جزو استان‌های توسعه یافته در خواهد آمد و از محرومیت خارج می‌شود.
با بهره‌برداری از این طرح ریلی و اتصال انبار نفت زاهدان به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی امکان تامین فرآورده‌های سوختی جنوب شرق کشور از طریق ریل و صادرات نفتی به کشورهای همجوار فراهم شد.
گفتنی است: این ایستگاه در زمینی به گستره 25 هزار متر مربع از طریق خط لوله 14 اینچی به طول 2 هزار و 400 متر به انبار نفت زاهدان متصل شده است.
در این ایستگاه دو خطه ریلی امکان تخلیه همزمان 20 واگن و نیز توقف 20 واگن دیگر فراهم است و با بهره‌برداری رسمی از فاز نخست آن که روز گذشته صورت گرفت، سالانه 15 میلیارد ریال صرفه‌جویی ریالی فقط در بخش حمل و نقل می‌شود.
با توسعه این ایستگاه و بهره‌برداری از فازهای بعدی امکان صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق پاکستان به کشورهای همسایه فراهم شده و در دیگر بخش‌ها از جمله اشتغال زایی پایدار تاثیرگذار است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.