به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر خرازی ها کارشناس سلامت در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص تاریخچه تبلیغات پزشکی ماهواره ای افزود: در گذشته برنامه های مختلفی در خصوص تبلیغات پزشکی کمابیش از ماهواره پخش می شد اما از اواسط دهه 70 این قضیه کم کم شروع به شکل گرفتن کرد و با آغاز دهه 80 آگهی های طبی هم به آن اضافه شد به گونه ای که دهه دوم 80 با یک سونامی تبلیغات طبی غیر مجاز مواجه شدیم و متاسفانه این قضیه همچنان ادامه دارد .
وی گفت : ترفند این تبلیغات این است که نیازهای کاذب ایجاد می کند و مخاطبان خود را به یک سری از مشتریان بالقوه تبدیل می کنند و آنها را به سمت نیازهای کاذب هدایت می کند و به علت اینکه سواد رسانه ای مردم کم شده متاسفانه فریب این تبلیغات را می خورند.
وی بااشاره به اینکه تکنیک طب ماهواره ای حذف پزشک است تصریح کرد: متاسفانه این تبلیغات بدون پزشک ارتباط بدون واسطه ای را با مخاطب برقرار می کند سالهای اولیه که طب ماهواره ای وجود داشت خیلی به داخل کشور سرایت نکرده بود اما روز به روز این تبلیغات لجام گسیخته تر شد و به دلیل عدم کنترل به مطبوعات داخلی سرایت کرد به گونه ای که با کلماتی ابلهانه مردم ما را که به رسانه های خودمان اعتماد دارند راحت تر فریب می دهند.
خرازی ها خاطر نشان کرد : اطلاع رسانی مردم و آگاه کردن آنها ، ممنوعیت تبلیغات و بازنگری در قوانین و بازنگری در مجازات ها از جمله راه کارهای مقابله با این تبلیغات است.
** دروازه های تبلیغات برای تمام محصولات قاچاق باز است
دکتر مقیمی معاون بازرسی و معاونت سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: بر اساس نتایج آزمایشگاهی بر روی تعداد زیادی از داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای مشخص شد که این داروها شامل کافئین ، فنوباربیتال ، داروهای روان پزشکی و مقدار مختصری زردچوبه ، گشنیز و زیره دارد تا بوی مواد شیمیایی احساس نشود و طبق گزارشاتی که از وزارت بهداشت داشتیم مشخص شد کسانی که یک بار از این داروها استفاده کرده اند هم برای ترک مدت زمان بیشتری نیاز داشته اند و هم میزان داروی بیشتری باید مصرف می کردند
وی گفت : 95 شبکه فارسی زبان تبلیغات پزشکی و طبی پخش می کنند اما متاسفانه با توجه به اینکه حداقل ترین راه برای مقابله با آنها قطع تلفن است اما هنوز در این زمینه خلاء قانونی داریم.
وی تصریح کرد : متاسفانه دروازه های تبلیغات برای تمام محصولات قاچاق باز است و جای تاسف دارد که وزارت بهداشت که متولی رصد و پیگیری این تبلیغات است کوتاهی کرده است و به اعتراف خودشان متولی رصد و کشف صلاحیت تبلیغات غیر مجاز نیستند و دیده شده که حتی این تبلیغات در اینترنت هم انجام می شود و این در حالی است که متولی آن هم وزارت ارشاد است.
مقیمی با اشاره به اینکه این تبلیغات حتی در نشریات داخلی هم چاپ می شود تصریح کرد : شکایت از یک مجله سیکل قانونی خود را دارد و در دادگاه مطبوعات درباره تبلیغات چیزی مطرح نشده البته هیئت دولت مصوبه ای داشته درباره اینکه کلیه کالا ها باید کد بهداشتی داشته باشند تا اصالت آن کالا را در حیطه بهداشت و درمان مشخص گردد و هر محصولی که فاقد این کد باشد صلاحیت ندارد و هر فروشگاه و داروخانه ای که محصولات بدون کد را بفروشند باید جمع آوری شوند.
**وزارت ارشاد خود را از پیگیری تبلیغات غیر مجاز کنار کشیده است
دکتر صفاتی رئیس اداره نظارت و بازرسی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود : تولیت و نظارت و سرپرستی نظام سلامت کشور به عهده وزارت بهداشت است و تمام آیین نامه ها و قوانینی که وزارت خانه می دهد بر همه واجب و لازم اجرا است
وی گفت : تا کنون ندیده ایم که وزارت فرهنگ و ارشاد به وظیفه ذاتی خود در زمینه پیگیری برخی از تبلیغات غیر مجاز و بدون مجوز در نشریات داخلی عمل کند. و این در حالی است که 80 درصد از این تبلیغات اصلا مجوز ندارد بنابراین می طلبد که قوه قضاییه ، وزارت ارشاد ، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت یک ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند تا جلوی این تبلیغات را بگیرند اما متاسفانه وزارت ارشاد خود را از بحث تبلیغات کنار کشیده است
وی تصریح کرد: وقتی با تبلیغات ماهواره ای برخورد نشود این تبلیغات به سمت مجلات هدایت می شود و هیچ کس در قبال ضرر و زیانی که به مردم می رسد پاسخگو نیست بنابراین هر چقدر اطلاع رسانی کنیم جلوی خیلی از صدمات گرفته می شود.
وی خاطرنشان کرد : اگر قوه قضاییه و وزارت ارشاد همکاری ها را بیشتر کنند جلوی این تبلیغات حداقل با قطع تلفن گرفته می شود./ع