اغلب داروهاي که در کلاس هاي بدنسازي به طور غير قانوني ارائه مي شود، علاوه بر عوارض قلبی امکان ابتلا به سرطان کبد در مصرف کننده را افزايش مي دهد.

دکتر رضا امانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به مصرف داروي ترامادول در بين برخي ورزشكاران، اظهار داشت: اين دارو در واقع نوعي مسکن و قرص ضددرد است که پزشکان به ندرت تجويز مي کنند و اين درحالي است که در بعضي باشگاه هاي بدن سازي به طور گسترده از اين دارو استفاده مي شود و اين امر اعتياد مصرف کننده را در پي دارد.
وي با بيان اين كه دسته داروهاي آمفتامين باعث تخريب بافت مغز مي شود و روح و روان فرد را مختل مي کند،‌تصريح كرد: در باشگاه هاي بدن سازي از دو دسته از داروهاي نيروزا استفاده مي شود، مصرف استروئيدهاي آنابوليزان که به صورت مصنوعي ساخته مي شود و در برخي موارد باعث تخريب مفاصل، مختل شدن متابوليسم بدن و ابتلا به بيماري هاي کليوي مي شود و نکته اين جاست که مغز، غده هيپوفيز و سيستم هدايتي توليد اسپرم در بدن مردان را مختل مي كند.
این متخصص تغذیه افزود: مصرف اين داروها بر رشد پروستات هم تاثير نامطلوبي مي گذارد و رشد اين غده را مختل مي کند.
وی دسته دوم داروهايي که در باشگاه هاي بدن سازي از آن استفاده مي شود را مکمل هاي حاوي پروتئين عنوان کرد و افزود: حتي اگر این مکمل ها داراي مجوز باشد به دليل داشتن اسيد آمينه فراوان، دفع کليه را با مشکل روبه رو مي کند و در واقع اين داروها فعاليت کليه ها را افزايش مي دهد و باعث فرسايش سلول هاي کليه مي شود و احتمال سنگ سازي کليه را افزايش مي دهد.
وی به ورزشکاران توصیه کرد: به هنگام مراجعه به باشگاه هاي ورزشي در صورت نیاز، بايد از داروهايي استفاده کنند که داراي تاييديه وزارت بهداشت است و از طرفي اين داروها بايد با تجويز پزشک متخصص مصرف شود.
دکتر امانی خاطرنشان كرد: مصرف خودسرانه و بيش از حد داروهاي تاييد شده از سوي وزارت بهداشت در باشگاه ها براي تقويت عضلات يا حجم دهي به عضلات نیز خطرناک است و عوارض سوء دارد چه برسد به اين که داروها غيرمجاز باشد.
این متخصص تغذیه تاکید می کند: ورزشکاران بايد بدانند هر دارويي که براي لاغري يا چاقي مصرف مي شود بايد داراي پروانه بهداشتي باشد و از سوي پزشک ُمتخصص مربوطه تجويز شود./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار