حزب همبستگي، جزء احزاب و تشكل‌هاي جبهه‌ دوم خرداد و نيروهاي اصلاح‌طلب بوده و بعضاً بيانيه‌هاي صادرشده از سوي اين جبهه را تأييد و امضاء کرده است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، هنگامي که انتخابات مجلس پنجم با پيروزي نسبي جناح موسوم به راست در كسب اكثر كرسي‌هاي مجلس همراه شد، تعدادي از عناصر جناحي که در آن زمان به جناح چپ معروف بودند و منتسبين به حزب كارگزاران سازندگي راهيافته به مجلس، به اقتضاي موقعيت زماني و تقابل با جناح راست كه اينك اكثريت مجلس را در اختيار داشت ناچار به ائتلاف شدند و مجمع حزب‌الله مجلس را تشكيل دادند.

حزب همبستگي ایران اسلامي توسط جمعي از همين نمايندگان و برخي از نيروهاي اجرائي دولت در خارج از مجلس، براي حمايت از دستاوردهاي دوم خرداد و برنامه‌هاي سيد محمد خاتمي رئيس دولت اصلاحات تشكيل شد که در تاريخ 76/10/27 مجوز فعاليت آن به تصويب وزارت كشور رسيد و نهايتاً در تاريخ 770/4/20 پروانه فعاليت اين حزب از سوي وزارت كشور صادر شد.

افرادي چون محمدرضا راه چمني، سيدمحمود ميرلوحي، غلامرضا انصاري، الياس حضرتي، قدرت‌الله نظري‌نيا، علي‌اصغر احمدي، غلام‌حيدر ابراهيم بای سلامی، سيدمحمد هاشمي، قربانعلي قندهاري و ولي‌الله توكلي، از اعضاي هيئت مؤسس حزب همبستگي ایران اسلامی هستند.

اين حزب، محور اصلي فعاليت خود را بر دفاع از دستاوردهاي دوم خرداد و حمايت از برنامه‌هاي رئيس‌جمهور(خاتمي) اعلام كرد و همواره بر آن تأكيد داشت.

در انتخابات مجلس ششم نيز بسياري از اعضاي شوراي مركزي و شوراي عالي اين حزب به مجلس راه يافتند. حزب همبستگي، جزء احزاب و تشكل‌هاي جبهه‌ دوم خرداد و نيروهاي اصلاح‌طلب بوده و بعضاً بيانيه‌هاي صادرشده از سوي اين جبهه را تأييد و امضاء کرده است.

حزب همبستگي در انتخابات نهمين دوره ریاست جمهوری از مهدی کروبی و در دهمين دوره از میرحسین موسوی حمایت کرد.

اين حزب به همراه ديگر نيروهاي ائتلاف جبهه دوم خرداد همواره خواستار آزادي بيان و آزادي قلم و آزادي عمل بيشتر براي مطبوعات و فعاليت‌هاي فرهنگي بوده است.

محمدرضا راه‌چمني، دبيركل حزب همبستگي ایران اسلامی در خصوص مسائل سياسي مي‌گويد: معمولا در نظام‌هاي مردم¬سالار اين مردم هستند که حرف آخر را مي‌زنند، يعني رأي مردم، حرف نهايي در انتخابات و در واقع در اداره كشور است.

وي همچنين در اين باره مي‌افزايد: برخورد بين جناح‌ها به نفع نظام نيست بايد همواره منافع كشور را در نظر داشته باشند و آنجا كه به مصلحت جامعه است دست از مخالفت‌هاي خود با يكديگر بردارند. اختلاف سلايق و علايق بايد باشد اما تنوع و تكثر آنها بايد كاناليزه شود و شفاف باشد تا افراد بتوانند به صورت يك مجموعه سازمان‌يافته حرف بزنند. /ش3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار