چارلز کوپکان ، استاد امور بین المللی دانشگاه جرج تاون آمریکا و یکی از اعضای برجسته شورای روابط خارجه کاخ سفید در مقاله ای اظهار داشت : گرچه آمریکا همچنان دارای قدرت نفوذ در برخی امور می باشد اما باید پذیرفت که جهان تغییر کرده و نقش ایالات متحده بعنوان ابرقدرت اصلی دنیا به شدت کاهش یافته است .

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آتلانتیک؛کوپکان افزود: اکنون مسابقات فراوانی در محافل سیاسی بین المللی میان کشورهای مختلف وجود دارد که آنها را در رتبه بندی موفقیت و تاثیرگذاری در سطح جهانی قرار میدهد . اینکه ایالات متحده طی دهه های اخیر یکی از قدرت های مطلق و برتر دنیا محسوب می شده امری بدیهی است اما جهان بخصوص در دو دهه اخیر تغییرات چشمگیری داشته است .


چین یکی از کشورهایی است که اخیرا رشد اقتصادی و سیاسی فراوان داشته و بعنوان قویترین قدرت اقتصادی دنیا به شمار می اید . کارشناسان پیش بینی می کنند روند صعودی چین در دنیا تسریع خواهد یافت و به مرورعلاوه بر تضعیف هرچه بیشتر قدرت های غربی ، برخی از آنان را بطور کلی از صحنه تصمیم گیری های مهم و حیاتی اقتصاد جهان حذف خواهد کرد . هند ، بزریل و ترکیه نیز روندی همچون چین را طی کرده و در حال تسخیر بسیاری از محافل سیاسی و اقتصادی جهان هستند .
واقعیت این است که قدرت های غیرقابل انکاری که در اطراف آمریکا در حال رشد هستند موقعیت را برای این کشور سخت کرده اند ،‌چرا که دست و پنجه نرم کردن با بحران و رکود مالی در کنار تامین هزینه های سرسام آور جنگی معضلات مالی فراوانی در پی داشته و قدرت گیری کشورهای دیگر نیز آن را تشدید می نماید .
سلطه درازمدت غرب بر جهان نتیجه هماهنگی و همکاری چند کشور قدرتمند با یکدیگر می باشد . قرن نوزده میلادی تا پایان جنگ جهانی دوم اوج قدرت غرب در جهان بوده است . اما اکنون اختلافات دیپلماتیک میان آنان نه تنها قدرت آنان را کاهش داده بلکه موجب شده برخی نیز با استفاده از تیرگی روابط قدرت خود را تثبیت نمایند .
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد : بلندترین ساختمانهای دنیا دیگر نه در نیویورک بلکه در دوبی واقع است . ثروتمندترین فرد جهان دیگر آمریکایی نیست بلکه یک مکزیکی است . بزرگترین شرکت تجاری دنیا دیگر متعلق به ایالات متحده آمریکا نیست بلکه چینی است . بزرگترین و غول پیکرترین هواپیماها نه در آمریکا بلکه در روسیه و اوکراین ساخته می شوند . بزرگترین پالایشگاه جهان در هند و بزرگترین کارخانه ها در چین است .
فرید ذکریا در "جهان پس از آمریکا " می نویسد : درست در هنگامی که جهان در حال گشودگی است آمریکا در حال فروبستگی است . این کشور گرچه موفق شد آرمان جهانی سازی خود را به همه جهان منتقل کند اما خود فراموش کرده که باید خودش نیز جهانی شود .
در عین حال انگلستان نیز تحت تاثیر تداوم بحران های مالی بین المللی ،‌ به رکود در عرصه تولیدات صنعتی و ورشکستگی بیشتر بانکها انجامیده است . اتحادیه اروپا ضمن تلاش بریا مقابله با تغییرات سریع در عرصه داخلی و تداوم حضور در عرصه بین المللی به عنوان اقتصاد پویا با گزینش های فراوان و جدیدی رویرو شده است .


در این میان روسیه نیز تلاش دارد با فروش تسلیحات نظامی پیشرفته چین را بعنوان یکی از شرکای استراتژیک خود حفظ و قطب قدرتمندی در برابر قدرت های غربی به خصوص آمریکا ایجاد نماید . /ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار