«محمود جوادی پور» از بنیان گذاران جنبش مدرن در هنرهای تجسمی در ایران است.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی باشگاه خبرنگاران؛محمود جوادی پور از هنرمندان برجسته نقاشی ایران که پایه گذار جنبش مدرن در هنرهای تجسمی در ایران است در سال 1299 در تهران متولد شد.

پدر وی با نام علی نقی در سن 15 سالگی به تهران آمد و "محمود جوادی پور" را به مدرسه علامه برای تحصیل فرستاد وی رشته آهنگری وماشین مدرک گرفت سپس در هنرستان نیما یوشیج معلم ادبیات وی شد.

در سال 1320 به دانشکده هنرهای زیبا که به تازگی تاسیس شده بود وارد شد و به عنوان دومین گروه هنرجویان نقاشی به تحصیل پرداخت.

جوادی پور در طول سال های 1322 به بعد در چاپخانه بانک ملی به عنوان نقاش استخدام شد و البته در طول کار دراین چاپخانه اطلاعاتی را در زمینه چاپ عکس رنگی بدست آورد.

وی در سال های 1328 در نمایشگاه گروهی انجمن فرهنگی ایران و فرانسه به همراه هنرمندانی چون احمد اسنفدیاری شرکت کرد.

جوادی پور در بین سال های 30-1329 اولین نگارخانه خصوصی تهران را با عنوان آپادانا با همکاری حسین کاظمی و نیز هوشنگ آجودانی تاسیس کرد و به سرعت نمایشگاه گروهی را دراین نگارخانه برگزار کرد.

این هنرمند برجسته نقاشی ایران در طول بیش از 7 دهه فعالیت هنری اش نمایشگاه های بی شماری را برگزار کرده است.

"جوادی پور "در کنار برگزاری این نمایشگاه ها در مراکز هنری مختلف نیز به تدریس هنر پرداخته است.

در سال 1386 از سردیس این هنرمند برجسته نقاشی ایران در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) رونمایی شد.

از این هنرمند شهید به عنوان یکی از نخستین پایه گذاران نقاشی نو و مدرن در ایران نیز از وی تجلیل شد.

نمایشگاهی نیز در سال 90 از آثار وی و استاد "احمد اسفندیاری" به عنوان پیشگامان هنر نوگرا درایران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

"جوادی پور" در طول فعالیت هنری اش درکنار بسیاری از مدیریت ها که پشت سر گذاشته است سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران نیز بود و در حال حاضر اثار بسیاری از این هنرمند در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و موزه های دنیا نگهداری می شود./ه     
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار