مدیركل گمرك شهرستان آستارا گفت: در سال گذشته، مقدار 558 هزار تن كالا به ارزش 339 میلیون دلار از گمرك آستارا به خارج از كشور صادر شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ "بهزاد كریمی" گفت: این میزان صادرات غیرنفتی در مقایسه با سال قبل از آن ، از لحاظ وزن پنج درصد و از نظر ارزش 15 درصد افزایش داشته است.

وی دلیل افزایش وزنی صادرات از این واحد گمركی را رشد صدور كالاهایی مثل سیمان و محصولات كشاورزی ذكر كرد.

وی همچنین محصولات كشاورزی، مواد غذایی، سیمان و گچ، شوینده ها، محصولات شیمیایی، پارچه و صنایع دستی، فرش و موكت، البسه، كیف و كفش، مصالح ساختمانی، مصنوعات پلاستیكی، كالاهای صنعتی، محصولات معدنی و مصنوعات فلزی را عمده كالاهای صادره شده از گمرك آستارا عنوان كرد.

كریمی افزود: این كالاها اغلب به كشورهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و روسیه صادر شده است.

وی همچنین میزان صادرات چمدانی گمرك آستارا در سال گذشته را 14 هزار تن كالا و به ارزش 32 میلیون دلار اعلام و بیان كرد: این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با سال قبل از آن از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 52 و 18 درصد كاهش داشته است.

وی علت كاهش صادرات چمدانی از گمرك آستارا را كاهش مسافران ورودی خارجی از مرز آستارا به علت اعمال قوانین سخت گیرانه توسط جمهوری آذربایجان ذكر كرد.

كریمی مواد غذایی، البسه، مواد پلاستیكی و محصولات كشاورزی را عمده كالاهای صادرات چمدانی از گمرك آستارا اعلام كرد و گفت: این كالاها اغلب توسط مسافران به كشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.

براساس اين گزارش؛ صادرات چمدانی این مبدا گمركی اغلب توسط مرزنشینان شهرهای آستارا و لنكران جمهوری آذربایجان انجام می شود.

گمرك آستارا به عنوان یك اداره كل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، كارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد كارنه تیر، كاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می كند.

در 10 سال گذشته گمرك مرزی آستارا از نظر تجارت و صادرات چمدانی رتبه نخست را در كشور كسب كرده است. این گمرك رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال كشور را دارد.

شهرستان بندری آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان ، سومین مرز پرتردد كشور محسوب می شود به طوری كه سالانه نزدیك یك میلیون نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می كنند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار