براي داشتن ازدواجي موفق و شروع يك زندگي سالم شايد مهمترين نكته اي كه مي توان بيان كرد شناخت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، ازدواج از مهمترين انتخاب ها در زندگي هر فرد است.
انتخاب كه نياز به شناخت و آشنايي طرفين در آن ضرورت دارد و هر يك از دختر و پسر بايد در دامنه اي از زير بناهاي اعتقادي، اخلاقي، خانوادگي، فكر و شخصيتي داراي همساني و هماهنگي با يكديگر باشند.
درست است كه وجود برخي از تفاوت ها هم مي تواند به رشد افراد و جذابيت ارتباطي بيافزايد اما روانشناسان امروزه معتقدند كه شباهت ها خيلي بيش از تفاوت ها و موفقيت آميز بودن يك ازدواج موثر است .
پس لازم است تا وجوه مشترك خود را در حيطه هاي بالا بررسي نمايند.
يكي از حيطه هاي مهم مورد بررسي در ازدواج پس از زير بناي اعتقادي مي تواند شخصيت افراد باشد چه اين كه اگر افراد در بعد اعتقادي از فاصله و اختلاف زيادي برخوردار باشند مي تواند اين ازدواج را با خطر مواجه سازد.
ازدواج موفق به يك انتخاب صحيح و با تدبير بر مي گردد، بسياري از افراد ازدواج را وسيله اي براي رسيدن به اهداف خود مي دانند و بر اين باورند ازدواج موفق ازدواجي است كه مشكلات دوران تجدد را از بين ببرد.
از طرفي بسياري از افراد داشتن يك همسر زيبا براي خودنمايي ، فرار از تنهايي و مسايلي از اين قبيل را ملاك اصلي ازدواج قرار مي دهند و چه بسيار ازدواج هايي كه به دليل اين باورهاي نادرست به طلاق منجر شده است.
حسين ابراهيمي روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: براي داشتن يك ازدواج موفق شناخت بايد مقدم بر عشق باشد.
وي افزود: يك انتخاب درست بر مبناي شناخت شكل مي گيرد و بعد از شناخت طرف مقابل عشق به وجود مي آيد.
ابراهيمي اظهار داشت: اين روزها دخترها و پسرها اول عشق را تجربه مي كنند و بر پايه آن مي خواهند به شناخت برسند و اين در حالي است كه اين عشق ظاهري چشم آن ها را روي حقايق و عيب هاي طرف مقابل مي بندد و در مدت كوتاهي پس از آغاز زندگي مشترك شان به اين نتيجه مي رسند كه عشق براي خوشبخت كردن كافي نيست و ادامه زندگي برايشان غير ممكن مي شود.

ابراهيمي اظهار داشت: بهترين قدم رسيدن به خود آگاهي و طي كردن مراحل خود شناسي است.
اين روانشناس افزود: فرد بايد قبل از هر انتخابي نقاط ضعف و قوت خود را به طور كامل بشناسد، هدف و ارزش هاي زندگي اش را مشخص كند و با شناسايي ملاك هاي يك انتخاب موفق دست به انتخاب شايسته بزند.
وي گفت: فرد مي تواند انتخاب شود و دست به انتخاب بزند كه مراحل 5 گانه بلوغ رشد عقلاني اخلاقي و عاطفي جسماني و رواني را گذرانده باشد.
ابراهيمي افزود: بايد فردي را انتخاب كنيم كه تا حد ممكن به ايده آل هاي ما نزديك باشد اما هيچ صد درصدي وجود ندارد.
اين روانشناس بيان داشت: داشتن شرايط رواني مناسب، تطابق فرهنگ و اجتماعي و خانوادگي، داشتن شخصيتي سالم و با ثبات و درك متقابل ، تفاوت هاي ميان زن و مرد از جمله پيش شرط هاي يك انتخاب مناسب است.
وي اظهار داشت: از طرفي يك ازدواج موفق زماني به يك زندگي موفق ختم مي شود كه زن و شوهر مهارت حل مسئله و همدلي را بياموزند و در زندگي مشترك آن ها را به كار گيرند.
وي افزود: يك زوج موفق خواسته ها و انتظارات خود را به صراحت مي گويند و استقلال و فرديت خود را در طول زندگي مشترك حفظ مي كنند.
ابراهيمي گفت: زوج هاي موفق قبل از مراجعه به مشاور و بررسي مشكلات پيش آمده به دادگاه نمي روند تا سند طلاق را امضا كنند بلكه مي كوشند تا مشكلات را به بهترين شكل ممكن حل كنند.
گفتني است، ازدواج و شروع يك زندگي مشترك از مواردي هست كه به علت استمرار و پيوستگي ممتد در زندگي افراد موجب مي شود تا زن و شوهر به صورت مشترك هر موضوعي را هم تجربه كنند انواع مشكلات، موفقيت ها، شادي و غم و غصه ها، حوادث و اتفاقات خوشايند يا تاسف بار و اختلافات و تفاهم ها در طول زندگي مشترك مستلزم قابليت ها و تفكرات مشتركي بين زن و مرد است تا از بروز موج شديد اين ناهمواريها با پايه هاي زندگي اساس آن دچار لرزش و شكاف نگردد./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار