دبیر کل اتاق تعاون ایران گفت: برای گذر از سد تحریم‌ها مقرر شد با ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی - اروپایی مردم را در مناسبات اقتصادی وارد کنیم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي اتاق تعاون ايران «داریوش پاک‌بین» اظهار داشت: به دنبال ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با برخی دولت‌های اروپایی هستیم چرا که در چنین فضایی آنان نمی‌توانند مردم را از حقوق حقه خود محروم و در خصوص ارتباط آنها با دیگر کشورهای جهان تصمیم‌گیری کنند.
دبیرکل اتاق تعاون ایران تأکید کرد: رایزنی‌ها در این رابطه انجام و مقدمات ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری غیردولتی با اروپایی‌ها فراهم شده است.
پاک‌بین گفت: بخش تعاون ایران از هر رویکرد و نگرشی که حامی اقتصاد مردمی "اقتصاد تعاونی" در دستیابی به اهداف باشد حمایت می‌کند و از تمام ظرفیت و توان در اختیار برای اجرایی کردن اهداف کلان نظام و گذر از سد تحریم‌ها و سیاست‌های بازدارنده در مسیر توسعه بهره خواهد برد.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری قرار است 21 همایش ملی و 31 همایش استانی تعاون برگزار شود.
پاک بین ادامه داد: هدف از برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تعاون، اشاعه و ترویج فرهنگ تعاون برگرفته از آموزه‌های دینی و مذهبی است چرا که اصلاح رویکردها و تغییر نگرش‌های اقتصادی از شیوه اقتصادی سرمایه‌داری به نظام اقتصادی تعاون و مشارکتی یا مردمی تنها در چنین فضایی امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به میزبانی ایران طی سال 90 از هیئت‌های اعزامی تایلند، اوگاندا و لبنان، افزود: شرکت ایران در کنفرانس بین‌المللی وزرای تعاون در تایلند منجر به طرح پیشنهاد ایجاد بازار مشترک تعاونی‌ها، برگزاری کنفرانس وزرای تعاون سال 2015 در ایران، برگزاری همایش بین‌المللی تعاون توسط اتاق تعاون ایران و برگزاری کنفرانس مالی بانک‌های تعاون جهان در ایران شد که امیدواریم این تدابیر در راستای هم‌افزایی ارزش‌های تعاون در سطوح جهانی محقق شود.
دبیر کل اتاق تعاون ایران با اشاره به وجود برخی موانع قانونی و بند و بست‌های دست و پاگیر در اجرای تدابیر توسعه‌ای بخش تعاون، گفت: قرار گرفتن بخش تعاون در مسیر تعالی و ریل‌ توسعه و پیشرفت نیازمند اصلاح ساختار تعاون و به روزرسانی قوانین و همگون‌سازی سیاست‌های حمایتی سازمان‌های مرتبط است.
وی تأکید کرد: علی‌رغم حمایت‌های قانونی مسئولان و قوانین مصوب مجلس و دولت در حمایت از تعاون، متأسفانه در بررسی عملکرد مدیران میانی متوجه تناقض‌هایی در اجرا هستیم که عملاً فرآیند توسعه‌ای بخش تعاون را به شدت کند و جریان توسعه را منحرف کرده است.
وی تصریح کرد: اکثر مصوبات حمایتی مجلس و دولت وقتی به جریان سرمایه‌ای وصل می‌شود اجرایی نشده و تدابیر توسعه‌ای اندیشیده شده ناکارآمد و غیراجرایی بر جا می‌ماند.
پاک‌بین اظهار داشت: تا به امروز هیچ یک از بسته‌های حمایتی تخصیصی به بخش‌های تولیدی و توزیعی تعاون محقق نشده است، در رابطه با حذف تعاونی‌های اعتباری آزاد سیاست صحیحی در پیش گرفته نشد و عملاً بنیه سرمایه‌ای تعاون را تضعیف کردند ضمن آنکه نوع برخورد با تعاونی‌های مسکن مهر هم که بانی اجرای پروژه بزرگ مسکن مهر بودند نیز مسئولان عملکرد مناسبی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه توزیع سهام عدالت از طریق تعاون هم به پروژه‌ای راکد بدل شده خاطرنشان کرد: اینکه بسیاری از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در پرداخت سود سهام عدالت تعلل‌های طولانی دارند و جوابگو نیستند به هیچ وجه مطلوب شرایط امروز نیست.
وی ادامه داد: تشکل‌های تعاونی در رشد و فعالیت‌های اقتصادی کلان کشور نقش مستقیم و تأثیرگذاری دارند اما اینکه چرا در حمایت از تشکل‌های تعاونی مدیران میانی با اغماض و نگاه سطحی تصمیم‌‌گیری می‌کنند مشخص نیست ولی امیدوارم این رویکرد در سال بین‌المللی تعاون اصلاح و بتوانیم به کشوری متعالی و پیشرو در حوزه تعاون بدل شویم./عب
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار