استان بوشهر تا پايان برنامه پنجم توسعه به قطب پتروشيمي کشور تبديل مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي پتروشيمي ايران در مراسم راه اندازي دو طرح پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس واقع در عسلويه استان بوشهر گفت : تا پايان برنامه پنجم توسعه 50 ميليارد دلار براي توسعه صنايع پتروشيمي کشور سرمايه گذاري مي شود که نيمي از اين ميزان در استان بوشهر هزينه خواهد شد تا اين استان به قطب صنايع پتروشيمي کشور تبديل شود.
 بيات با اشاره به اين که پارسال 43 ميليون تن محصولات پتروشيمي در کشور توليد شد افزود: از اين ميزان 18 ميليون تن در استان بوشهر توليد شد.
وي اضافه کرد: پارسال 18 ميليون تن محصولات پتروشيمي به ارزش 14 ميليارد دلار از کشور صادر شد که ده و نيم ميليون تن از اين ميزان به ارزش هشت و نيم ميليارد دلار مربوط به توليدات مجتمع هاي پتروشيمي استان بوشهر بود.
مديرعامل شرکت ملي پتروشيمي ايران با اشاره به بهره برداري از دو طرح توليد بوتن1 جم و طرح فرمالين و رزين فرمالدئيد شرکت اهتمام جم در عسلويه آن ها را نمونه هاي اجراي اصل 44 عنوان کرد و گفت اين دو طرح نخستين طرح هاي مهر ماندگار ( طرح هايي که 65 درصد به بالا پيشرفت دارند و طبق دستور رييس جمهور بايد در دولت دهم به بهره برداري برست) هستند که امروز شاهد بهره برداري از آن ها بوديم.
طرح هايي که ارزش افزوده زيادي دارند و با راه اندازي آن ها پنج مجتمع ديگر هم مي توانند فعال تر شوند.
وي اضافه کرد بوتن يک از محصولات کمياب و گران بهاي پتروشيمي است که حالا با بهره برداري از طرح توليد بوتن1 جم علاوه بر تامين نيازهاي کشور مي توانيم صادرات هم داشته باشيم.
مديرعامل شرکت ملي پتروشيمي ايران گفت: اميدواريم به روزي برسيم که بازارهاي جهاني محصولات پتروشيمي را در دست بگيريم کاري که دور از انتظار نيست و دست يافتني است.
امروز دو طرح پتروشيمي با حضور وزير نفت در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس واقع در عسلويه استان بوشهر به بهره برداري رسيد.
يکي از اين طرح ها بزرگ ترين و مجهزترين واحدهاي توليد بوتن1 جهان است که با سرمايه گذاري 117 ميليون و 500 هزار دلار اجرا شده است.
هم چنين بهره برداري از طرح فرمالين و رزين فرمالدئيد شرکت اهتمام جم آغاز شد. بخش خصوصي اجراي اين طرح را سال 88 با ظرفيت توليد سالانه هفت هزار و500 تن فرمالين و 20 هزار تن رزين فرمالين آغاز کرد.
براي اين طرحها 170 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است. /عب
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار