توليت حرم امام (ره) گفت: عقلانيت انساني اولين رکن موجود در انديشه امام(ره) بود چراکه گذار وي به عالم سياست و اجتماع از مسير دين آغاز شد و حرکت سياسي امام(ره) نيز هميشه در مدار عقلانيت انساني بود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام سيد حسن خميني تولیت حرم امام(ره) در ديدار با معلمان سراسر کشور در حسينيه جماران، با اشاره به 4 رکن اصلي در انديشه امام (ره) اظهار داشت: عقلانيت انساني اولين رکن موجود در انديشه امام(ره) بود چراکه گذار وي به عالم سياست و اجتماع از مسير دين آغاز شد.


سيد حسن خميني ادامه داد: ممکن است هر فردي از زاويه اي نقد هايي به امام (ره) داشته باشد اما هيچ فردي در اين مورد شبه اي ندارد که حرکت امام (ره) در مسير انقلاب، جامعه و اجتماع يک حرکت ديني بود.


وي تصريح کرد: معمولا دين داران به ماوراء الطبيعه بسيار ايمان دارند و همه انسان ها به نوعي گرفتار و باورمند نسبت به آن هستند اما قطعا اين گرايش در انسان هاي دين دار پررنگ تر است.


تولیت حرم امام(ره) با اشاره به اينکه خرافه در زندگي هر فردي وجود دارد، گفت: خرافه حتي در زندگي سياسي و ورزشي وجود دارد و گاهي بعضي از مربيان نيز به ستاره شناسي و رمالي ها ارتباط دارند و دين داران نيز ممکن است از زاويه ديگري به اين درد دچار شوند.


وي ادامه داد: حضرت امام (ره) هرگز در تصميمات خود از مداري که عقلانيت انسان اقتضا مي کند، خارج نشده اند.


سيد حسن خميني با اشاره به حادثه 12 بهمن و پرواز انقلاب، اظهار داشت: اهميت حادثه 12 بهمن و پرواز انقلاب در تاريخ 100 ساله اخير ايران بي نظير است چرا که اين اتفاق مدت زماني کوتاهي داشت و تصميم گيرنده آن نيز يک نفر بود.


وي افزود: همچنين اتفاقاتي که قرار بود با اين حادثه جمع شوند بسيار عظيم و بزرگ بود و ثمره 100 ساله مبارزات ايران در مشروطه و مبارزه با سلطنت، و ثمره 1400 ساله مبارزه شيعه است.


سيد حسن خميني تأکيد کرد: ثمره مبارزات تاريخي ملت ايران وصل به يک پرواز و تصميم بود و شايد هر کسي در آن لحظه به جاي امام (ره) بود حداقل يک استخاره مي کرد اما امام در اين پرواز تاريخي استخاره نکردند و فقط با مشاورين خود مشورت کردند و سپس تصميم گرفتند که اين پرواز را انجام دهند.


تولیت حرم امام(ره) با ذکر خاطره اي از برادر خود در پرواز 12 بهمن، اظهار داشت: هواپيماي امام (ره) دو طبقه بود و جايگاه حضرت امام(ره) در طبقه دوم قرار داشت برادرم در اين باره گفت:"هنگامي که از پله هاي هواپيما بالا رفتم ديدم امام (ره) خواب بودند و اين آرامش و اين اطمينان در آن پرواز ناشي از نگاه الهي امام (ره) است چرا که ممکن بود در آن پرواز حادثه و يا اتفاقي بي افتد."

سيد حسن خميني ادامه داد: امروز بعد از سالها وقتي که ما به اين پرواز نگاه مي کنيم براي ما معماي حل شده اي است اما براي افرادي که در آن موقعيت قرار داشتند يک معماي سربسته اي بود.


وي ادامه داد: امام (ره) در افق سياست در مدار عقلانيت انساني حرکت مي کرد.


سيد حسن خميني تصريح کرد: امام علي (ع) طبق قواعد جنگي روز به جنگ مي پرداخت يعني اگر دمشق و دستگاه معاويه آيين دادرسي داشت همان آيين در کوفه هم برقرار بود با اين تفاوت که آنجا در مدار حکم غيرخدا عمل مي شد ولي اينجا کارها در مدار خداوند استوار بود.

تولیت حرم امام(ره) ادامه داد: اولين ويژگي بزرگي که امام (ره) را به نوعي از ساير سياست مداران  ديني قبل از خودش متمايز مي کند عقلاني عمل کردن وي بود.


سيد حسن خميني دومين رکن انديشه امام (ره) را اخلاق اسلامي دانست و گفت: يکي از موارد اخلاقي ادب است و امام (ره) نيز يکي از مودب ترين انسان ها بود.


وي ادامه داد: در زندگي خصوصي امام هرگز شاهد اين نبوديم که ايشان افراد را با واژه تو صدا کنند بلکه امام هميشه افراد را با واژه شما صدا مي زدند.


سيد حسن خميني تصريح کرد: ادب و احترام امام حتي نسبت به مخالفين آن حضرت نيز وجود دارد و ادب اجتماعي و پايبندي امام به اخلاق در زندگي ايشان به وضوح قابل مشاهده بود.


تولیت حرم امام(ره) سومين رکن انديشه امام (ره)را پايبندي به فقه شيعي دانست و ادامه داد: گذر امام (ره) به سياست از منظر و راه مسئوليت بود و از ديد امام (ره) انسان کامل انساني عقلاني و اخلاقي است.


سيد حسن خميني ادامه داد: اين نگاه امام (ره) در نگاه پيامبر و امير المومنين نيز وجود دارد و امام (ره) در پايبندي به فقه بي ترديد است و در جاي جاي زندگي ايشان اين مطلب وجود دارد.


وي اظهار داشت: نبايد تکيه بر عقلانيت و اخلاق ما را از توجه به فقه و دين داري غافل کند.


تولیت حرم امام(ره) ادامه داد: سنت هاي ديني به معناي سنت هايي که ريشه در شريعت دارند يک واقعيت هستند و بايد به آنها عمل کرد.


سيد حسن خميني چهارمين رکن انديشه امام (ره) را تکيه امام(ره) بر وحدت ملي دانست و اظهار داشت: امام (ره) از اول انقلاب هميشه بر وحدت ملي تأکيد مي کرد.


تولیت حرم امام(ره) ادامه داد: اگر مي بينيم جامعه ايراني دلباخته امام(ره) شده است دليلش اين است که اين جامعه صفا، صميميت و واقعيت زندگي امام (ره)را ديد.

گفتني است در اين ديدار همسر شهيد رجايي نيز حضور داشت./س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار