خوزستان/پدر كویرشناسی ایران؛

مالچ‌پاشی بیابان‌های خوزستان باید هرچه سریع‌تر متوقف شود

دكتر پرویز كردوانی چهره ماندگار جغرافیای كشور و پدر كویر شناسی ایران گفت : باید هرچه سریع‌تر مالچ‌پاشی بیابان‌های خوزستان متوقف شود چرا كه منشا ریزگردها خارج از كشور بوده و مالچ‌پاشی نیز چاره مقابله با این پدیده نیست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، پروفسور 'پرویز كردوانی' در نشست علمی و جلسه پرسش و پاسخ در تالار شهید آوینی شهرستان بندر ماهشهر اظهار داشت: تنها راه جلوگیری از ورود ریزگردها به كشور ریگ‌پاشی در بیابان‌های عراق، اردن و عربستان است.

وی افزود: مالچ‌پاشی اقدامی اشتباه برای تثبیت شنهای روان به شمار می‌آید چرا كه مشكل مالچ آن است كه بو دارد، زمین را سیاه می‌كند، ضریب حرارتی را بالا برده و تمام منطقه را گرم‌تر می‌كند، ضمن اینكه گیاهان را از بین برده و موجودات زنده را می‌كشد.

این استاد برجسته جغرافیا ادامه داد: همچنین وقتی مالچ پاشیده شد، نمی‌توان روی آن رفت و آمد كرد، هزینه مالچ بالاست و تولید آن به تكنولوژی پیشرفته نیاز دارد.

كردوانی خاطرنشان كرد: بر فرض كه مالچ پاشیدیم، پنج سال بعد اثری از آن نیست، بنابراین اگر 25 یا 30 سال دیگر ذخایر نفت به پایان رسید استفاده از این روش غیر ممكن می‌شود.

وی با انتقاد از اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با ریزگردها، گفت: اعتبارات زیادی صرف مقابله با این پدیده شده در حالی كه اقدامات صورت گرفته بدون كار كارشناسی بوده و هیچ نتیجه‌ مثبتی در پی نداشته است.

پدر كویر شناسی ایران در ادامه با تاكید بر اینكه كارشناسان محیط زیست ایران نتوانسته‌اند كل بیابان‌های عراق را ببینند و بررسی كنند، تصریح كرد: ظاهراً محیط زیست ایران می‌خواهد چند اقدام را با هم انجام دهد، مثلاً می‌خواهند بادشكن درست كنند و یا درخت بكارند كه رشد درخت حداقل 15 سال طول می‌كشد.

كردوانی ادامه داد: به تازگی می‌گویند مالچ بیولوژیك به جای مالچ نفتی در بیابان‌ها می ریزند كه البته این كار هم نتیجه نمی‌دهد، احداث بادشكن در بیابان‌های عراق نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی راه حل جلوگیری از ورود ریزگردها به ایران را ریگ‌پاشی دانست و گفت: تولید ریگ بسیار آسان است، ریگ پاشی برای همیشه این مشكل را حل خواهد كرد و هزینه آن به مراتب كمتر از اقداماتی است كه سازمان محیط زیست آنها را در دستور كار قرار داده است.

این استاد جغرافیا افزود: می توان ریگ‌های رنگی در بیایان پاشید و بعد از آن شروع به درخت كاری كرد و با برنامه‌ریزی بلند مدت كل بیابان‌های مورد نظر را به یك منطقه خوش آب و هوا و قابل گردشگری و حتی تجاری تبدیل كرد.

كردوانی اضافه كرد: تنها كشور عراق نیست كه بیابان دارد، ریزگردها از شرق اردن، عربستان و حتی صحرای آفریقا وارد ایران می‌شوند و باید با همه این كشورها مذاكره كرد.

گفتنی است این نشست علمی توسط شهرداری بندر ماهشهر و گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.