كاخ آپادانا در شوش امسال بار ديگر به سرپرستي دكتر ميرعابدين كابلي كاوش مي‌شود.


محمد ميراسكندري ـ رييس پژوهشكده‌ باستان‌شناسي كشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان بيان كرد: يكي از مهم‌ترين كاوش‌هايي كه امسال انجام آن‌ها در دستور كار است، ادامه‌ي كاوش‌هاي گذشته در محوطه‌ي باستاني شوش است كه به سرپرستي ميرعابدين كابلي در كاخ آپادانا انجام مي‌شود.

كابلي گفت: امسال مي‌خواهم پيگردي‌ها را در شوش با هدف روشن كردن بيشتر يافته‌هاي گذشته ادامه دهم.

وي توضيح داد: تپه‌ي آپادانا يكي از تپه‌هاي شهر شوش است كه دور تا دور آن ديوار‌ه‌اي كشيده شده و بعد، كاخ آپادانا روي آن ايجاد شده است. ارتفاع اين تپه 18 متر است، البته اكنون به‌دليل بالا آمدن خيابان، ارتفاع آن از سطح زمين كمتر محاسبه مي‌شود. در سال‌هاي طولاني كه فرانسوي‌ها در اين محوطه كار مي‌كردند، همه‌جا را خيلي خوب جست‌وجو و كاوش كردند؛ اما موفق به يافتن راه عبور از پايين تپه به بالاي آن كه كاخ در آنجا قرار داشت نشدند و اين مسأله همواره يكي از موارد ابهام كاوشگران بوده است.

اين باستان‌شناس ادامه داد:‌ در سال 1362 كاوش را در شوش آغاز كردم و تا سال 1383 كه ادامه داشت، پي و ريشه‌ي ديواره‌هاي اطراف تپه را پيدا كرديم و قصد داشتيم آن را به شكل اوليه بازسازي كنيم؛ اما با توجه به اين‌كه اين كار در آن زمان انجام نشد، اگر اعتبار كافي در اختيار ما قرار گيرد نسبت به بازسازي آن اقدام مي‌كنيم.

كابلي همچنين گفت: يكي ديگر از مهم‌ترين يافته‌هاي ما پيدا كردن راه‌پله‌اي بود كه براي عبور و مرور به كاخ از آن استفاده مي‌شود. به اين ترتيب كه در جبهه‌ي غربي كاخ، راه پله‌ي اصلي و نيز دو راه‌پله‌ي ديگر را كشف كرديم.

او افزود:‌ در كاوش‌هاي امسال قصد داريم جزييات ديگر اين راه‌پله‌ها و دروازه‌ي آن‌ها را پيدا كنيم تا براساس اطلاعات به‌دست آمده بتوانيم آن‌ها را بازسازي كنيم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.