رييس كميسيون كشاورزي مجلس هشتم گفت: با اقدامات و تصمیمات نادرست دولت، عملاً کشوری که می‌تواند صادرکننده گندم باشد، به یک کشور وارد کننده گندم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران عباس رجايي نماينده مردم اراك در مجلس نهم در صحن علني امروز (چهارشنبه) و در جريان بررسي موضوع مشكلات بخش كشاورزي گفت: قاچاق دام و به دنبال آن ايجاد بيماري‌هاي واگيردار موضوعي است كه بايد تمام مسئولان با همكاري نهادهايي همچون نيروي انتظامي، وزارت كشور و سازمان دامپزشكي به مقابله با آن بپردازند.

وي افزود: قاچاق دام در كشور تجربه تلخي در مورد محصولات لبني‌مان به جاي گذاشت كه اكنون شاهد تب كنگو در كشور هستيم. مقابله با اين موارد نيازمند برخورد جدي با قاچاق دام است.

نماينده مردم اراك در مجلس نهم در ادامه تعيين قيمت‌هاي تضميني محصولات كشاورزي باعث ايجاد نااميدي در بين كشاورزان دانست و گفت: قيمت‌هاي پايين تضميني محصولات كشاورزي شرايطي را به وجود آورده كه عده‌اي با استفاده از اين شرايط به دنبال كاهش توليد در كشاورزي و به دنبال آن حركت به سمت واردات هستند. اين موضوع مصداق بارز يك انحراف است.

رجايي افزود: تصويب 28 ميليارد دلار واردات كشاورزي در مورد كالاهايي همچون شكر، گندم، برنج و ديگر كالاهاي اساسي در ابتداي سال جاري كه به نام حمايت از توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده است آثار سويي بر كشور خواهد گذاشت از اين رو از آقاي خليليان خواهشمنديم كه در مورد تعيين مبلغ 28 ميليارد دلار براي واردات علي‌رغم تاكيدات قانون برنامه پنجم براي مديريت واردات توضيحاتي ارائه دهند.

وي همچنين با اشاره به قيمت خريد گندم تضميني از كشاورزان گفت: در ستاد قيمت‌گذاري، قيمت تضميني گندم 320 تومان تعيين شده است اين در حالي است كه اين محصول براي كشاورزان حدود 500 تا 550 تومان هزينه در بر خواهد داشت. اين رويكردها باعث مي‌شود كه گندم‌كاران محصولات خود را به دولت ندهند و در بازار آزاد آن را به فروش برسانند در نتيجه مي‌بينيم كه زمينه واردات پنج ميليون تن گندم فراهم مي‌شود و شرايط كشور به سمتي مي‌رود كه به واردكننده گندم تبديل شويم.

رجايي با بيان اينكه تعيين قيمت‌هاي تضميني مشكلاتي را براي كشاورزان به وجود آورده است، به قيمت تضميني شير اشاره و اظهار كرد: در حالي از دامدار شير را به قيمت 630 تومان مي‌خرند كه اين محصول براي دامداران بالاي 800 تومان هزينه در بر دارد، البته آقايان اين كار را تحت قالب ارائه تسهيلات و دادن علوفه ارزان انجام مي‌دهند كه باز هم به دامداران فشار وارد مي‌كند اين در حالي است كه به جاي اين كارها مي‌توانند مابه‌التفاوت اين قيمت‌ها را از طريق بودجه تامين كنند تا دامداران تحت فشار قرار نگيرند.

رييس كميسيون كشاورزي در مجلس هشتم يكي ديگر از دغدغه‌هاي كشاورزان را كود شيميايي عنوان و خاطر نشان كرد: در حال حاضر براي كود شيميايي يارانه پرداخت نمي‌شود كه با افزايش واردات و قيمت دلار، قيمت كود نيز افزايش يافته است كه اين موضوع مشكلاتي را براي كشاورزان ايجاد نموده است. در اين رابطه دولت تاكنون مدلي شفاف و روشن ارائه نكرده است تا مشخص شود كه قرار است چگونه كود در اختيار كشاورزان قرار گيرد.

وي تامين سوخت چاه‌هاي آب كشاورزي را نيز يكي ديگر از مشكلات اساسي كشاورزان دانست و تاكيد كرد كه چرا وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت و جهاد كشاورزي در مورد تعيين تكليف سوخت چاه‌هاي كشاورزي كاري نمي‌كنند.

رجايي مساله تعيين تكليف سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و به دنبال آن در اختيار قرار دادن سرمايه به بهره‌برداران اين بخش را از مشكلات كنوني بخش كشاورزي دانست و همچنين خاطر نشان كرد كه بايد زمان بازپرداخت وام‌هاي كشاورزي افزايش پيدا كند.

س2/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار