مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: شهرهای کنونی ما هیچ نشانی از معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی ندارند و اگر بی توجهی به معماری شهری همچنان ادامه داشته باشد، عصر ما بی هویت ترین دوران در معماری ایران از ابتدا تا کنون را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ علی اکبر ولایتی در دهمین نشست و نخستین همایش ملی شهرسازی ایرانی اسلامی با عنوان جایگاه عناصر دینی در توسعه شهری در مشهد، گفت: هر آدمی یک هویتی دارد که بر مبنای آن شناخته می شود و همچنین هر منطقه و یا کشوری نیز یک هویتی دارد همچون کاخ کرملین در روسیه که نماد فرهنگ روسیه محسوب می شود.
وی ادامه داد: اگر در ایران به هر ساختمان تاریخی برسیم با کمی شناخت می توان پی برد که آن بنا متعلق به کدام دوره تاریخی است، مانند مسجد جامع اصفهان که سابقه تاریخ پس از اسلام است.
مشاور عالی مقام معظم رهبری معماری را جزو دیررس ترین اجزای تکامل برشمرد و اظهار کرد: هم اکنون با معماری قاجاریه 100 سال فاصله داریم اما آنچه می سازیم باید با هویت ما که بخشی از آن دین و پیروی از اهل بیت است همخوانی داشته باشد.
ولایتی درباره نمادهای و نشانه های معماری اسلامی کشور تصریح کرد: گنبد مسجد امام اصفهان که در سال 1006 با مناره هایی استوار بر روی زمینی ساخته شد به طوری که در چهار متری زیر آن آب بوده است و این را می توان نشانه ای از معماری ایران اسلامی دانست.
وی حوزه میدان بهارستان، مدرسه سپه سالار و مدرسه مطهری را تا میدان توپخانه و سردر باغ ملی و وجود 20 موزه را شناسنامه تهران دانست و بیان کرد: در تهران جدید اثری از معماری و شهرسازی ایرانی دیده نمی شود.
مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: در بحث شهرسازی تبلور هنر، تاریخ، فرهنگ و جغرافیای ایرانی – اسلامی و گره خوردن آنها با معماری یکی از جدی ترین کارها است.
وی افزود: اسلام با بردباری علوم ملل دیگر را پذیرفت و همواره با تمدن های مختلف رفتار خوب و معقولی را در پیش داشت به گونه ای که تمدن اسلامی با نگاهی متعادل به هر دو جهان یک جهان بینی کامل و جامع را از خود نمایان می سازد.
ولایتی پویایی اسلام را دلیلی بر بیداری اسلامی معرفی کرد و خاطر نشان کرد: ما هیچ گاه کتاب سوزی نداشته ایم بلکه یکی از ویژگی های اسلام در این است که پیروان خود را همواره به دنبال علم حتی در چین که دورترین مکان ها در آن زمان بوده فرا می خواند.
وی با اشاره به تبلور معماری ایرانی – اسلامی در مساجد، مدارس و آرامگاه های تاریخی تصریح کرد: در عصر صفویه سه معماری مهم داریم که جزو افتخارات معماری اسلامی است، یکی میدان نقش جهان در اصفهان، دیگری مسجد سلطان احمد در عثمانی و تاج محل در هندوستان که در این میان میدان نقش جهان چون گوهری در میان آنها می درخشد.
ولایتی شهرسازی اصفهان را شکل تکامل یافته معماری و جزو بی نظیرترین شهرسازی های جهان برشمرد.
ب/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.