در نظام رتبه بندی تایمز 6 دانشگاه برتر شرق آسیا از میان 100 دانشگاه انتخاب شدند.

جعفر مهراد، سرپرست ISC درگفتگو با خبرنگار صنفي،‌ آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ از کره جنوبی در راس دانشگاه هایی قرار دارد که در بین 100 دانشگاه برتر جهان عمری کمتر از 50 سال دارد.

وی افزود: تایمز یکی از نخستین نظام های بین المللی رتبه بندی با ارائه فهرست 100 دانشگاه برتر جهان که قدمتی کمتر از 50 سال دارد می خواهد نشان دهد که کشورهای جهان بسیاری از دانشگاه های آمریکا و انگلستان را به چالش کشیده اند و این دانشگاه ها به احتمال زیاد جزو دانشگاههای برتر جهان در آینده هستند.

مهراد تصریح کرد: نظام رتبه بندی تایمز در رتبه بندی دانشگاه ها از همان 13 شاخص عملکرد استفاده کرده است که در رتبه بندی سالانه دانشگاه ها از این شاخص ها استفاده می کند چنانچه تنها تفاوتی که در این مورد به چشم می خورد کاهش وزن شاخص های ذهنی مربوط به شهرت و معروفیت دانشگاهها است.

وی اظهار داشت: کشورهای شرق آسیا در بین 20 دانشگاه برتر، 6 دانشگاه را از آن خود کرده اند که دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ در کره جنوبی در جایگاه اول این جدول و سپس دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ (سوم)، انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره(پنجم) دانشگاه چینی هنگ کنگ (دوازدهم)دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور (شانزدهم) و سیتی یونیووسیتی هنگ کنگ در جایگاه هیجدهم قرار دارند.

*9 دانشگاه ها برتر آمریکا در این رتبه بندی معرفی شدند

مهراد در ادامه گفت: دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ 26 سال پیش تاسیس شد که نه تنها از سرمایه گذاری پوسکو یکی از بزرگترین شرکت های فولاد جهان سود برده، بلکه از حمایت و پشتیبانی جدی دولت کره جنوبی نیز زمانی که این کشور درصدد تکمیل سریع زیرساخت ها جهت تبدیل شدن به یک اقتصاد صنعتی و فناورانه پیشرفته بود برخودار بوده است.

وی افزود: کشور انگلستان در بین 20 دانشگاه نخست تنها دارای 5 دانشگاه است که این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه یورک (هشتم) دانشگاه لانکاستر (نهم) دانشگاه ایست آنگلیکا (دهم) دانشگاه وارویک (سیزدهم و دانشگاه اسکس در جایگاه بیستم قرار دارد.

مهراد تصریح کرد: کشور انگلستان در بین 100 دانشگاه برتر دنیا که قدمتی کمتر از 50 سال دارند بیش از هر کشور دیگر در این رتبه بندی حضور دارند چنانچه تعداد دانشگاه های برتر آمریکا در این رتبه بندی تنها 9 دانشگاه است.

مهراد به 10 دانشگاه نخست به ترتیب اشاره کرد و گفت: 1. دانشگاه، علوم و فناوری پوهانگ
2. پلی تکنیک فدرال لوزان در سوئیس
3. دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ
4. دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین
5. انستیو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی
6. دانشگاه پی ير و ماری کوری
7. دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز
8. دانشگاه یورک
9. دانشگاه لانکستر
10. دانشگاه ایست انگیکا
10 دانشگاه نخست این رتبه بندی هستند که به مقام برتر جهانی دست یافته اند.

* برتری آموزشی از نظر تاریخی نیازمند مراقبت دقیق است

مهراد در ادامه گفت: جای تعجب نیست که دانشگاه های برگزیده جهان از تاریخی طولانی برخودار هستند چراکه برتری آموزش از نظر تاریخی به مراقبت های دقیق و دور، رشد و بلوغ طولانی نیاز دارند.

وی افزود: با این حال، انتشار نتایج رتبه بندی های بین المللی تقریبا در یک دهه گذشته توجه مقامات آموزش عالی کشور های جهان را برای ایجاد زیر ساخت ها به منظور توسعه همه جانبه آموزشی و پژوهشی جلب کرده است.

مهراد تصریح کرد: مقیم تعدادی از کشورها با درآمد متوسط و بالا، برای تسریع در سرمایه گذاری در حمایت از دانشگاه های برگزیده خود نشان دهنده تصمیم و عزم جدی این کشورها در نیل به توسعه سریع و کوتاه مدت است.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه تعدادی از دانشگاهها در سال های اخیر در اقتصادهای نوظهور مانند قزاقستان، ایران و برزیل می کوشند به دانشگاه های تراز اول دنیا تبدیل می شوند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار