يک کارشناس ژاپني گفت: تحريم نفتي ايران به اقتصاد ژاپن ضربه بزرگي مي زند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، "آکيو شيباتا" کارشناس موسسه ملي تحقيقات منابع در توکيو در اين خصوص گفت: با وقوع فاجعه هسته اي در نيروگاه اتمي فوکوشيما در سال گذشته، ژاپن حدود 30 درصد از منابع تامين کننده انرژي خودش را از دست داد و بايد اين نقصان را جبران کند. ژاپن براي جبران اين کمبود از سوختهاي فسيلي و گاز به منظور تامين نيازهاي روزانه خود به انرژي استفاده مي کند. حدود 80 درصد محموله هاي نفت و گاز از کشورهاي منطقه خاورميانه به ژاپن مي ايد. ژاپن يکي از صادرکنندگان مهم نفت است. ژاپن براي داشتن ثابت در تامين نفتي خود به نفت ايران نياز دارد. به همين علت، دولت ژاپن تلاش کرده است سازوکاري ايجاد کند تا با وجود تحريمهاي اتحاديه اروپا بتواند همچنان از ايران نفت خريداري کند. ژاپن روزانه حدود سيصد و پنجاه هزار بشکه نفت از ايران وارد مي کند. اگر ژاپن منابع نفت ايران را از دست بدهد، بايد از عربستان سعودي و قطر بخواهد تا اين کمبود نفتي را جبران کنند اما مشخص نيست که آيا اين دو  کشور ظرفيت لازم براي تامين اين نياز را دارند يا خير. بي ترديد، در چنين شرايطي قيمت نفت در بازارهاي جهاني افزايش خواهد يافت. درعين حال، ممکن است اين مساله سبب متوقف شدن رشد اقتصادي ژاپن شود بويژه در شرايطي که ژاپن دوران پس از فاجعه هسته اي نيروگاه اتمي فوکوشيما را پشت سر مي گذارد.

يکي از دو مجلس قانونگذاري ژاپن با تضمين هاي بيمه اي دولتي توکيو براي محموله هاي حامل نفت خام ايران به اين کشور موافقت کرد.

قرار است مصوبه روز گذشته به مجلس علياي ژاپن ارسال شود تا در آنجا به قانون تبديل شود.

اين اقدام باوجود اين صورت مي پذيرد که قرار است اروپا تحريمهاي جديدي را برضد نفت ايران از اوايل ماه ژوئيه آغاز کند. با اين اوصاف، باوجود تحريمهاي اروپا محموله هاي نفتي ايران همچنان به ژاپن خواهد رفت. اين مصوبه پارلمان ژاپن مانع از بروز بحراني مي شود که مي تواند به علت کمبود سوخت در ژاپن بروز کند.

بسياري از ژاپني ها نگران ان هستند که با کاهش عرضه نفت در بازارهاي جهاني به علت تحريم ايران، قيمت نفت افزايش پيداکند. کارشناسان مي گويند ژاپن براي زنده ماندن اقتصادي خود به نفت ايران نياز دارد. به هر حال، بايد منتظر ماند و ديد که آيا کشورهاي اروپايي و آمريکا به نيازهاي نفتي ژاپن توجه دارند يا خير.

يک شهروند ژاپني در اين خصوص گفت: من نمي خواهم شاهد آن باشم که قيمت بنزين در ژاپن افزايش پيدا کند. ژاپن به نفت نياز دارد. براي من مهم نيست اين نفت از کجا مي ايد بلکه آنچه اهميت دارد اين است که نفت به ژاپن بيايد حتي اگر همه اين نياز نفتي ژاپن از ايران تامين شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار