هيچ‌گونه انگيزه اقتصادي و ايده دستيابي مالي با توجه به خودگردان بودن آن و افزايش اعتبار ارزشمند موسسه در چهارمين همايش مكتب تهران وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاترباشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نشست خبري چهارمين همايش تئاتر مكتب تهران ظهر امروز در خانه هنرمندان برگزار شد و قرار است از تيرماه جاري با همكاري خانه هنرمندان ايران آغاز به كار كند.اين دوره با دوره‌هاي پيشين اين مكتب تفاوت‌هايي دارد كه در تغيير نتايجي كه حاصل مي‌شود موثر خواهد بود.
حميد رضا اردلان،نماينده خانه هنرمندان براي مشاركت در اين همايش گفت:مكتب تهران يك موسسه خصوصي است كه فعاليت‌هاي فرهنگي مي‌كند و چنين نمونه‌اي كه با خانه هنرمندان همكاري كند در كشور كم نظير است.
وي افزود:مجموعه‌اي فراگير كه فضايي بالاتر از يك فضاي تخصصي را ايجاد كند و همچنين يك ارگان را متقاعد به همكاري كند؛بسيار نقش مهمي دارد.
اردلان ادامه داد:خانه هنرمندان سعي كرده در خصوص مباحث تئوريك و اجرايي گامهاي موثري بردارد و به همين خاطر هم معاونت پژوهشي در اين مركز تشكيل شد و از سال گذشته حدود 200 كارگاه با عناوين كلي زيبايي شناسي و نشانه شناسي و همچنين ديگر سرفصل‌هاي هنر برگزار شد.
اردلان اظهارداشت:هنگامي كه "مكتب تهران" اين همكاري را به خانه هنرمندان پيشنهاد كرد يك تيم پژوهشي و هنري آن را تحليل كردند و وقتي سرفصل‌هاي مهمي در آن ديده شد به نظر موثر آمد.
وي اشاره كرد:سرفصل‌هايي چون ميزانسن در تئاتر،ميزانسن و اشياء،ميزانس و پشت صحنه،سكوت و سكون به عنوان ميزانسن و مانند اين موضوعاتي بود كه فرصت به عمق رفتن را به هنر‌جو مي‌دهد كه چنين مسئله‌اي را كمتر ديده‌ايم.
اردلان با اشاره به اهميت حضور تعداد قابل قبولي از متخصصان و صاحبنظران گفت:تركيبات نوين در اين سرفصل‌ها،به هنرجويان امكان انتخاب مي‌دهد و به نوعي خصلت آكادمي ايجاد كرده است،اين مسئله امكاني را كه دانشجويان حتي در دانشگاه ندارند، فراهم مي‌كند و دانشجويان پس از اين نگاه‌هاي تطبيقي پيدا مي‌كنند كه با نگاه مولف خانه هنرمندان نيز تطابق دارد.
وي بيان كرد:‌درخصوص اين مكتب اگر اطلاع رساني كافي وجود داشته باشد؛به نظرم اتفاق خوبي خواهد افتاد و اميدوارم خانه هنرمندان نيز از امكانات خودش براي توفيق اين برنامه استفاده كند.
وي در رابطه با مسئله تبليغات براي اين همايش از سوي خانه هنرمندان گفت:‌خانه هنرمندان يك سايت دارد كه كمتر از يك خبرگزاري نيست و هنرمندان مختلفي كه تنها محدود به تئاتر نيستند از آن ديدن مي‌كنند.
وي افزود:خانه هنرمندان اخبار مربوط به اين مركز را جدا از سايت از طريق پيامك براي هنرمندان مي‌فرستد و از اين طريق به اطلاع‌رساني در اين خصوص كمك مي‌كند.
جلال تهراني،مدير و موسسه مكتب تهران در رابطه با اين همايش گفت:خوشحاليم كه اين همايش در يك مكان آبرومند فرهنگي و در مركز شهر برگزار مي‌شود.
وي افزود:امسال تصميم گرفتيم كه اين مكتب سالي يكبار برگزار شود و در پي تعاملاتي كه با هنر‌جوها در دوره‌هاي قبلي داشتيم سعي مي‌كنيم از تجربياتي در اين كارگاه ها صحبت شود كه نمي‌توان در كتاب‌ها آن‌ها را پيدا كرد.
تهراني تصريح كرد:در طول 3 همايش گذشته هنرجويان علاقه و هيجان زيادي براي آن چه ياد گرفته بودند داشتند و مي‌خواستند نتايج اين يادگيري‌ها به نوعي ارائه شود.
وي گفت:به همين خاطر همايش امسال "از ايده تا اجرا" است و در انتهاي همايش چند نماي ش10 تا 30 دقيقه‌اي اجرا مي‌شود.
تهراني با اشاره به اضافه شدن بخش گرافيك به همايش امسال بيان كرد:نتايج اين همايش در امكانات كامل اجرا نمي‌شود و به طور مثال د اختتاميه از طراحي دكور،آهنگسازي و نور بي‌بهره‌ايم اما من فكر مي‌كنم اين محدوديت‌ها هنرجويان را خلاق مي‌كند و مي‌توانند خودشان را با شرايط تطبيق دهند.
مدير موسسه مكتب تهران در رابطه با خروجي‌هاي اين همايش اشار ه كرد:خانه هنرمندان نمايندگاني را براي ارزيابي اين همايش و در اختتاميه مي‌فرستد كه شايد براي اجراها تاثيرگذار باشد،همچنين ما از مديران فرهنگسراها و پايگاه‌هاي تئاتر دعوت خواهيم كرد و در بخش نمايشنامه نويسي نيز انتشاراتي را خواهيم داشت.
تهراني در رابطه با هزينه‌هاي اين همايش گفت:نگاه كلي ما به بحث اقتصادي در اين خصوص برپايه خودگردان شدن است و هيچ گونه انگيزه اقتصادي و ايده‌اي براي پولدار شدن در اين همايش وجود ندارد و تنها تلاش شده كه كف قيمت‌هايي را در نظر بگيريم كه تنها هزينه هاي نمايش را پوشش دهيم؛زيرا اعتباراتي كه اين همايش براي ما دارد ويترين فرهيخته و ارزشمندي براي موسسه است و محيطي را ايجاد مي‌كند كه در آن احساس امنيت كنيم.
احسان فلاحت پيشه كه مسئوليت برنامه ريزي بخش كارگرداني را در اين همايش به عهده دارد،در اين رابطه بيان كرد: 4 بخش اصلي اين همايش هر كدام سه بخش مركزي،پيوسته و بين رشته‌اي دارد كه در بخش مركزي كارگرداني 11 جلسه 3 ساعته و در بخش پيوسته 2 جلسه با حضور فرهاد مهندس پور و آتيلا پسياني برگزار مي‌شود.
فلاحت پيشه گفت:در تداوم گردش و روش مكتب تهران قرار است؛بخش كارگرداني و بازيگري بشكل عملي و كارگاهي برگزار شود و ما به عنوان مربيان ثابت اين كلاس‌ها بايد در راستاي نگاه اصولي هنرجوها و در تعامل با مربيان و هنرجويان ديگر تلاش كنيم تا بتوانند در يك گرايش ويژه توانايي‌هايشان را پيدا كنند.
وي اظهارداشت:از يك نقطه‌اي كلاس‌هاي بازيگري و كارگرداني مشترك مي‌شود تا در انتها يك متن كوتاه اما كامل به اجرا برسد.
مازيار تهراني،مسئول بخش گرافيك اين همايش نيز ابراز كرد:اين بخش در 7 جلسه و يك جلسه بين رشته‌اي برگزار مي‌شود كه گرافيست‌ها تمركزشان بر توليد پوستر‌هاي تئاتر است.
وي افزود:در ابتدا بخش پيش توليد پوستر تئاتر را داريم كه درآن هر آنچه يك گرافيست بايد بداند را بررسي مي‌كنيم و 3 جلسه توليد پوستر تئاتر و در نهايت مستر كلاس با حضور قباد شيوا برگزار مي‌شود.
تهراني بيان كرد:شيوه خواندن نمايشنامه و نزديك شدن به يك اثر نمايشي و نگاه طراح پوستر براي توليد يك پوستر بسيار مهم است كه ما آن را خواهيم داشت.
همچنين مجموعه آثاري كه در نهايت به اجرا مي‌رسند پوسترهايي خواهند داشت كه گرافيست‌ها آن‌ها را توليد مي‌كنند و به نمايش در خواهد آمد.
سميرا سپهرنيا،دبير اين همايش نيز گفت:‌چهار بخش نمايشنامه نويسي،كارگرداني،بازيگري و گرافيك به نوعي برنامه ريزي شده‌اند كه با هم همكاري تنگاتنگ داشته باشند و هر بخشي مربي ثابت دارد.
وي افزود:مبناي هزينه كلاس‌هاي دوره پيشين برساعتي 5 هزار تومان بود كه امسال اين مبنا به ساعتي 7 هزار تومان تغيير كرده است.
سپهرنيا تصريح كرد:ما كارگاه‌هاي مجزايي هم در اين همايش داريم و براي كساني كه به صورت گروهي بخشي را براي شركت كردن انتخاب مي‌كنند،شرايطي ويژه داريم و آن امكان بهره‌مندي از هزينه حداقلي كارگاه‌ها و شركت در اختتاميه است.همچنين كساني كه خواهان شركت در تنها يك كارگاه هستند،ميهمان اختتاميه خواهند شد و كلاس‌ها براي آن افراد ساعتي 10 هزار تومان است.
دبير همايش مكتب تهران در خصوص برخي از سرفصل‌هاي اين همايش بيان داشت:موضوعاتي چون "ميزانس در تئوري‌هاي معاصر و ترانس مدرن" با حضور حميدرضا اردلان، "رابطه كارگرداني جديد با الگو‌هاي نمايشي كهن" با حضور قطب‌الدين صادقي، "شيوه‌هاي فني خوانش نمايشنامه" با حضور رضا كوچك زاده، "ميزانسن و اشيا" با حضور فرهاد مهندس پور، "تئاتر و رهايي" با حضور صالح نجفي، "ميزانسن پشت صحنه" با حضور آتيلا پسياني، "سنگ بزرگ" با حضور پانته‌آ بهرام، "اهميت بازيگر روبرو"  با حضور نگار جواهريان، "كارهايي كه يك بازيگر بايد انجام دهد" با حضور حبيب رضايي، "ميزانسن در نمايشنامه كودك" با حضور سيد حسين فداي حسين،‌"سكوت و سكون به عنوان ميزانسن " با حضور امير رضا كوهستاني، "كارگرداني - نقاشي" با حضور فرهاد مهندس پور، "ميزانسن و باز دارندگي خلاق" با حضور محمد امير يار احمدي و "كارگرداني پنهان" با حضور محمد يعقوبي سرفصل‌هاي كارگاه‌ها هستند.
گفتني است؛اين همايش از 17 تير در خانه هنرمندان كار خود را آغاز مي‌كند./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار