استفاده از روش تزریق سلولهای بنیادی در عروق کرونر در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی یکی از روشهایی است که در راستای درمان این دسته از بیماران انجام شده است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر فروه وکیلیان، متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در این روش که با همکاری دبیر ستاد سلولهای بنیادی دانشگاه، بیمارستان منتصریه و پژوهشگاه رویان انجام شد پس از جدا سازی سلولهای بنیادی از سلولهای مغز استخوان بیمار به عروق کرونر تزریق می شود.

دکتر فروه وکیلیان با اشاره به اینکه انجام این عمل نیازمند یک کار گروهی است که در مشهد با همکاری نزدیک اساتید به خوبی انجام می شود، خاطر نشان کرد: سلولهای بنیادی پس از تزریق و جاسازی در عروق کرونر و بافت آسیب دیده قلب، موجب تشکیل سلولهای جدید می شود و همچنین با قرار گرفتن در کنار سلولهای در معرض از بین رفتن، از مرگ سلولی جلوگیری می کند.

استادیار گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این عمل در بیمارانی که دچار نارسایی قلب مزمن هستند و در شرایط بالینی پایدار قرار دارند و دچار نارسایی های کلیه و کبد نشده اند انجام شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات بالینی انجام شده بیمارانی که تحت عمل تزریق سلولهای بنیادی از مغزاستخوان قرار گرفته اند قدرت انقباضی قلبشان 5 تا 10 درصد افزایش یافته است.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مراحل انجام پذیرش و مراقبتهای بیمار اظهار داشت: بیماران پس از انجام آزمایشات و اسکن قلب و انجام عمل تزریق سلولهای بنیادی به صورت دوره ای در قالب هفتگی و ماهانه اقدامات مراقبتی از جمله تست ورزش، اکوکاردیوگرافی و اسکن انجام می شود تا تغییرات بافت قلب مورد ارزیابی قرار گیرد.

دکتر فروه وکیلیان با بیان اینکه تا کنون 14 بیمار به این روش مورد درمان قرار گرفته اند و قرار است در مشهد هفته ای 2 بیمار نارسایی قلبی با استفاده از این روش تحت درمان قرار گیرند و بر اساس بررسی های انجام شده این روش درمانی هیچ گونه عارضه جانبی برای بیماران نداشته است، گفت: اکثر بیماران دارای نارسایی قلبی که تحت درمان قرار می گیرند از نوع سیستمیک و به دلیل درگیری دریچه عروق کرونری هستند ولی چون در برخی از مقالات این روش بر روی بیماران دارای نارسایی قلبی مادرزادی اجرا شده است قرار است در مشهد با همکاری بیمارستان شهید رجایی این روش علاوه بر نارسایی قلبی عروق کرونری بر روی بیماران دارای نارسایی قلبی مادرزادی هم اجرایی شود.

عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در برخی از موارد درمان دارویی برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کافی نیست و متخصصین از روشهای غیر دارویی که موثرتر در درمان بیماران می باشد استفاده می کنند، خاطر نشان کرد:‌ استفاده از وسایل پیس میکرهای دو حفره ای و سه حفره ای (ضربان ساز قلب)که با همکاری پزشکان الکترو فیزیولوژیست انجام می شود از دیگر اقدامات غیر دارویی در درمان این گروه از بیماران به شمار می رود.

متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب با اشاره به اینکه با پیشرفت علوم پزشکی و گسترش مراقبتهای بالینی از افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، طول عمر این گروه از بیماران افزایش می یابد و به سمت نارسایی های قلبی پیش می روند، خاطر نشان کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گامهای مهمی را در راستای درمان این دسته از بیماران از جمله مراقبتهای بالینی و نوتوانی، برقراری درمانگاه نارسایی قلب،‌خرید تجهیزات تشخیصی و درمانی بیماران قلبی و افزایش فشار خون ریه را برداشته است.

دکتر وکیلیان خاطر نشان کرد: ‌همچنین در قالب طرح تحقیقاتی شرایطی در حال فراهم سازی است که بیماران دچار نارسایی قلبی که در سطح استان ساکن هستند شناسایی و مشخصات و میزان شدت بیماری و داروهای مصرفی در سامانه ای که در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه قابل دسترسی است ثبت و به طور منظم توسط گروههای متخصصان پیگیری شوند.

وی افزود:‌با اجرای این طرح علاوه بر کنترل روند بهبودی و یا بیماری افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیمارانی که کاندید درمانهای غیر دارویی نیز هستند شناسایی می شوند.

عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ایجاد بخش نوتوانی بیماران نارسایی قلبی در بیمارستان امام رضا(ع) از دیگر برنامه های در دست اجرا است، خاطر نشان کرد: ‌فضای بخش نوتوانی مشخص شده است و ابزار و وسایل بخش در حال خریداری و پرسنل در حال آموزش هستند و راه اندازی این بخش کمک بزرگی به بیماران نارسایی قلبی است که پس از طی یک دوره طولانی بیماری بتوانند به زندگی عادی برگردند.

دکتر وکیلیان با اشاره به اینکه در حال حاضر برای انجام جدا سازی سلولهای بنیادی از مغز استخوان نمونه ها به پژوهشگاه رویان ارسال می شود و این امر صرف هزینه و وقت زیادی را در پی دارد، تصریح کرد: ‌با توجه به پتاسیلهای مناسب و اعضاء هیئت علمی برجسته در حوزه قلب و سلولهای بنیادی، ایجاد یک اتاق تمیز به منظور جدا سازی سلولهای بنیادی بسیار ضروری است و در این راستا با حمایت مسئولان دانشگاه قرار است اتاق تمیز در پژوهشکده بوعلی راه اندازی شود.

وی خاطر نشان کرد: ‌با راه اندازی اتاق تمیز در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر افزایش خدمات رسانی به بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی زمینه استفاده از این روش نوین در درمان دیگر بیماریها نیز فراهم می شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام پیوند قلب از بیماران مرگ مغزی را آخرین مرحله درمان بیماران دچار نارسایی قلبی که بیماری،،آنها دچار پیشرفت شده است و به دیگر درمانها پاسخی ندارند عنوان کرد و گفت: ‌در حال حاضر اعضاء تیم پیوند قلب در دانشگاه مشخص، تجهیزات در حال آماده سازی و اتاق عمل و ای سی یو مجزا در بخش قلب بیمارستان امام رضا در حال ساخت است و با راه اندازی این بخش دیگر نیاز به اعزام بیماران نیازمند به پیوند قلب به تهران و یا خارج از کشور نمی باشد.

دکتر وکیلیان در ادامه بیماریهای قلبی و عروقی را از شایعترین بیماریهای کشور برشمرد و گفت: ‌دیابت، فشار خون، ابتلا به بیماریهای قلبی، چاقی و سیگار را از شایعترین علل بروز نارسایی و مشکلات قلبی و عروقی به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر انجام روشهای پیشگیرانه در بروز بیماریهای قلبی و عروقی اظهار داشت: ‌در این راستا مرکز جامع سلامت قلب و عروق قرار است در بیمارستان امام رضا(ع) راه اندازی شود که در این مرکز اقدامات پیشگیرانه و آموزشی از جمله درمانگاه کنترل چربی خون، درمانگاه فشار خون، تغذیه و ترک سیگار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بیماران دچار نارسایی قلبی مبتلا به بیماری دیابت نیز هستند، خاطر نشان کرد: با ارائه برنامه های آموزشی به بیماران دیابتی و اطلاع از عوارض بیماری و رعایت رژیم غذایی و داروهای مصرفی می توان از عوارض این بیماری و آسیب به دیگر ارگانهای بدن از جمله قلب جلوگیری کرد.

عضو گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهدخاطر نشان کرد: ‌از برنامه های مهمی که قرار است در مناطق شهری کشور اجرا شود، اجرای برنامه پزشک خانواده است که با اجرای این برنامه می توان با شناسایی به موقع افراد در معرض خطر از بروز و یا گسترش بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار