به گزارش
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ، محمدمهدی زاهدی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ تیر) مجلس با بیان اینکه
بی شک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حاصل تلاش متخصصان و دلسوزان حوزه آموزش و
پرورش است گفت: این سند که طی ۵ سال تدوین و به تصویب شورای عالی
انقلاب فرهنگی رسید از جمله اسنادی است که باید برای تصویب آن از تمامی دست
اندرکاران تشکر کرد.
نماینده مردم
کرمان و راور با تأکید بر اینکه محوریت این سند بر اساس مبانی اسلامی و در چارچوب
رهنمودهای مقام معظم رهبری تنظیم شده است، ادامه داد: اما ابهاماتی درباره آغاز
اجرایی شدن این طرح وجود دارد که به آنها اشاره می کنم.
وی یادآور شد:
همه می دانیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی بالادستی و سیاست گذاری کلان
است که به طور مستقیم همه مفاد آن قابل اجرا نیست.
زاهدی تصریح
کرد: تصویب مراحل اجرایی این طرح متضمن مرحله زمینه سازی، اجرا، ارزشیابی، تصویب
برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی و پیش بینی بودجه تحول در ساختار بودجه
است.
این نماینده
مردم در مجلس نهم با بیان اینکه علی رغم اهمیت زیاد این طرح وزارت آموزش و پرورش
با تصویب آذر و دی ماه سال ۱۳۹۰ تصمیم به اجرایی کردن آن دارد، تأکید
کرد: با توجه به پیامدها و معضلات شکلی ساختار اجرایی کردن این طرح می تواند خسارتهای
تاریخی به نظام آموزشی وارد کند.
رئیس کمیسیون
آموزش و تحقیقات در مجلس نهم با طرح این سؤال که آیا سند تحول بنیادین آموزش و
پرورش به لحاظ قانونی آماده اجراست، تأکید کرد: ضرورت دارد قبل از اجرای طرح در
مرحله تمهیدات و زمینه سازی اجرا گام هایی برداشته شود تا اجرای سند در دوره فرضی ۱۲ ساله موجبات سرافرازی
نظام تعلیم و تربیت را فراهم کند.
وی با بیان اینکه
بی توجهی به سیاست های کلی اشتغال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشاهده می
شود تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش لزوماً قانون تغییر ساختار نظام
آموزش پرورش نیست بلکه برای اجرایی شدن به اسناد میانی و احکام قانونی نیاز دارد.
زاهدی در توضیح
دیگر موارد مهم که باید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد،
افزود: تعریف فاز شروع اجرای طرح، تعیین مسیر اجرای تحولات، ارزشیابی اجرای طرح،
تقسیم کار ملی، برنامه درسی ملی، تدوین و تصویب اهداف از دیگر مواردی است که باید
در سند تحول مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون
آموزش و تحقیقات در پایان خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا در اولویت بندی سند
تحول بنیادین قرار است نظام ۳ـ۶ـ۶ و تعطیلی پنجشنبه ها جزو
اولویت ها باشد یا خیر./ب2