معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هرم 14000 نفری هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی با فاصله قابل توجهی جلوتر از وزارت علوم است و نسبت استاد به دانشجوی پزشکی 1 به 10 است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمدعلی محققی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در سال 84 حدود 42 درصد از مجموعه اعضای هیات علمی ما مربی بودند که هم اکنون با برنامه ریزی های صورت گرفته این میزان به 24 درصد رسیده و سعی می کنیم در برنامه پنجم توسعه نیز به سمت صفر شدن آن پیش برویم و متقابلا" استادیار، دانشیار و استاد بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: با آموزش های داده شده و تلاش های صورت گرفته امید است بر اساس اسناد بالادستی در پایان برنامه پنجم، اعضای هیات علمی ما یک پله ارتقا یافته و به مرتبه استادی، استادان ممتازی و بالاتر از آن ارتقا یابند.

دکتر محققی با اشاره به اینکه ورود اعضای هیات علمی به دانشگاه ها باید از رتبه PHD صورت گیرد و در بخش بالین هم کف ورودیه اعضای هیات علمی دانشنامه تخصصی است، اظهار داشت: خوشبختانه نیروی انسانی کافی داریم و آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی، که یک سند افتخار است، به طور کامل اجرایی شود.

وی بند یک این آیین نامه را که ناظر به برنامه های فرهنگی استادان است مورد اشاره قرار داد و افزود: طیف وسیعی از برنامه ها را برای اجرایی این آیین نامه در اختیار داریم و برای جذب بهترین ها در هیات علمی ها نیز قانون جذب که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: فراخوان های جذب اعضای هیات علمی مرتب صورت می گیرد و خوشبختانه انتخاب عادلانه و شایسته اعضای هیات علمی نهادینه شده است.

معاون آموزشی به کاستی های این عرضه اشاره کرد و گفت: هرچه به اعضای هیات علمی توجه کنیم باز هم کم است زیرا وظایف سنگین و زیادی در این عرصه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به توصیه های امام راحل، انتظارات رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی اشاره کرد که باید برآورده شوند.

وی مشکلات موجود در زمینه اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی را کوچک بودن ساختار مرکز، ماندگاری استادان در مناطق محروم، مشکلات رفاهی اعضای هیات علمی در دانشگاه ها، کم بودن سرانه فرهنگی و رفاهی آنان، کمبود فضاهای فیزیکی و عدم تقویت بایسته نهادهای نظارتی بر امور هیات علمی ها از جمله هیات ممیزی مرکزی و دانشگاه ها، اعلام کرد و گفت: امیدواریم این مشکلات نیز مرتفع شود. جا دارد هم از دکتر اسدی و هم از دکتر محسنی بندپی که از خانوده های معظم شهدا هستند قدردانی کنیم و یادآور شویم که در این مرکز کارهای خوبی  انجام شده که باید ادامه یابد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.