توکلی در مجلس گفت: دیروز هیأت رئیسه با ارسال نامه‌ای از بنده برای حضور در صحن علنی مجلس برای صحبت درباره اعتبارنامه برخی از نمایندگان دعوت کرده است اما برخورد امروز شما به گونه‌ای است که برداشت می‌شود که بنده اجازه صحبت در این زمینه را ندارم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، احمد توکلی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه ۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر ماده ۷ آیین‌نامه در توضیح بررسی اعتبارنامه برخی از نمایندگان افزود: به نظر می‌رسد برداشت رئیس جلسه از ماده ۷۰ این است که پس از آن که اعتبارنامه کسانی که شعبه و کمیسیون تحقیق تایید می‌کند دیگر حقی برای اعتراض معترض باقی نمی‌ماند.
وی ادامه داد: این نوع برداشت اشکالات زیادی به دنبال دارد. در ماده ۷۰ آمده است چنانچه اعتبارنامه نماینده از طرف شعبه یا نماینده مورد اعتراض قرار گرفته و در کمیسیون تحقیق اعاده شده باشد نظر کمیسیون تحقیق در صحن علنی قرائت می‌شود، اگر گزارش تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله را توضیح می‌دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به ابوترابی خاطرنشان کرد: شما در جلسه غیرعلنی استدلال کردید که آیین‌نامه نسبت به نماینده معترض سکوت دارد بنده می‌گویم اگر حقی ثابت شد سلب آن صراحت می‌خواهد و این موضوع با سلیقه شما قابل تغییر نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: به نظر می‌رسد که شما اصرار دارید که اعتبارنامه کسی مورد اعتراض قرار نگیرد که اگر خیرخواهانه نیز باشد با قانون سازگاری ندارد و نمایندگان محق هستند در اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان سخن بگویند.
وی با بیان این که دیروز هیأت رئیسه با ارسال نامه‌ای از بنده برای حضور در صحن علنی مجلس برای صحبت درباره اعتبارنامه برخی از نمایندگان دعوت کرده است گفت: اما برخورد امروز شما به گونه‌ای است که برداشت می‌شود که بنده اجازه صحبت در این زمینه را ندارم.
ابوترابی در پاسخ به توکلی با تاکید بر این که براساس آیین‌نامه مدیر جلسه می‌تواند طبق برداشت خود عمل کند تصریح کرد: به طور قطع باید از نمایندگان معترض اعتبارنامه برخی نمایندگان دعوت به عمل می‌آمد که طبق آیین‌نامه این اقدام انجام شد.
وی در توضیح برداشت خود از آیین‌نامه گفت: بنده در جلسه دیروز با روسای کمیسیون‌های تخصصی برداشت خود از آیین‌نامه را مطرح کردم که به اتفاق آرا مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس بنده طبق برداشت خود عمل می‌کنم.
نایب رئیس مجلس با یادآوری ماده ۶۵ و ۷۰ آیین‌نامه در مورد رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان گفت: برداشت بنده این است که از آنجا که شورای نگهبان با نگاه احراز صلاحیتی کارنامه افرادی که داوطلب حضور در مجلس هستند را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرده است بنابراین در مورد چند همکاری که اعتبارنامه آنها مورد بحث است می‌توان به ادله شورای نگهبان استناد کرد که صراحتا اعلام کرده اشکای در آنها وجود ندارد بنابراین از این زوایه بنده جایی برای طرح اعتراض نمی‌بینم./ب2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار