سخنگوي دولت عراق با اشاره به اين که بايد تهران و بغداد از بهترين روابط برخوردار باشند بر ضرورت حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، علي الدباغ در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيااليوم در مسکو درباره اوضاع سياسي عراق و در پاسخ به اين پرسش که آيا اوضاع سياسي اين کشور پس از خروج نظاميان خارجي بحراني شده است؟گفت: بحران در عراق ارتباطي با خروج نظاميان آمريکايي از اين کشور ندارد. به هنگام تشکيل دولت عراق مشکلاتي وجود داشت که حل و فصل آن به تعويق افتاد و هنوز حل نشده است. اين اختلافات ميان گروه هاي سياسي است و بار ديگر پس از خروج نظاميان آمريکايي از عراق آشکار شده است. شکي در اين نيست عراق در يک مرحله انتقالي از يک رژيم اقتدارگرا به يک رژيم سياسي دموکراتيک قرار دارد. رقابت در عرصه سياسي عراق يک مسئله قابل قبول است ولي درگيري و نبرد براي رسيدن به قدرت را نمي توان پذيرفت. دموکراسي تنها راه براي پايان دادن به اين اختلافات است و خشونت و کشتار چاره اين اختلافات نيست. در حال حاضر شماري از گروه ها با روند سياسي در عراق مخالفت مي کنند و دست به اقدامات خشونت بار و سياسي مي زنند و اين اقدامات عليه ملت عراق است. گروه هاي سياسي اين کشور بايد با گفتگو و تفاهم به مشکلات خود پايان دهند.  اين مشکلات تا زماني که همه به اين باور برسند که منافع ملي عراق بالاتر از هر چيزي است در اين کشور ادامه خواهد يافت. عراق از همه امکانات لازم براي بازسازي و تقويت خود را برخوردار است. ما به تلاش ها و صبر نيازمنديم.

سخنگوي دولت عراق در پاسخ به اين پرسش که برخي خروج نظاميان آمريکايي از عراق را صوري و فرمايشي مي دانند و ده ها هزار نظامي با عنوان و پوششي ديگر در اين کشور فعاليت مي کنند؟افزود: اين گزارش ها بي پايه و اساس است. عراق در تمامي شرايط دشوار خود تلاش کرد طرف آمريکايي را متقاعد کند که حضور نظاميان آمريکايي در عراق به سود دو کشور نيست. براي اولين بار است که آمريکا وارد يک کشور شد و به صورت دوستانه از آن خارج شد. آمريکا همچنان در ژاپن،کره جنوبي و آلمان حضور نظامي دارد ولي عراق واشنگتن را متقاعد کرد تا هيچ حضور نظامي در عراق نداشته باشد. کارشناسان آمريکايي در سفارت اين کشور در بغداد حضور غير نظامي دارند. آمريکايي ها هيچ حضور نظامي در عراق ندارند. نظاميان آمريکا تنها در شرايطي مي توانند در کشورهاي خارجي حضور داشته باشند که از مصونيت کامل برخوردار باشند ولي آمريکايي ها نتوانستند به چنين امتيازي در عراق برسند.

الدباغ در پاسخ به اين پرسش که برخي از دخالت هاي ايران در امور داخلي عراق خبر مي دهند، روابط خود را با ايران چگونه ارزيابي مي کنيد؟تصريح کرد: ايران همسايه عراق است. ما يک هزار و چهارصد کيلومتر مرز مشترک و منافعي با اين کشور داريم. ايران و عراق بايد دوست يکديگر بوده و روابط خوبي با يکديگر داشته باشند. زمان آن گذشت که به کويت حمله و با ايران جنگ مي کرديم. تهران و بغداد بايد از بهترين روابط برخوردار باشند. عراق توانست به صورت متوازن با ايران و آمريکا تعامل داشته باشد. اما آمريکا به ماهيت روابط ما با ايران و اين کشور به ماهيت روابط ما با واشنگتن واقف است. همچنين اين وضع مي تواند بر کشورهاي عربي حکفرما باشد. به سود اين کشورها نيست که عراق در برابر ايران قرار داشته باشد بلکه به سود اين کشورها است که عراق پل ارتباطي اعراب با ايران باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار