فهرستي از برنامه‌هايي که براي روز عروسي در ذهن داريد را تهيه کنيد. آيا شما دوست داريد يک مهماني با شکوه با 400 مهمان برگزار کنيد؟ آيا دوست داريد لباس مجلل بپوشيد؟ يا مي‌خواهيد يک شام متفاوت تهيه کنيد؟ وقتي خواسته‌هاي‌تان را اوليت بندي مي‌کنيد مي‌توانيد تصميم بگيريد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگرچه بسیاری از کاربران با مشاهده گزارش عروسي‌هايی برای از ما بهترون از رقم های هزینه شده در این مجالس ابراز شگفتی و تاسف کرده بودند اما برخی دیگر نیز خواستار معرفی راهکارهایی برای برگزاری یک عروسی ساده و کم خرج شده اند که این گزارش پاسخی به این درخواست است:

برگزاري يک جشن عروسي معمولي که شما بتوانيد خواسته‌ها و آرزوهايتان را در آن ببينيد کم هزينه نيست و بايد براي آن برنامه‌ريزي کنيد و پول کافي کنار گذاشته باشيد. با اين حال مي‌توانيد تا آنجا که مي‌توانيد آن را ساده‌تر و معقول‌تر برگزار کنيد. البته شما ناچار هستيد براي کم‌تر کردن هزينه‌ها بعضي از خواسته‌ها و آرزوهايي که از شب عروسي‌تان داشته‌ايد را کنار بگذاريد. زيرا حتي وقتي تمام تلاشتان را مي‌کنيد تا يک مراسم ساده و بي‌دردسر بگيريد بازهم فشارهاي مالي و روحي زيادي را تحمل مي‌کنيد.

مثلاً تصميم مي‌گيريد که ماشين عروس را با يک هزينه کم، گل‌آرايي کنيد اما وقتي به نمايشگاههاي گل مي‌رويد، با قيمت‌هايي بسيار بيشتر از آنچه شما درنظر داشتيد مواجه مي‌شويد و اين مسئله مي‌تواند شما را نااميد يا نگران کند و حتي برنامه‌ريزي مالي‌تان را بهم بريزد. با اين حال هنوز هم شما مي‌توانيد روش و منش خودتان را داشته باشيد و هزينه‌هاي يک عروسي خوب را کم کنيد.

برگزاري يک جشن عروسي معمولي که شما بتوانيد خواسته‌ها و آرزوهايتان را در آن ببينيد کم هزينه نيست و بايد براي آن برنامه‌ريزي کنيد و پول کافي کنار گذاشته باشيد. با اين حال مي‌توانيد تا آنجا که مي‌توانيد آن را ساده‌تر و معقول‌تر برگزار کنيد. البته شما ناچار هستيد براي کم‌تر کردن هزينه‌ها بعضي از خواسته‌ها و آرزوهايي که از شب عروسي‌تان داشته‌ايد را کنار بگذاريد. زيرا حتي وقتي تمام تلاشتان را مي‌کنيد تا يک مراسم ساده و بي‌دردسر بگيريد بازهم فشارهاي مالي و روحي زيادي را تحمل مي‌کنيد. مثلاً تصميم مي‌گيريد که ماشين عروس را با يک هزينه کم، گل‌آرايي کنيد اما وقتي به نمايشگاههاي گل مي‌رويد، با قيمت‌هايي بسيار بيشتر از آنچه شما درنظر داشتيد مواجه مي‌شويد و اين مسئله مي‌تواند شما را نااميد يا نگران کند و حتي برنامه‌ريزي مالي‌تان را بهم بريزد. با اين حال هنوز هم شما مي‌توانيد روش و منش خودتان را داشته باشيد و هزينه‌هاي يک عروسي خوب را کم کنيد:

از ديگران کمک بگيريد:

 اگر دوست هنرمندي داريد که مي‌تواند در طراحي و برنامه‌ريزي مراسم به شما کمک کند از او بخواهيد تا به شما کمک کند. اگر نمي‌خواهيد کار شما به ديگران محول شود مي‌توانيد هزينه‌ها را بااو حساب کنيد. مسلما دوستتان با شما ارزان‌تر حساب خواهد کرد و فرصت‌هاي بسيار ديگري وجود دارد که شما هم مي‌توانيد براي او کاري انجام بدهيد. بنابراين بدون خجالت يا شرمندگي از دوستانتان بخواهيد تا به شما کمک کنند.

چيدمان سفره عقد را ساده بگيريد:

 طراحي و چيدمان سفره‌هاي عقد يکي از هزينه‌هاي اضافي و البته غيرضروري مراسم ازدواج هستند. سفره عقد و برگزاري مراسم عقد يکي از زيباترين سنت‌هاي ايراني است اما لزومي ندارد براي آن هزينه زيادي بکنيد. کمي حوصله و وقت مي‌خواهد تا شما خودتان از ميان چندين مدل و طرح در مجله‌ها و سايت‌ها و فروشگاهها، طرح دلخواهتان را پيدا کنيد. اگر خوش‌ذوق باشيد مي‌توانيد تمام وسايل سفره عقد را تهيه کنيد و با کمک دوستانتان سفره را طراحي کنيد.

جلب توجه نکنيد:

 لزومي ندارد که مهمان‌هايتان را با برگزاري جشن عروسي‌تان تحت تأثير قرار بدهيد. آنها را دعوت کنيد تا در کنار شما ساعاتي را جشن بگيرند و در شادي شما شريک شوند. اگر ذهنيتتان را تغيير بدهيد هم شما و هم مهمان‌هايتان لذت بيشتري از مهماني خواهيد برد. پس در قدم اول عروسي‌هاي رويايي و عروسي‌هاي اشراف‌زاده‌ها را کنار بگذاريد و با اين حقيقت مواجه شويد و باور کنيد که کيفيت زندگي زناشويي شما و ارتباطات‌تان با دوستان، خانواده و فاميل با اين مسائل بهتر نمي‌شود و چه بسا آن را تخريب کند.

اولويت‌ها را تعيين کنيد:

 فهرستي از برنامه‌هايي که براي روز عروسي در ذهن داريد را تهيه کنيد. آيا شما دوست داريد يک مهماني با شکوه با 400 مهمان برگزار کنيد؟ آيا دوست داريد لباس مجلل بپوشيد؟ يا مي‌خواهيد يک شام متفاوت تهيه کنيد؟ وقتي خواسته‌هاي‌تان را اوليت بندي مي‌کنيد مي‌توانيد تصميم بگيريد چگونه براي مراسم عروسي برنامه‌ريزي کنيد و بودجه‌تان را مطابق با اولويت‌ها هزينه کنيد.

تشريفات قبل از عروسي را کم کنيد:

امروزه هزينه‌هاي برگزاري يک عروسي بسيار ساده هم زياد است. اگر واقعاً توان پرداخت هزينه‌ها را نداريد و يا بايد فشار مالي زيادي به خود و خانواده‌هايتان تحميل کنيد تشريفات ازدواج را کم کنيد. مراسم يک عقد مجلل، حنابندان و رسوم ديگري که در فرهنگ‌هاي متفاوت ايراني وجود دارد را کنار بگذاريد و به جاي همه آنها يک عروسي خوب و با کيفيت برگزار کنيد.

يک محيط مطلوب را انتخاب کنيد:

اگر سالن و مکاني که براي برگزاري مراسم ازدواجتان انتخاب مي‌کنيد، تميز و زيبا نباشد تمام هزينه‌هاي عروسي دورريختن پول و بي‌فايده است. پس قبل از برنامه‌ريزي‌هاي ديگر برگزاري جشن بخشي از پول را براي مکان عروسي کنار بگذاريد. جايي که انتخاب مي‌کنيد بايد فضايي زيبا، تميزو تعريف شده براي برگزاري يک جشن عروسي باشد. با اينکه شما بايد متناسب با اولويت‌ها و خواسته‌هايتان هزينه کنيد. اما تصور کنيد با يک لباس بسيار زيبا وارد يک سالن ناآراسته شويد. راحتي شما و مهمان‌هايتان در عروسي به رعايت اين نکته دارد. همچنين از نحوه پذيرايي سالن عروسي مطمئن شويد.



شام عروسي را ساده‌تر بگيريد:

 بخش مهم هزينه‌هاي مراسم عروسي، ميز شام شماست. اگر چشم و همچشمي و رقابت با ديگران را کنار بگذاريد به راحتي مي‌توانيد با سفارش يک يا دوپيش غذا و يک يا دو غذاي اصلي و يک دسر و کيک خوشمزه که خوب هم تزيين شده‌اند از مهمان‌هايتان پذيرايي کنيد. بيشتر از اينکه به تعداد غذا اهميت بدهيد به کيفيت غذا توجه کنيد. شما مي‌توانيد سفارش يک ميز سرو غذا را بدهيد و يا براي هرنفر يک پرس غذا سفارش بدهيد. با اينکه به نظر مي‌رسد غذاي پرسي ارزان‌تر حساب مي‌شود اما ميز سرو غذا کم هزينه‌تر است و کمتر اسراف مي‌شود.

گل‌آرايي:

 دسته گل عروس و گل آرايي ماشين و سالن پذيرايي هيچ کدام جز ضروري مراسم ازدواج نيستند اما اگر واقعا دوست داريد که ماشين عروستان را گل آرايي کنيد و سالن عروسي‌تان زيبا به نظر برسد مي‌توانيد بازهم هزينه‌ها را کمتر کنيد. به نمايشگاه‌ها و بازارهاي گل سر بزنيد. در بازار گل مي‌توانيد انواع گل را با قيمت‌هاي بسيار کمتر از فروشگاه‌هاي گل انتخاب کنيد و بخريد. بسياري از مسئولان فروش اين بازارها تزيين و گل آرايي نيز انجام مي‌دهند. از دوستانتان کمک بگيريد و از آنها بخواهيد که در روز مراسم پيگيري تهيه گل‌ها را برايتان انجام بدهند. آنها از کمک به شما خوشحال خواهند شد.

لباس نخريد:

 خريدن يا دوختن يک لباس عروس ساده و معمولي ارزان نخواهد بود و در نهايت نيز آن جلوه و زيبايي خاصي که شما دوست داريد را نخواهد داشت. اگر لباس عروس برايتان اهميت دارد و مي‌خواهيد براي آن هزينه کنيد بهتر است به جاي خريدن يا دوختن، آن را از مزون‌هاي لباس اجاره کنيد. هر لباسي را در هر سطحي که مي‌پسنديد مي‌توانيد با قيمتي بسيار کمتر اجاره کنيد. به اين بهانه که لباس را يادگاري نگه داريد پول زيادي ندهيد. لباس عروس را فقط همان يک بار خواهيد پوشيد و هيچ کارکرد ديگري برايتان نخواهد داشت. علاوه بر اين يک لباس ساده‌تر اين مزيت را دارد که بعداز گذشت چندين سال، غيرعادي، نامتعارف و از مدافتاده به نظر نخواهد رسيد. احتمالاً هربار که به مزوني سر مي‌زنيد، وسوسه مي‌شويد لباس عروس را بخريد هربار در برابر وسوسه اين نکات را به خودتان يادآوري کنيد.

تزيينات را کم کنيد:

 اگر در يک سالن ويژه مراسم عروسي جشن بگيريد نيازي به طراحي و تزيين‌هاي خاص نداريد اما اگر مکان عروسي را خودتان تعيين مي‌کنيد براي کرايه ميز و صندلي و تزيينات بايد هزينه جداگانه‌اي در نظر بگيريد. تزيينات با شمع و گل‌آرايي و بادکنک‌آرايي مد امروز است و بسياري از برگزارکنندگان مجالس عروسي هزينه آن را از شما خواهند گرفت. براي همه اين موارد شما مي‌توانيد ايده‌هاي شخصي‌تان را عملي کنيد. گل‌ها را از بازار گل تهيه کنيد. شمع‌ها را عمده بخريد و يا بسياري از موارد عيرضروري مثل هداياي يادبود عروسي را از برنامه‌هايتان حذف کنيد. البته دقت شما در همه اين موارد نياز به انرژي و وقت کافي دارد که شايد از عهده آن بر نياييد. از دوستان و خانواده کمک بگيريد. نظرات و ايده‌هاي آنها هم مي‌تواند به کارهاو برنامه‌هاي شما سرعت ببخشد.

مهمان‌ها را محدود کنيد:

 شايد کمي سخت باشد اما باتوجه به اين که هزينه پذيرايي از هر مهمان زياد است، شما مجبوريد مهمان‌هايتان را گزينش کنيد. اگر مي‌دانيد فردي به مهمانيتان نمي‌آيد يا اگر با او صميمي نيستيد، فقط بخاطر رسم و رسوم دعوتش نکنيد و به جاي آن با خيال راحت مهمان‌هاي اصلي را دعوت کنيد و برايشان هزينه کنيد. همين که کارت دعوت را براي خويشاوند يا دوستي مي‌فرستيد بايد فرض را بر اين بگذاريد که او به جشن شما خواهد آمد پس کساني را دعوت کنيد که واقعا براي شما و همسرتان مهم هستند و حضورشان را در جشن عروسي مي‌خواهيد.

کم عکس بگيريد اما با کيفيت:

حتي اگر از بهترين عکاس شهر بخواهيد تا از شما عکاسي کند شک نکنيد که بعد از گذشت چند سال تمام عکس‌ها و فيلم‌هايتان قديمي و از مد افتاده خواهند بود. لزومي هم ندارد که در همه مدل‌ها و حالت‌ها عکس بگيريد و آنها را چاپ کنيد. يک عکاس خوب پيدا کنيد و از او بخواهيد چند عکس متفاوت و خاص بگيرد. صادقانه درباره ميزان پولي که مي‌توانيد براي عکاسي بدهيد را مطرح کنيد و از عکاس بخواهيد به همان اندازه عکس و فيلم بگيرد. فکر گرفتن عکس‌هاي هديه و يادگاري را هم کنار بگذاريد. عکس‌هاي شما جز براي عده محدودي از افراد خانواده قابليت و ارزش نگه داري را ندارد.

از وام‌هاي محدود استفاده کنيد:

 براي پرداختن هزينه‌ها مي‌توانيد وام‌هايي با سودهاي پايين بگيريد. وام‌هاي کوچک را مي‌توانيد بعداز عروسي پرداخت کنيد. اگر بخواهيد مي‌توانيد بخشي از آن را با هدايايي که گرفته‌ايد پرداخت کنيد و يا هر ماه از حقوقتان کسر کنيد. هرگز براي يک شب عروسي وام زياد با سود بالا نگيريد. زيرا تمام هزينه‌هاي عروسي در يک شب تمام مي‌شود و سود بلندمدتي از آن نخواهيد برد.

هنوز هم موارد زيادي هست که مي‌توانيد آنها را براي کم کردن هزينه‌هاي ازدواج حذف کنيد. اين مسئله بستگي به برداشت و خواسته‌هاي شما از زندگي زناشويي و شروع يک زندگي مشترک دارد. خريدن آينه و شمعدان يک عرف است و هيچ مبنايي جز برپايه سنت‌هاي مرسوم ندارد. مي‌توانيد آن را نخريد. خريدن سرويس جواهر و طلا تأثير مستقيمي در زندگي شما ندارد و اگر همسرتان مي‌خواهد هديه‌اي به شما بدهد اين هديه مي‌تواند هر چيز خوب ديگري باشد.

رسوم و آيين‌هاي جشن عروسي، شروع يک زندگي خوب را نويد مي‌دهند و اگر برگزاري آنها شما و همسرتان را نگران و ناراحت مي‌کند و يا اختلافات خانوادگي را دامن مي‌زند، بهتر است آنها را حذف کنيد.

اگر در هر مرحله‌اي از برگزاري مراسم ازدواجتان احساس کرديد که دوست داشتيد آن را مجلل‌تر و با تشريفات بيشتري برگزار کنيد، اين نکته را به خودتان يادآوري کنيد که اين مراسم فقط يک روز است و بعد از چند روز و چند ماه و در خوشبينانه‌ترين حالت بعد از چند سال از ياد اطرافيانتان خواهد رفت. حتي خود شما با وجود فيلم و عکس نمي‌توانيد تمام جزييات، احساسات و هيجانتان را به ياد بياوريد. درحاليکه دقيقاً بعد از همين روز، شما دغدغه‌هاي فراوان ديگري خواهيد داشت. مثلاً خانه‌اي بخريد، خانه بزرگتري اجازه کنيد، کار بهتري پيدا کنيد، کارتان را ارتقا بدهيد، بچه دار شويد و... هميشه نيازهاي فوري‌تر و جدي‌تري در زندگي زناشويي‌تان پيش مي‌آيد که در مقايسه با برگزاري يک مراسم ازدواج مجلل اهميت و ارزش بيشتري دارند.

نکته مهم و پاياني ديگري که بايد آن را جدي بگيريد، عرف و خواسته‌هاي خانواده هر دوي شماست. مراسم عروسي شما فقط يک جشن شادي براي شما دونفر نيست. پدر و مادرها نيز در آن سهم دارند.

در فرهنگ ايراني بخش زيادي از هزينه‌هاي برگزاري مراسم ازدواج به پاي خانواده‌ها است و در واقع بسياري از مهمان‌ها وابستگان نزديک آنها هستند. سعي کنيد آنها از تصميمات شخصي‌تان مطلع کنيد و اجازه بدهيد آنها نيز در اين باره نظر و ايده بدهند. البته در بعضي از موارد خاص انتظارات و توقعات خانواده‌ها از زوج‌ها بيشتر است و مشکلاتي نيز ايجاد مي‌کنند. سعي کنيد خانواده‌هايتان را متقاعد کنيد و به آنها توضيح بدهيد که چرا ترجيح مي‌دهيد مهماني ساده تري برگزار کنيد و چه هدفي از اين کار داريد. آنها شايد کمي سرسختي نشان بدهند اما در نهايت با خواسته‌هاي شما همراهي خواهند کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
خیلی وقتا این طور نیست.شوهر من میگه باید مراسم مفصل باشه و من این رو دوست ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۷ تير ۱۳۹۱
باید تیتر می زندید خانمهای بخوانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۷ تير ۱۳۹۱
موافقم كه درباره اينكه چطور مي توانيم برنامه از نامزدي تا عروسي هم كم هزينه وهم با كيفيت وهم ساده وهم كم خرج باشد صحبت كنيم وواقعا از خرج هاي غير ضروري بپرهزيم
آخرین اخبار