حدود سه سال است که برای توسعه امنیت غذایی و حذف آنتی بیوتیک در مرغ ها حدود پنجاه واحد مرغ داری از یک هزار واحد مرغ داری در سراسر کشور مرغ ارگانیک تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مشکات، قائم مقام رئیس سازمان دامپزشکی در همایش بزرگ امنیت غذایی افزود: سلامت غذا به عنوان یکی از محورهای اساسی امنیت غذایی مطرح است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی به مشکلات سلامت غذا اشاره و عنوان کرد: مواردی همچون آلودگی  مواد غذایی ، بی اکسین ، سموم قارچی، جنون گاوی،  مسمومیت غذایی از عواملی هستند  که به وفور می توانند آلوده کننده مواد غذایی و کاهش امنیت سلامت  آن ها باشند.

وی ادامه  داد: تولید و عرضه غذا شامل یک زنجیره به هم متصل است که برای امنیت غذا باید تمام مراحل این زنجیره طبق استانداردهای تعیین شده صورت گیرد و اگر خطایی در یکی از مراحل زنجیره ایجاد شود می تواند سلامت ماده غذایی را دچار مشکل کند.

مشکات اظهارداشت: امروزه آلاینده های موجود در محیط یکی از عمده ترین موارد آلودگی  مواد غذایی هستند که نباید  آنها را از نظر دور داشت.

وی با تاکید بر اینکه باقی ماندن داروها، هورمون، مواد ضد عفونی کننده و نگهدارنده ها می توانند به نوبه خود باعث کاهش سلامت غذا و امنیت آن شوند ادامه داد: بحث باقی ماندن داروها  به خصوص آنتی بیوتیک ها  در آلودگی مواد غذایی بسیار مهم و حیاتی است سالانه در کل جهان حدود 200 هزار تن آنتی بیوتیک تولید می شود که پنجاه هزار تن آن در دام و طیور استفاده می شود که این موضوع قابل توجه است که می تواند برای مصرف کننده مخاطره آمیز باشد چرا که باقیماندن آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی می تواند باعث ایجاد  مقاومت در مصرف کننده ها شود.

* هیچ کارخانه ای شیر حاوی وایتکس را قبول نمی کند
مشکات در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: یکی از راه های مقابله برای کاهش مقاومت به آنتی بیوتیک ها  در کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دام و طیور طرح تولید فرآورده های ارگانیم است از بیست و یک هزار واحد مرغداری ، پنجاه واحد آن مرغ ارگانیم یعنی مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می کنند حدود سه سال است که تلاش های زیادی صورت گرفته است تا توانسته ایم این پنجاه واحد را به سمت تولید این نوع مواد غذایی تشویق کنیم.

وی به شایعات دو ماه اخیر در خصوص وجود وایتکس در شیر و آلوده بودن گوشت های مصرفی به تب شیوع کنگو اشاره و خاطر نشان کرد: کارخانجات تولیدی شیر قبل از تهویه شیر آن را با استانداردهای موجود بررسی می کنند که اگر یک صدم درصد هم تقلب یا ناخالصی در شیر وجود داشته باشد اجازه ورود آن شیر را به کارخانه نمی دهند .

وی در پایان در خصوص تب کنگو یاد آور شد: برخی از افراد شایعه کردند که با خوردن گوشت افراد به تب کنگو مبتلا می شوند ولی باید مردم را آگاه کرد که فقط کسانی که در کار طب و زایمان دام هستند و با ترشحات دام بدون رعایت نکات بهداشتی مواجه هستند در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند گوشت هایی که در مراکز معتبر و قصابی ها با مهر سازمان دامپزشکی به فروش  می رسند از وجود هر نوع آلودگی مبرا هستند و مردم می توانند با خیال راحت از این نوع مواد غذایی استفاده کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.