در آستانه چهاردهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي تهران – مبارك، اردشير صالح‌پور دبير جشنواره پيامي به همين مناسبت منتشر كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي چهاردهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي تهران- مبارك متن پيام صالح‌پور به شرح زير است:

تئاتر عروسكي كوچك شده‌ تئاتر بزرگسال نيست؛‌بلكه گونه‌اي است يگانه، مستقل و بي‌مانند كه زيبايي شناسي، وي‍‍‍ژگي‌ها، جذابيت و استعدادهاي خاص خود را داراست. قدمت اين هنر ديرين و ديرپا به اعصار كهن بازمي‌گردد كه طي آن انسان با ساخت و آفرينش پيكرك‌هاي كوچك در قالب تنديسك‌ها و سيماچه‌ها بخشي از تمايلات،‌ دغدغه‌ها و نيازهاي معنوي و مادي خويش را به نمايش مي‌گذاشت و به همين اعتبار عروسك،‌ جزو ميراث فرهنگي بشري است. به نظر مي‌آيد عروسك‌ها قبل از بازيگران وجود داشته‌اند. انسان با كشف سايه‌ي خويش و روح تمثيلي آن،‌نمايش سايه‌اي را به وجود آورد و با دستان توانمند و ذهن تجسم‌بخش خويش از خمير و گل و سنگ،‌عروسكهايي ساخت تا ارتباط خويش را با جهان ماوراء عالم درون و دنياي پيرامون برقرار سازد و حاصل آن كشف و خلق هنري زيبا به نام نمايش عروسكي است كه سابقه‌اش به مراتب از تئاتر صحنه‌اي بيشتر است.

سابقه نمايش عروسكي بالغ بر چهارهزار سال پيش است و مديون و مرهون تلاش و ميل انسان به جان‌بخشي اجسام كوچك به كمك فانتزي و تخيل است،‌ نمايشي كه به مثابه‌ي زندگي است. اما هرآنچه در تئاتر صحنه‌اي امكان‌ناپذير است در تئاتر عروسكي به مدد تخيل و ابتكار اجرايي عروسكها باورپذير است و اين همه از جادوي تئاتر عروسكي و قدرت خارق‌العاده و منحصر به فرد اوست.

عروسك از بسياري محدوديت‌هاي فيزيكي انسان آزاد است. جاني كه از نفخه‌ي روح خالق به جسمي بخشيده مي‌شود تا حيات و معرفتي از دست رفته را در قالبي نوين و زيبا بر صحنه، زندگي بخشد.

در جوهره‌ي نمايش عروسكي، حقيقتي آرماني و صلح دوستانه به چشم مي‌خورد. دنيايي كه در آن حيوانات و پرندگان و اشياء و همه موجودات ريز و درشت و انسانها به صلح و مهرباني در كنار هم نقش‌آفريني مي‌كنند و اين درس بزرگي است كه عروسكها به ما مي‌دهند.

واي ما كه مي‌خواستيم جهان را به جهان مهربانان تبديل كنيم در حالي كه خود نتوانستيم مهربان باشيم.

تئاتر، عامل وحدت و يگانگي است. وحدت و يكي شدن بازيگران و تماشاگران و تئاتر عروسكي افزون بر اين موهبت،‌بر عامل ديگري نيز متكي است و آن همدلي و پيوند ميان انسان و عروسك است. هنرمندي كه جان خود را به عروسك مي‌بخشد تا بر صحنه زندگي مشتركي يابند و به همدلي و وحدت برسند.

در چهاردهمين جشنواره، عروسكها ما را به ضيافت مهربانانه‌ي خود فراخوانده‌اند، جشنواره‌اي با حضور خانواده‌ي نمايش عروسكي جهاني و رؤياهاي مشترك ...

چهاردهمين گام را محكم‌تر برداريم

اردشير صالح‌پور

دبير جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار