رئیس سازمان سینمایی در گفتگویی دوستانه با شبکه خبر از تفکرات دکتر شریعتی و همچنین دلایلی که باعث عوض شدن دبیر جشنواره فیلم فجر شد، سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران شب گذشته جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر با اجرای حمید رضا مدقق به بحث و بررسی پیرامون وضعیت کنونی سینمای پرداختند.

در ابتدای این گفتگو حمیدرضا مدقق مجری برنامه به روزهای پر فراز و نشیب سه دهه گذشته سینما اشاره کرد و از جواد شمقدری معاون فرهنگی وزیر ارشاد در خصوص برنامه های سازمان سینمایی پرسید که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در خصوص برنامه های سازمان سینمایی این گونه پاسخ داد: بله، حق سینماگران است که بدانند سازمان سینمایی در حال حاضر چه فعالیت هایی را انجام می دهد ما یک برنامه ریزی جامع برای سازمان سینمایی تعریف کرده ایم که 10 محور اصلی را در بر می گیرد.

1-اصلاح و تکمیل چرخه سینمایی ایران
سینمای ایران باید تبدیل به صنعت شود، چرخه صنعتی سینمای ایران دچار اشکالات جدی است که باید تکمیل شود.

2-استاندارد سازی سینمای ایران
سینمای ایران باید از اینکه احساسی، خودجوش و قائم به شخص باشد فراتر رود و استاندارد سازی در آن صورت پذیرد تا بین هزینه و سود تناسب برقرار شود.

3-تربیت نیرو و کارسازی
شکل کنونی سینمای ایران شکل خوبی نیست.

4-بازسازی و ورود به عرصه های بین المللی که تاکنون توانسته ایم به اکثر محورهایی که اشاره کردیم ورود پیدا کنیم اما باید از اینکه هستیم فراتر رویم.

5-اصلاح و تکمیل قوانین و آئین نامه ها
قوانین و آیین نامه های اجرایی باید اصلاح شوند.

6-رسیدن به سینمایی متناسب با آرمان های انقلاب اسلامی
اگر گاهی به سینمای ایران و فیلم هایمان اعتراض می شود این اعتراضات درست و به جاست، رویه ها باید اصلاح شوند، گاهی نتوانسته ایم خواسته مردم را برآورده کنیم.

7-توجه به تمامی اهاد اجتماعی در کشور که سینما مقوله مهمی است
سالها به سینما به هنری تزیینی توجه می شد و همان طور که رهبر انقلاب نیز به این موضوع اشاره داشتند که کلید پیشرفت کشور دست سینماگران است ما نیز باید به طور جدی به این مقوله نگاه کنیم.

رئیس سازمان سینمایی هم چنین به سامان دهی صنوف سینمایی اشاره کرد و افزود: ساماندهی صنوف سینمایی دیگر که فعالیت های آن توسط دوستان آغاز شده است از دیگر برنامه های سازمان سینمایی است که با گروه های سینمایی در حال مذاکره هستیم و هم اکنون 11 صنف تحت پوشش قرار گرفتند. صنف هایی چون، دستیاران، فیلم برداران، جلوه های ویژه بصری، صنف جدید، آموزشگاه های آزاد سینمایی، مدیران گریم، فیلم نامه نویسان، مدیران تدارکات، که قرار است کار صنفی خود را انجام دهند.

رئیس سازمان سینمایی همچنین از اختصاص دو هزار مسکن مهر به هنرمندان خبر داد و گفت: صحبت هایی مبنی بر واگذاری دو هزار مسکن مهر به هنرمندان شده است که این ها به کسانی که عضو صنف هستند داده می شود.
شمقدری هم چنین به سرمایه گذاری مشترک در زمینه ساخت فیلم های سینمایی اشاره کرد و ادامه داد: بعضی کشورهای اروپایی تولیدات مشترکی در زمینه فیلم سازی انجام می دهند که بیش از 70 درصد فیلم هایشان به طور مشترک است اما ما در این زمینه هم چنان به فیلم سازان داخلی خودمان بسنده کرده و تمامی سرمایه را فیلم سازانمان فراهم می آورند.

باید بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا بتوانیم با فیلم سازان مستقل کشورهای مسلمان تولیدات مشترک فیلم سازی داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا حال سینمای ایران این روزها خوب است تصریح کرد: قطعا حال سینمای ایران خوب است.

وی حاشیه هایی نیز برایش پیش آمده که این حاشیه ها نمی گذارد سینما روند روبه رشدی را طی کند.

امروز سینما از حیات خلوت خود بیرون آمده است، سینما امروز موضوع بسیار مهمی است که گاهی اتفاقات ناخوشایندی برایش رخ می دهد .

وی ادامه داد: اگر دلسوزان خطا نکنند، سینما وارد دوره پر تحول و پویا شده است که با توجه به دوره های سختی که پشت سر می گذارد اما من معتقدم نتایج سینما خوب خواهد بود.

شمقدری هم چنین در پاسخ به اینکه مدتی است برای اکران برخی فیلم های سینمایی مشکلاتی پیش آمده است تاکید کرد: واقعیت این است که برخی فیلم ها توقع مردم را برآورده نمی کند و مخاطب نیز حق دارد در این خصوص اعتراض کند، سینما نرود تا فیلم سازها متوجه اشکال و ایرادات کار خود شوند.

وی هم چنین در پاسخ به این سوال مجری که آیا با تصمیم شورای صنفی نمایش مبنی بر عدم اکران فیلم در سینما آزادی موافق هستید یا خیر پاسخ داد: باید در این زمینه با قانون برخورد شود.
متاسفانه ما با یک پدیده بی قانونی روبه رو هستیم و این سعی صدر سازمان سینمایی و وزارت ارشاد بود که تاکنون سکوت کرده و سخنی در این باره نگفته است اما در نهایت ما از دوستان شورای صنفی اکران می خواهیم تا آرامش خود را حفظ کنند و به فردی با حضور وزیر مشکل را برطرف کنند.
شمقدری هم چنین در خصوص رکود پیش آمده برای تولیدات سینمایی گفت: سال گذشته هم صحبتهایی مبنی بر این بحران رکود و تولید برای سینما پیش آمده و یا سینما این روزها حالش خوب نیست مطرح بود اما سال گذشته 87 فیلم سینمایی به دفتر جشنواره فیلم فجر ارسال شد که در دوره بنده این تعداد به 100 فیلم رسید.

وی افزود: اینها شایعاتی بیش نبوده و صرفا فضا سازی برای نشان دادن شرایط سینما به غلط است.

وی به تولید 37 فیلم سینمایی در سال جدید اشاره کرد و ادامه داد: با تمامی صحبتهایی که بیان می شود ما در حوزه تولید فیلم دچار رکود هستیم هم اکنون حدود 37 فیلم سینمایی در مراحل پس از فیلم برداری هستند.

شمقدری به دو فیلم سینمایی گشت ارشاد و خصوصی که در روزهای آغازین سال جدید اکران شدند اما دچار مشکلاتی شدند اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز فضایی ایجاد شده که بخش خصوصی نگران از سرمایه گذاری بر روی پروژه های سینمایی است تهیه کنندگان دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی نیز دچار اضطراب و نگرانی هستند گر چه بروز نمی دهند اما باید همه به هم کمک کنیم تا این گونه مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس سازمان سینمایی هم چنین در پاسخ به اینکه گفته اید ما تیمی هستیم که برای مقابله با بحران سازی آماده هستیم گفت: می خواستم در این باره سخن نگویم اما جای دارد که در خصوص آن صحبت کنم موضوع این است که گروهی پیش روی هستند که طرز تفکر خاص خود، مدیران و اعتقادات خودشان را دارند که نزدیک به حدود 30 سال سیطره خود را داشته اند.

وی ادامه داد: این گروه از صدا و سیما به وزارت ارشاد وارد شدند و سال 88 که من به این سمت انتخاب شدم نیز با برنامه های خاص خود با یک قبیله که 30 برای خودکار می کردند روبه رو بودم و آنها می دانستند که من آنها را همراهی نخواهم کرد.

وی به دو تفکر متفاوت از دکتر شریعتی و مطهری اشاره کرد و ادامه داد: دکتر شریعتی و مطهری دو تفکر کاملا جدا از هم بودند که در عین حال با یکدیگر کار می کردند خاطرم می آید آن زمان شرایطی فراهم شد تا در خانه پسر عمو دکتر شریعتی در مشهد من با او ملاقات کردم  و وقتی دکتر شریعتی فوت کردند در چهلم او کسی وارد مجلس شد که من او را نمی شناختم و او کسی نبود جز شهید مطهری این نشان از این می دهد که با توجه این که این دو شخص دو تفکر کاملا متفاوت دارند اما در عین حال در کنار یکدیگر قرار می گیرند. اما وقتی اهداف سیاسی و منافع دیگری به میان می آید موضوعات دیگری نیز مطرح می شود.

*فساد در سینمای ایران حاکم است
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه آیا فساد در سینمای ایران حاکم است گفت: در حوزه سینما، سیاست در همه جا فساد هست اما جریان غالب نیست قبل از انقلاب نیز این جریان وجود داشت.

من نمی دانم چه اسراری است که یکسری علاقه دارند مطرح کنند که فساد در سینما است فساد در همه جا وجود دارد که باید درمان شود.

*چه کسی سردمدار وجود فساد در سینما است
شمقدری به کسی که سردمدار وجود فساد در سینما است اشاره کرد و ادامه داد: کسی که سردمدار وجود فساد در سینما است فیلم های خوبی هم ساخته است که خود از همین بازیگران در فیلم هایش استفاده کرده است اما به خاطر یک نفر در مسجد را نمی بندند.

*میان تهیه کنندگان سالهاست که مشکل وجود دارد
وی هم چنین به وجود مشکلاتی میان تهیه کنندگان اشاره کرد و گفت: تهیه کنندگی محور و نبض جریان فیلم سازی در کشور است و طبیعی است که همواره رقابت نیز میان آنها مطرح باشد اما موضوع اختلافات تهیه کنندگان سالیان سال است که مطرح است.

*تکلیف طرح اکران مخاطب خاص چیست؟
ما در اولین فرصت طی روزهای آینده طرح اکران مخاطبان خاص را با جدیت و کیفیت بهتری دنبال می کنیم.

*دلایلی که باعث عوض شدن دبیر جشنواره فیلم فجر شد
شمقدری دلایل متعددی را عامل عوض شدن دبیر جشنواره بیان کرد و گفت: سازمان جشنواره و امور بین المللی در دل موسسه رسانه های تصویری تشکیل شده هر چند هنوز به طور رسمی آغاز به کار نکره به همین دلیل مدیر عامل رسانه های تصویری نیز می تواند دبیر جشنواره فیلم فجر نیز باشد با توجه به اینکه جشنواره فیلم های ویدئویی به دبیری محمد رضا عباسیان با کیفیت خوب و عالی برگزار شد./ي2
برچسب ها: شمقدری ، سینما ، شبکه خبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار