نبود یک متولی جهت همگام سازی و هدایت افراد به مسیر درست موجب شد ایران با تاخیر از منابع فناوری فضایی استفاده کند.

محمد ابراهیمی، مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به فعالیت های گوناگونی که در زمینه فناوری فضایی و مسائل مربوط به فضا در سراسر دنیا انجام شده ضرورت ایجاد سازمانی واحد در کشورمان امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل انکار بوده است.
وی افزود: از سال های پیش فناوری فضایی مورد توجه مسئولان و کارشناسان و متخصصان قرار گرفته و تا به امروز دستاوردهای مثبت و بی شماری را به همراه داشته است.
ابراهیمی اظهار داشت: به دلیل نبود متولی خاصی که بتواند فعالیت های فضایی را به طور متمرکز هدایت کند و در مسیر اصلی قرار دهد موجب شده تا استفاده بهینه از منابع زیاد صورت نگیرد و در حال حاضر نیز با تاخیر انجام شود.

• ایران خود را کشوری پیشرو و در امر هوا فضا معرفی کرده است
وی تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از محدود  کشورهای منطقه خاورمیانه است که ازسابقه طولانی در زمینه ارتباطات ماهواره ای برخودار می باشد.
ابراهیمی عنوان کرد: ایران از سال 1348 با عضویت در برخی از مجامع بین المللی مرتبط با فضا خود را به عنوان کشوری پیشرو در امر هوا فضا به دنیا معرفی کرد.
وی تاکید کرد: برای تامین سازمانی که خلا آن در مجامع داخلی و خارجی حس می شد در 22 خرداد 1382 مجلس شورای عالی فضایی را با ریاست رئیس جمهور تشکیل داد.
ابراهیمی یاد آور شد: درحال حاضر رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی فضایی است و در پی فعالیت های فضایی کشور شورای عالی اداری در هفتم مهر 1389 تحت عنوان پژوهشکده تحقیقات فضایی تاسیس گردید.
وی افزود: از جمله وظایف شورای عالی فضایی، سیاستگذاری و تعیین خطوط کلی نظام در امر فضا می باشد و سازمان فضایی ایران نیز وظیفه اجرای این مصوبات را عهده دار خواهد بود.

** مدیریت فعالیت های حاکمیتی فضایی بر عهده سازمان فضایی است
ابراهیمی اظهار داشت: از آنجایی که تصمیمات گرفته شده از سوی شورای عالی فضایی فراگیر است و دارای ابعاد داخلی و بین المللی می باشد به تبع وظایف سازمان فضایی ایران نیز بسیار خطیره فرا گیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: آشنا کردن افراد جامعه و مسئولان و برنامه ریزان کشور از دستاوردهای بشر در زمینه فناوری فضایی و کاربردهای آن امری بسیار ضروری است.
ابراهیمی تاکید کرد: برطرف سازی نیازهای ابتدایی روزمره تا پیشرفته ترین نیازهای بشر از طریق فناوری فضایی یکی از مهمرین وظایف سازمان فضایی است.
وی یاد آور شد: مدیریت فعالیت های حاکمیتی توسعه فناوری فضایی و  استفاده صلح آمیز از فضاء ماورای جو به عهده سازمان فضایی ایران است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار