رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور توصيه هايي را براي مواجهه با فرد غرق شده بيان كرد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر غلامرضا معصومي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ فردي كه در حال غرق شدن است علائم وحشت را نشان داده و با حركات دست كمك مي خواهد و نمي تواند روي آب بماند.
 
وي در خصوص نشانه هاي غرق شدگي گفت: فرد غرق شده لب ها و گوشهايش خاكستري شده، پوست بدن سرد و بي رنگ مي شود و شكم به دليل خوردن مقادير زياد آب ورم مي كند.
 
رييس اورژانس كشور، تهوع و استفراغ، خفگي، ناآگاهي، عدم تنفس، سرفه همراه با خلط صورتي و كف آلود، درد قفسه سينه و بي قراري را از ديگر علائم شايع فرد دچار غرق شدگي بيان كرد.
 
به گفته وي،‌ عدم توانايي شنا كردن، طوفاني بودن دريا، افتادن در آب به دليل شكستگي يخ،‌ ضربه خوردن و آسيب ديدن در حين شنا كردن و شيرجه زدن از علل غرق شدگي به حساب مي آيد.
 
دكتر معصومي به افراد توصيه كرد: با حفظ خونسردي، هر چه سريعتر درخواست كمك كنند (با اورژانس 115 تماس بگيرند) و در صورت امكان با حفظ ايمني خود، دست فرد غرق شده را گرفته و در غير اين صورت طناب و يا چوبي درون آب بيندازيد تا او را بيرون بكشند.
 
وي افزود: چوب و يا قايق را در كنار قرباني قرار داده از كشيدن بيمار به داخل قايق خودداري كنند، زيرا احتمال برگشت قايق و افتادن هر دو در داخل آب وجود دارد.
 
رييس اورژانس كشور با اشاره به اين كه آب سرد مي تواند منجر  به افت دماي بدن بيمار شود،‌ تأكيد كرد: افراد بايد دقت داشته باشند كه اگر دوره غريق نجات ديده اند مي توانند جهت نجات غريق وارد آب شوند، در غير اين صورت احتمال وقوع آسيب به خود آنها بيشتر خواهد بود.
 
وي ادامه داد:‌ اگر نياز است كه براي رسيدن به غريق شنا كنند، جليقه نجات پوشيده و وارد آب شوند، غريق را از پشت بغل كرده و به او نزديك شوند و سعي كنند او را آرام كنند زيرا غريق متشنج مي تواند آنها را غرق كند.
 
دكتر معصومي تصريح كرد: اگر تصور مي كنند كه ستون مهره وي آسيب ديده و دستشان را زير چانه وي قرار داده و صورت او را بالا بگيرند به گونه اي كه سر، گردن و بدن در يك راستا باشد.
 
به گفته وي، بهترين راه براي نجات غريق قرار دادن فرد غرق شده بر روي يك تخته شناور است و زماني كه غريق را از آب بيرون كشيدند، سر و گردن او را حمايت كرده و بي حركت نگاه داريد زيرا احتمال آسيب به سر و گردن بسيار زياد است.
 
رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي در خصوص پيشگيري از غرق شدگي در كودكان،‌ اظهار داشت:‌ هيچ گاه كودكان را در كنار ساحل تنها نگذارند و حتما شنا كردن را به كودكان بياموزند و اجازه ندهند كه به تنهايي شنا كنند.
 
در حين انتقال غريق به ساحل به او تنفس بدهيد و به محض رسيدن به ساحل CPR را آغاز كنيد./عط
برچسب ها: ناآگاهی ، عدم تنفس ، سرفه ، ورم ، شنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.