وزیر راه وشهرسازی گفت:در راستاي كنترل بازار اجاره‌بها قيمت‌هاي بلوك‌بندي را در آينده اجباري كرده و هم‌چنين در صدد اجراي ماليات در فروش چندنوبتي هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علي نيكزاد در جمع خبرنگاران درباره‌ي راهكارهاي كنترل و تعديل بازار مسكن و اجاره‌بها در كشور گفت: پنج راهكار اصلي براي كاهش اجاره‌بها و قيمت مسكن را اتخاذ كرده‌ايم. 

وي افزود: اولين راهكار ما ايجاد هماهنگي و ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا است، بر اين اساس ساخت 59 هزار واحد براي شهر تهران و يك ميليون و 500 هزار واحد نيز براي كل كشور در نظر گرفته‌ايم.

نيكزاد با بيان اين‌كه در حال حاضر تعدادي از اين واحد‌ها آماده بهره‌برداري است، تصريح كرد: با افتتاح‌هايي كه صورت مي‌گيرد، قطعا شاهد كاهش و تعديل بازار مسكن هستيم.

تا آخر دولت دهم تحویل تمامی واحدهای پردیس

وزير راه و شهرسازی تصریح کرد: ثبت نام از  75 هزار واحد مسکن مهر پرديس انجام گرفت كه همه اين واحد‌ها تا سال آينده و تا آخر دولت دهم تحويل متقاضيان داده مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه واگذاري 55 هزار واحد در هشتگرد، شش هزار واحد در انديشه انجام مي‌شود، تصريح كرد: در كنار اين موارد ما براي بافت‌هاي فرسوده نيز وام در نظر گرفته‌ايم که مردم مي‌توانند از آن استفاده كنند.که نرخ سود اين تسهيلات در دوران مشاركت 20 درصد و در دوران فروش اقساطي نيز 15 درصد است.

وي با بيان اين‌كه انبوه‌سازان معتقدند از آنها حمايت نمي‌شود، تصريح كرد: در راستاي حمايت از انبوه‌سازان نيز قرار است بانك مسكن به آنها وام داده و شرايط آن نيز به اين صورت است كه تا پنج واحد نيازي به معرفي متقاضي نبوده و انبوه‌ساز مي‌تواند وام را دريافت، خانه را بسازد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در غير اين صورت در صورت عدم انبوه‌ساز مي‌تواند افراد غيرواجد شرايط را معرفي كه در اين صورت نرخ سود تسهيلات كه در نظر گرفته شده همان نرخ مسكن مهر نيست.

*دولت عاجز از كنترل بازار نيست

نيكزاد به اجراي قانون تعزيرات براي كنترل بازار اجاره‌بها اشاره كرد و گفت: براساس اين قانون مالكان نمي‌توانند بيش از 13 تا 15 درصد افزايش اجاره‌بها داشته باشند.

وي با تاكيد بر اين‌كه در آينده قيمت‌هاي بلوك‌بندي اجباري مي‌شود، بيان كرد: در حال حاضر اجراي طرح بلوك‌بندي يكي از راهكارهاي كنترل بازار اجاره بها بوده كه فعلا به صورت اختياري مي‌باشد، ولي در آينده اجباري مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي به اجراي طرح ماليات بر خانه‌ها كه از سوي مجلس مطرح شده است، اشاره كرده و تصريح كرد: ما قانون ماليات در فروش چند نوبتي خانه‌ها را اجرايي مي‌كنيم و با مد‌نظر قرار دادن اين طرح‌ها بازار مسكن و اجاره بها را تعديل مي‌كنيم.

نيكزاد در پايان گفت: دولت عاجز از كنترل بازار نيست، اما خواهش من از مردم، سازندگان، مستاجران و مالكان اين است كه تا حد متعارف بازار مسكن كشور را به سمت تعديل و مطلوبيت پيش ببرند./عب

برچسب ها: دولت ، نیکزاد ، مسکن ، مالیات ، فروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار