مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: استانداردهای صنعت نفت كشور در برخی موارد از كشورهای اروپایی بالاتر است، ضمن این كه كالاهای ساخت داخل مورد استفاده در این صنعت دارای بهترین كیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  خوزستان ، 'هرمز قلاوند' در این ارتباط افزود: كالاهای داخلی كه در مناطق نفت خیز جنوب مورد استفاده قرار می گیرد، دارای كیفیت بسیار بالا و طبق استانداردهای صنعت نفت كشور طراحی و ساخته می شود.

وی افزود: از جمله این اقلام رشته تكمیلی درون چاهی در كلاس 15 هزار است كه به طور انحصاری در اختیار شركت های آمریكایی بود در صورتی كه با حمایت شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب ساخت آن در داخل كشور امكان پذیر و سفارش تولید انبوه به سازندگان داخلی واگذار شده است و هیچ كشور دیگری در جهان توانایی ساخت آنها را ندارد.

لاوند اضافه كرد: این قطعات در چاه های پرفشار جنوب غرب ایران نظیر مخزن خامی میدان مارون استفاده می شود و این در حالی است كه در جهان 40 تا 50 چاه پرفشار بیشتر وجود ندارد كه با فشار 15 هزار پوند براینچ مربع (پام) حفاری شده اند كه هفت حلقه آن در مناطق نفت خیز جنوب ایران است، بنابراین ساخت رشته تكمیلی درون چاهی در كشور از افتخارهای ملی است كه با توان سازندگان داخلی و حمایت این شركت تحقق یافته است.

مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: این شركت با تعیین نیازهای خود و شناسایی سازندگان داخلی برنامه مدونی برای تامین كالاها و تجهیزات مورد نیاز در داخل كشور دارد كه بر این اساس از سال 1380 تا پایان سال 1389 حدود دو هزار و 798 قلم كالا با همكاری سازندگان داخلی و بویژه استان خوزستان بومی سازی شده است.

وی افزود: سال گذشته نیز سفارش ساخت هفت هزار قلم از قطعات و مجموعه تجهیزات مورد نیاز به تولیدكنندگان داخلی واگذار شد كه حدود 80 درصد آنها امسال و بقیه سال آینده تحویل خواهد شد و این اقلام از نظر تعداد نزدیك دو برابر تعداد كالاهایی است كه در 10 سال گذشته با حمایت این شركت ساخت داخل شده بود.

قلاوند اظهار كرد: از جمله این كالاها می توان به قطعات یدكی توربین ها و ماشین آلات فرآیندی، مواد شیمیایی، قطعات و تجهیزات حفاری و اقلام عمومی اشاره كرد كه برای نخستین بار در كشور ساخته می شود.

مدیرعامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: در زمینه ساخت كالای داخل یكی از فعالیت های مهمی كه در این شركت صورت گرفته تدوین كتابچه های دانش فنی قطعات است كه شامل آنالیز مواد، نقشه ها، روش تولید و عملیات ساخت و تكمیل آنهاست.

وی با تاكید بر اینكه در سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی، حمایت از سازندگان داخلی با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد، افزود: در این زمینه ساخت 11 هزار و 400 قطعات كاربردی به ارزش هفت هزار و 500 میلیارد ریال به صنعتگران داخلی سفارش داده می شود كه به طور عمده مربوط به توربین ها و ماشین آلات فرآیندی است و دانش فنی ساخت آنها با پیگیری و همكاری مدیریت های تولید و تداركات و امور كالای مناطق نفتخیز جنوب و با حمایت شركت كالای تهران و شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب با سازندگان داخلی تدوین شده است.

قلاوند درباره دستاوردهای حمایت از ساخت داخل و تولید ملی افزود: حمایت از ساخت داخل علاوه بر رونق صنایع، اشتغال زایی و رشد توسعه اقتصادی كشور، موجب تامین به موقع نیازهای صنعت و پیشرفت پرشتاب پروژه ها می شود كه سود و صرفه قابل توجه به دنبال دارد.

شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب بزرگ ترین شركت تابع شركت ملی نفت ایران است كه در گستره ای حدود 400 هزار كیلومتر مربع در استان خوزستان و بخش هایی از استان های كهگیلویه و بویر احمد، فارس و بوشهر در زمینه تولید نفت، گاز و مایعات گازی فعالیت می كند.

این شركت روزانه سه میلیون بشكه نفت خام تولید می كند كه بخش اعظم آن از طریق پایانه نفتی 'خارگ' به خارج صادر می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.