فربد فدایی، طلاق پدر و مادر و ترک تحصیل کودکان را 2 عامل تاثیر گذار در شیوع و افزایش ناهنجاری ها عنوان کرد.

این جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی ، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: کودکان کار خود قربانی شرایط اجتماعی هستند، این طیف از جامعه به دلیل نیازها و احتیاجاتی که با آن  روبرو هستند همواره در معرض آسیب و سوء استفاده قرار دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: کودکان کار به دلیل محروم بودن از یک خانواده منسجم مورد محبت و آموزش لازم قرار نمی گیرند و به دلیل عدم برخورداری از تحصیلات کافی، در برابر مشکلات و نارسایی ها، برخورد منطقی ندارند و به اعمال ناشایست و بزه کاری متمایل می شوند.

فدایی در ادامه افزود: در 2 سطح خرد و کلان، اقداماتی پیشگیرانه و کنترل کننده می توان انجام داد که مانع شیوع و گسترش این ناهنجاری اجتماعی شد، در حال حاضر در کشور ما در رابطه با مسائل اجتماعی باید توجه بیشتری به امر پیشگیری نسبت به درمان مبذول داشت.

این جامعه شناس اضافه کرد :در سطح کلان «مدیریتی» اثر گذار ترین بخش، سازمان بهزیستی است که نقش به سزایی در جلوگیری از آسیب های اجتماعی ایفا می کند، در واقع اقدامات بخش های مدد کاری سازمان بهزیستی، تاثیر بسیاری در راستای پیشگیری ، کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی دارد.

وی افزود: تلاش مدد کاران اجتماعی در پیگیری و بررسی مشکلات خانواده آسیب دیده و آسیب پذیر، همچون گذشته استمرار و افزایش یابد تا از جدایی زن و مرد و ترک تحصیل کودکان که از عوامل تاثیر گذار در شیوع این عارضه ی اجتماعی است جلوگیری شود.

فدایی تأکید کرد :در سطح خرد، نقش خانواده، بسیار پر رنگ و تاثیر گذار است، خانواده به عنوان نخستین حوزه ای که یک کودک در آن به رشد و بلوغ فکری می رسد و ارتباطات و تعاملات اولیه را تجربه می کند نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت کودکان دارد، شناخت زوجین از یکدیگر، ازدواج در سن مناسب و شناخت کافی والدین و آشنایی با امور تربیتی و  آموزشی،  می تواند گام موثری در جهت پیشگیری از این ناهنجاری اجتماعی محسوب شود./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار