هنرنمدان شركت كننده در جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي پس از اتمام اين دوره روزهاي چشم انتظاري نوبت اجراي عمومي را آغاز مي‌كنند.

باشگاه خبرنگاران-جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي پس از 1 هفته اجراي آثار نمايشي در سالن‌هاي مختلف از سوي تهران، شهرستان‌ها و كشورهاي مهمان به كار خود پايان داد.

اين جشنواره كه در گام چهاردهم خود قرار داشت از نظر برخي از مسئولان و مديران اجرايي تجارب بسيار بدست آورد و از لحاظ كيفي قدم‌هاي مثبتي بر داشت.

اما بسياري از هنرمندان شركت كننده در جشنواره به دليل ناهماهنگي‌هاي سالن‌هاي اجرا و تعطيل بيش از اندازه دلخور و ناراضي بودند.

البته بايد گفت، شتابزدگي يكي از مسائل اصلي هر جشنواره‌اي است، اما نكته اين جاست كه دل هنرمندان تئاتر عروسكي به اين جشنواره به منظور ارائه آثارشان خوش است زيرا در طول سال بايد به هر دري بزنند تا بتوانند نمايشي كه براي آماده سازي آن زحمات فراوان كشيده‌اند، براي تنها 2 هفته به اجرا ببرند، آن هم در شرايطي كه همه هزينه‌هاي آماده سازي يك اثر به عهده كارگردان و گروه است و به اصطلاح همه را بايد از جيب بگذارند.

جشنواره تئاتر عروسكي رفت تا 2 سال ديگر دوباره بازگردد و مشخص نيست كه در طول اين 2 سال چقدر به اجراهاي عروسكي و دست كم  اجراي عمومي آثار جشنواره بها داده مي‌شود.

مسئولان،‌در خصوص اجراي عمومي وعده‌هاي زيادي در اين جشنواره دادند اما هر وقت با خروجي و نتايج عملي آن روبرو شويم آن وقت مي‌توانيم درست قضاوت كنيم اكنون زمان مناسبي نيست.

يونيما به خصوص درطول 2 سال گذشته براي بقاي تئاتر عروسكي و گسترده‌تر كردن آن در سراسر كشور تلاش بسيار كرده است و بايد گفت تنها روزنه اميد ماندگاري تئاتر عروسكي عملكرد و فعاليت يونيما در خارج از جشنواره است.

اما تئاتر عروسكي با قدمتي كه در كشورمان دارد براي زنده‌ماندن دست و پا مي‌زند.

و بايد اقرار كنيم كه با خلاقيت هاي زيادي از سوي هنرمندان اين حوزه تئاتري روبرو مي‌شويم.

مي‌گويند ماهي را هروقت از آب بگيري تازه است به اميد اين كه خلاقيت روز به روز هنرمندان عروسكي به همراه خانه‌دارشدنشان به اين حوزه تئاتري جديت وروحي دوباره ببخشد./ي2

يادداشت از: شيوا حميدخاني.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار