پژوهشگران گروه ميكروبيولوژي نفت پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاد دانشگاهي طي تحقيقات خود موفق به جداسازي نوعي فرآورده نانوبيوتكنولوژي ميكروبي جمع كننده نفت ريخته شده بر روي سطح آب شدند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي جهاد دانشگاهي، مهندس ابوالحسني مجري پروژه در اين خصوص گفت: اين تركيب با فرايند مولكولي نانو، اطراف لكه نفتي را احاطه كرده و آنرا به يك نقطه محصور مي‌نمايد و به اين ترتيب مانع پراكنده شدن لكه نفتي بر سطح محيط آبي مي‌شود.
وي افزود: كاربرد بالقوه اين تركيب را مي‌توان در مقابله با آلودگي‌هاي نفتي محيط‌هاي آبي و همچنين بازيافت پسماندهي روغني صنايع نفتي عنوان نمود.
ابوالحسني ادامه داد: همچنين اين تركيب در ازدياد برداشت نفت خام از مخازن نفتي كاربرد موثري خواهد داشت.
وي در پايان گفت: اين محصول كه مراحل استخراج و تغليظ آن نيز صورت گرفته است بدليل راندمان توليد بالا توسط سويه باكتريايي توليد كننده و هزينه توليد نسبتاً پايين آن قابليت تجاري سازي دارد.
خاطرنشان مي‌كند، با دستيابي پژوهشگران جهاد دانشگاهي به اين فناوري نوين ، گام مهمي در جهت رفع آلودگي‌هاي نفتي در درياها برداشته شده است .
گفتني است، پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاد دانشگاهي از مراكز تحقيقاتي موفق اين نهاد است كه در سال گذشته توانسته رتبه برتر را در ميان موسسات پژوهشي كشور كسب نمايد. اين پژوهشكده همچنين از سوي وزارت علوم در زمينه علوم پايه و در بين موسسات پژوهشي وابسته به نهادهاي عمومي موفق به كسب رتبه A شده است. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.