رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير گفت: اين دانشگاه در طرح کلان طراحي و ساخت هواپيماي جت مسافري150 نفره نقش محوري دارد.

به گزارش خبرنگارصنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، عليرضا رهايي در نشست هم انديشي فناوري هاي کليدي در طراحي و ساخت هواپيماي مسافري افزود: علاوه بر اين طرح ، دانشگاه اميرکبير در طراحي و ساخت سفينه حامل موجود زنده، سامانه هاي حمل و نقل هوشمند،شبکه ملي اطلاعات و مديريت يکپارچه ميدان هاي گازي پارس جنوبي که از جمله 38 طرح کلان ملي و مصوب شوراي عالي عتف هستند نقش محوري دارد.
 
وي اضافه کرد: اين طرح ها به منظور رفع نيازهاي کشور در حوزه هاي مختلف در وزارت علوم تحقيقات و فناوري تعريف و گام هاي اوليه براي اجراي آنها برداشته شده است.
 
رهايي با بيان اين که در اين طرح ها دانشگاه هاي سراسر کشور و نيز مؤسسات پژوهشي و پارک هاي علم و فناوري مشارکت دارند گفت: معماري و راه اندازي مرکز ملي دفاع سايبري، شبکه‌هاي هوشمند برق و طرح ذخيره سازي زيرزميني نفت از طرح هايي هستند که دانشگاه اميرکبير به عنوان دانشگاه همکار در آنها مشارکت دارد.
 
رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير افزود: در طراحي و ساخت هواپيماي 100 تا 150 نفره ، اين دانشگاه در کنار دانشگاه هاي علم و صنعت، صنعتي اصفهان و پارک علم و فناوري فارس به اجراي طرح اقدام خواهد کرد.
 
وي با اشاره به مطالعات نيازسنجي، تحليل ماموريت و امکان سنجي در دانشگاه اميرکبير اضافه کرد: توانمندي ها و ظرفيت هايي در کشور و دانشگاه ها وجود دارد که از آن جمله مي توان به اجراي220 پايان نامه در زمينه هواپيماهاي مسافربري در دانشکده مهندسي هوا فضاي اين دانشگاه اشاره کرد.
 
رهايي در بيان نياز کشور به حمل و نقل هوايي گفت: براساس سند چشم انداز، کشور به 600 فروند هواپيما با ظرفيت هاي مختلف نياز دارد که 270 فروند از اين هواپيماها بايد هواپيماهاي مسافربري100 تا 150 نفره باشد.
 
وي با اشاره به اين که براي تهيه اين تعداد هواپيماي مسافربري به بيش از 700 ميليارد دلار بودجه نياز داريم، گفت: بر اين اساس اجراي طرح هايي مانند طراحي و ساخت هواپيماي مسافري150 نفره مي تواند دستاوردهاي خوبي براي کشور داشته باشد.
 
رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير همچنين به برگزاري همايش ملي هوا فضا در اسفند امسال در اين دانشگاه اشاره کرد و افزود: يکي از محورهاي اين همايش طراحي و ساخت هواپيماي جت مسافربري است و در آن به بهترين ايده براي طراحي اين نوع هواپيماها جايزه اي اعطا مي شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار