وقتي تکه هاي غذا کوچک باشد، با خوردن مقدار کمتري از آن احساس سيري مي کنيم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، وقتي غذا در تکه ها و بخش هاي کوچکتر سرو مي شود، کندتر خورده شده و در نتيجه زودتر حس سيري را ايجاد مي کند؛ در واقع مي توان اين روش را رژيم غذا راکوچک کن ناميد.
 طي تحقيقي که روي دانش آموزان و موش هاي آزمايشگاهي انجام گرفت مشخص شد که بريدن غذا به قطعات کوچک مي تواند براي افرادي که مي خواهند غذاي خود را کنترل و در عين حال مواد مغذي آن را بدون کاهش حجم آن را حفظ کنند، مفيد باشد.
 در اين آزمايش روي موش ها پس از هر بار دويدن در مازف به موش ها 20 تکه بزرگ از غذا داده شد و پس از چندي به آنها 30 تکه کوچکتر که وزني معادل قبل داشت دادند.پس از چند بار تکرار آزمايش، موش ها تمايل داشتند مسيري را که به 30 تکه کوچکتر ختم مي شد را انتخاب کنند چراکه مقدار آن را بيشتر تصور مي کردند.



 در خصوص دانش آموزان نيز که به 2 گروه تقسيم شده بودند، به يک گروه يک تکه بزرگ از غذا و به گروه ديگر مقداري کمتر از همان غذا که به 4 قسمت تقسيم شده بود داده شد.پس از 20 دقيقه که زمان لازم براي احساس سيري است، به همه دانش آموزان يک وعده غذايي ديگر داده شد.نتيجه اين بود که افرادي که تکه هاي کوچک و کمتر غذا را خورده بودند نتوانستند مقدار زيادي از اين غذا را به دليل سير بودن بخورند.
 دانشمندان معتقدند تکه کردن غذا به بخش هاي کوچکتر احساس سيري را زودتر ايجاد مي کند چراکه مقدار آن بيشتر به نظر مي رسد./عل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار