مسئولان آموزش عالی هنوز بعد از 5 سال نمی توانند پاسخ روشنی به زمان دقیق حذف کنکور بدهند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛قانون حذف کنکور از سال 86 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که مطابق آن قرار شد کنکور تا سال 90 حذف شود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود اما به دلیل اینکه زیرساخت های حذف کنکور آماده نبود این تاریخ به سال 92 موکول شد اما باز هم به دلیل آماده نبودن وزارت آموزش و پرورش در ارائه سوابق تحصیلی دانش آموزان به سازمان سنجش باز هم این تاریخ به تعویق افتاد و برخی از کارشناسان گفته اند که کنکور از سال 92 و برخی هم گفتند پس از سال 92 حذف می شود، تاریخی که هنوز معلوم نیست و اما و اگرهایی به دنبال دارد.

مهدی دربان، کارشناس مسایل آموزشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: از نظر ما مشاوران، طرح حذف کنکور طرح بسیار خوبی است اما اینکه با چه روشی حذف می شود در هاله ای از ابهام است به نظر می رسد جایگزین سوابق تحصیلی پایه دوم، سوم و چهارم برای حذف کنکور گزینه مناسبی باشد اما سوالی که به نظر می رسد این است که آیا سازمان سنجش با وزارت آموزش و پرورش سازوکار اجرایی حذف کنکور را فراهم کرده اند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد دانش آموزان افسرده و مضطرب در جامعه بسیار زیاد شده زیرا بسیاری از دانش آموزان هنوز تکلیف خود را برای ورود به دانشگاه در سال های آینده نمی دانند.

دربان تصریح کرد:‌ لایحه ای که تقدیم مجلس شده مبنی بر این است که سال 93 کنکور حذف شود اما سازوکار اجرایی آن از طرف سازمان سنجش فراهم نشده زیرا هماهنگی خوبی بین آموزش و پروش و سازمان سنجش فراهم نشده است.

* آموزش و پروش می گوید حذف کنکور به سیاست های وزارت علوم بستگی دارد

حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در ادامه  افزود: مجری حذف کنکور وزارت علوم است و ما ستادی در آنجا تشکیل دادیم که 5 نفر عضو دارد و موارد آن از طریق وزارت علوم پیگیری می شود ما هم امکاناتی را باید برای حذف کنکور فراهم کنیم که این کار را انجام دادیم از جمله مرکز سنجش را راه اندازی کردیم و معدل دانش آموزان را نیز به عنوان سوابق تحصیلی آماده کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که کنکور تا سال 93 حذف می شود یا خیر گفت: باید ببینیم سیاست های کلی وزارت علوم چگونه است آنچه که مهم است این است که آیا وزارت علوم ظرفیتی با توجه به امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد برای انجام این کار آماده کرده یا خیر، ما هر کمکی که بتوانیم انجام می دهیم.

* به گفته وزارت علوم حذف کنکور در دستور کار سازمان سنجش است

سعید قدیمی مدیرکل آموزش وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که آموزش و پرورش گفته مجری حذف کنکور وزارت علوم است گفت: عملیاتی کردن حذف کنکور ملاحظات اجرایی دارد که در دستور کار بخش های مختلف از جمله سازمان سنجش است که می توانید جزئیات آن را از مسئولان سازمان سنجش در ارتباط و با چگونگی عملیاتی کردن حذف کنکور جویا شوید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که تعداد صندلی های ما در دانشگاه تقریبا در حال افزایش است اما نکته مهم انتخاب صندلی با کیفیت است که این نوع نگاه می تواند دید ما را نسبت به کنکور تغییر دهد، دستگاه ها نیز به دنبال راه کاری هستند که با توجه به شرایط جدید و رشد جمعیت نوع غربالگری برای ورود به دانشگاه را فراهم کنند.

*کنکور سال بعد هم حذف نمی شود

دکتر ابراهیم خدایی، سرپرست سازمان سنجش در پاسخ به این پرسش که آیا کنکور سال بعد حذف خواهد شد گفت: بعید می دانم زیرا مصوبه کارگروه سال 93 را ذکر کرده و سازمان سنجش نیز براساس مصوبات کارگروه ماده 4 عمل می کند این کارگروه یک طرحی از سازمان سنجش خواسته که هر موقع آماده شد اطلاع رسانی می کنیم.

وی گفت: فعلا چون در بحث آزمون سراسری و برگزاری و اعلام نتایج آن هستیم در رابطه با زمان حذف کنکور صحبت نمی کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.