در نشست پژوهشي هنر فطري از اين هنر به عنوان بيان احساس دروني هنرمندان خود آموخته و نيز بيان فطرت انسان ياد شد.

به گزارش خبرنگار تجسمي باشگاه خبرنگاران؛نشست پژوهشي هنر فطري ظهر امروز در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران با حضور محمد علي رجبي،‌هنرمند برجسته نگارگري،راضيه ياسيني هنرمند نقاش و  جمعي از پژوهشگران برگزار شد.
براساس اين گزارش؛راضيه ياسيني هنرمند درباره هنر فطري گفت:ساده نگاري كه از شاخصه‌هاي هنر فطري است و ويژگي‌هاي خاصي را در پي دارد.
وي خاطرنشان كرد:بيان احساس دروني هنرمند و مبالغه و اغراق در ارائه تصاوير ناب و بيان حس خاص هنري با نگاهي كاملا راحت و كودكانه كه داراي يك سهولت دردرك معنا است.
وي در ادامه تصريح كرد:در دوره‌هاي مختلف هنرمندان بسياري از اقصي نقاط جهان به هنر ساده نگاري و فطري مي‌پرداختند.
وي در ادامه اظهار داشت:از جمله اين هنرمندان "هنري روسو" بود كه آثاري خلاقانه با ايده‌هايي از تجربيات بصري خو را خلق مي‌كرد.
وي گفت:از ديگر هنرمندان اين عرصه كه به شيوه خاص و متفاوت با نگاهي ساده آثار هنري منحصر به فردي را خلق مي‌كردند لوئيز،كاميل و نيكي فور بودند.
وي در ادامه به هنر ناييو اشاره كرد و گفت:هنر ناييو قدمت ديرين با تاريخ بشر دارد و البته هنرمنداني كه به اين شيوه به خلق اثر مي‌پرداختند آثاري ماندگار و بي‌پيرايه از خود بر جاي گذاشته‌اند.
اين هنرمند نقاش گفت:با پرداختن به هنر ناييو مي‌توان دريافت كه بدنه خودآموختي شايسته تحقيق و پژوهش بيشتر است چرا كه داراي ويژگي‌هاي خاص بصري است.
وي در ادامه گفت:پرداختن به هنر شيوه تجربي امري ارادي نيست؛در حقيقت خلق آثاري كه داراي خلوص و سادگي خاص است ويژه هنرمندان هنر آموخته است كه هر يك از آنها مسيري خاص را در خلق آثار خود طي كرده‌اند.
وي گفت:هريك از اين هنرمندان داراي ويژگي خاص است؛در حقيقت در يكي از شيوه‌هاي آنها مي‌توان توجه به اشكال هندسي را دريافت و در ديگري غناي رنگها را مي‌توان مشاهده كرد.

* "مكرمه قنبري" خودآموخته خلاق ايراني
وي در ادامه  گفت:يكي از هنرمندان شناخته شده دوره معاصر كه به هنر آموخته پرداخت مكرمه قنبري بود كه آثاري خاص را خلق مي‌كرد و در آثارش نگاهي خاص به سادگي را مي‌توان ديد.
در ادامه اين نشست؛محمد علي رجبي هنرند برجسته نگارگري كشورمان نيز گفت:هنرمنداني كه به شيوه خود آموخته و تجربي به خلق اثر مي‌پردازند از هيچ قانون و قاعده‌اي پيروي نمي‌كنند و در حقيقت آن چيزي كه ذهن و احساس آنها است؛بر روي بوم كشيده و در قالب مجسمه و هر اثري ديگر خلق مي‌شود.
وي گفت:بسياري از اين گروه هنرمندان آنچه را كه در كودكي ديده‌اند و به خاطر سپرده‌اند و بعضا شايد آن را فراموش كرده‌اند را به تصوير مي‌كشند.
وي گفت:در هنر خود آموخته ها به نوعي هنر فطري مي‌توان مسير و مراتب شناسايي فطرت را دريافت.
وي اظهارداشت:به عبارت ديگر اين گروه از هنرمندان اثري را خلق مي‌كنند كه زاييده فطرت آنها  است؛حرف‌هايي را در قالب اثر مي‌زنند كه داراي خلوص و سادگي خاصي نزديك به سادگي كودكان است.
وي در ادامه تصريح كرد:برخي از هنرمندان كه تحصيلات آكادميك در رشته‌هاي هنري را فرا گرفته‌اند تلاش كردند تا به شيوه هنرمندان هنر آموخته به خلق اثر بپردازند؛اما به جهت آنكه در قالب قاعده و قانون و فرمول به تعلق اثر پرداختند،نتوانستند به آن مسير روند دو حقيقت نگاه ساده و برگرفته از احساس دروني را نتوانستند بيان گشتند./ه
برچسب ها: هنر ، فطری ، فطرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار