پايه و اساس در سرطان پستان بر 4 اصل پيشگيري، تشخيص، درمان و پيامد و تبعات درمان است که با درمان به موقع ديگر نيازي به برداشتن آن نيست.

دكتر پرويز دريايي عضو كميته علمي هفتمين كنگره ساليانه انجمن علمي جراحان عمومي ايران  به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  هم‌اكنون با تشخيص و درمان به‌موقع در درمان جراحي سرطان پستان به برداشت پستان نيازي نيست و روشي منسوخ محسوب شده و اگر نيازي به برداشت پستان باشد بازسازي آن به كمك پروتز و يا با استفاده از روش  برداشت عضله و پوست از شكم و پشت شانه امكانپذير است.
 
 
وي  افزود: از عوامل خطر سرطان پستان مي‌توان به منارك(اولين عادت ماهيانه) زودهنگام، ازدواج ديرهنگام،  چاقي، افزايش مصرف هورمون و مهم‌ترين آن به وراثت اشاره كرد.
وي ادامه داد: پزشكان همواره هشدار مي‌دهند كه اقوام درجه يك مبتلايان به سرطان پستان براي پيشگيري و تشخيص زودهنگام به پزشك مراجعه كنند.
دبير علمي انجمن جراحان عمومي ايران توضيح داد: تومورهاي سرطاني پستان بر 2 نوع توده‌هاي قابل لمس و غيرقابل لمس است  که در 65 تا 70 درصد موارد بيماران تومورها و توده‌هاي سرطان را لمس و سپس به پزشك مراجعه مي‌كنند و چنانچه توده 5/0 تا 1 سانتي‌متري لمس شود از زمان آغاز تشكيل اين توده سرطاني5 سال گذشته است.
دکتر دريايي خاطرنشان كرد: در زناني با سايز بزرگ پستان خود غربالگري و حتي تشخيص به روش ماموگرافي و سونو به علت افزايش وسعت و كاهش دقت دشوار است البته پزشكان حاذق و با تجربه قادر به تشخيص توده‌هاي كلسيفيه شده نيز هستند.
وي  به پزشكان توصيه كرد همواره در مطب‌هايشان از ذره‌بين براي گزارش ماموگرافي استفاده كنند ،هم‌چنين افرادي هستند كه پس از ماموپلاستي (زيبايي سينه) در نمونه آن ضايعه سرطاني گزارش مي‌شود از اين‌رو پزشكان زيبايي همواره دقت لازم را پيش از جراحي داشته باشند و براي تشخيص علاوه بر سونوگرافي، ماموگرافي و حتي MRI نيز داشته باشند.
وي با بيان اين‌كه ساليانه 25 تا 30 هزار نفر در ايران به سرطان پستان مبتلا مي‌شوند، افزود: سرطان پستان از مهم‌ترين عوامل مرگ و مير در زنان ايراني پس از سرطان كولون و ركتوم به شمار مي رود.
گفتني است: هفتمين كنگره ساليانه انجمن علمي جراحان عمومي ايران با موضوع بيماري‌هاي خوش‌خيم و بدخيم پستان(جراحي، بازسازي و...) با حداكثر امتياز بازآموزي (مدون و مداوم) ويژه پزشكان عمومي و متخصصان جراحي و داخلي به همراه كارگاه‌هاي آموزشي 29 تا 31 شهريور 91 در سالن همايش‌هاي بين‌المللي رازي تهران برگزار مي‌شود. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار