معاون ميراث فرهنگي درمراسم نکوداشت ثبت جهاني باغ فين کاشان خبر داد:

ارتقاي 18 پله‌اي ايران در يونسکو

معاون ميراث فرهنگي کشور گفت:خوشبختانه در طول دولت نهم و دهم جايگاه ايران در يونسکو با 18 پله به رتبه 14 جهان رسيد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان ميراث ‌فرهنگي،صنايع‌ دستي و گردشگري «مسعود علويان صدر»‌ چهارشنبه 28 تیر در مراسم نکوداشت ثبت جهاني باغ فين کاشان و مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش کاشان که با حضور رئيس‌جمهور در باغ تاريخي فين کاشان برگزار شد،افزود:تا قبل از دولت نهم و دهم رتبه ايران در يونسکو 32 بود که با ثبت 8 اثر جديد در طي 7 سال گذشته جايگاه ايران به رتبه چهاردهم کاهش يافت.
وي با اشاره به موفقيتهاي ايران در ثبت جهاني آثار در دولت نهم و دهم يادآور شد:در حال حاضر ايران موفق به ثبت 15 اثر تاريخي در يونسکو شده که تا قبل از دولت نهم و دهم داراي 7 اثر در يونسکو بود.
علويان صدر در ادامه با اشاره به اين که در عرصه ثبت جهاني مواريث ملموس و ناملموس،استان اصفهان و به طور ويژه شهرستان کاشان همواره جزو مهمترين استان‌ها و شهرهاي کشور بودند اضافه کرد:توجه به اين استان و شهر کاشان به سبب غنايي است که همواره در اين نقطه از کشور در حوزه ملموس و ناملموس مشاهده شده است.
وي با اشاره به مواريث ثبت جهاني استان اصفهان يادآور شد:ميدان امام،‌باغ چهلستون،باغ فين، مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش کاشان و مسجد جامع اصفهان آثار ثبت شده استان اصفهان در يونسکو هستند.
معاون ميراث فرهنگي کشور خاطرنشان کرد‌:در سي و پنجمين نشست کميته ميراث جهاني که سال گذشته برگزار شد نخستين پرونده زنجيره‌اي ايران با عنوان باغ ايراني به ثبت جهاني رسيد.
وي خاطر نشان کرد: اين پرونده از آن جهت حائز اهميت است که در آن موضوعي با تجليات فراوان در کل پهنه کشورمان مدنظر قرار گرفته است.
علويان صدر گفت: پرونده باغ ايراني در حال حاضر بر معرفي و ثبت زنجيره‌اي 9 باغ منحصر‌ به فرد ايراني متکي است که هر کدام خود الگويي براي شکل‌گيري و معرفي مفهوم باغ ايراني بوده‌اند.
وي با اشاره به پرونده زنجيره‌اي 9 باغ ايراني خاطر نشان کرد:‌ باغ باستاني پاسارگاد فارس، باغ ارم شيراز، باغ چهلستون اصفهان، باغ فين کاشان، باغ اکبريه بيرجند،‌ باغ عباس‌آباد بهشهر، باغ دولت‌آباد يزد،‌ باغ پهلوان‌پور مهريز و باغ شاهزاده ماهان کرمان 9 باغي هستند که در قالب يک پرونده به عنوان پرونده‌ باغ‌هاي ايراني به ثبت رسيده‌اند.
علويان صدر ادامه داد:باغ ايراني مظهر تعامل انسان با محيط پيرامونش در يک بستر فرهنگي و مذهبي است که سابقه‌اي طولاني در بستر تمدني ايرانيان دارد.
معاون ميراث فرهنگي کشور اضافه کرد:‌ارزش برجسته باغ ايراني در نظر هر فرد ايراني و غير ايراني به گونه‌اي است که کمتر کسي در ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن شک و ترديد دارد.
وي با اشاره به معيارهاي موجود در پرونده باغ‌هاي ايراني اضافه کرد:معيار اول براي ثبت جهاني پرونده باغ‌هاي ايراني اين است و باغ ايراني يک شاهکار در حوزه ابتکارات خلاقانه بشر به حساب مي‌آيد و باغ ايراني جلوه‌اي برجسته از تبادل ارزش‌هاي برجسته بشري است.
وي با بيان اين که معيار بعدي ثبت جهاني پرونده باغ‌هاي ايراني به اين موضوع برمي‌گردد که باغ ايراني نشاني از با هم‌آوايي عناصر طبيعي و انساني در فضايي روحبخش و حالي از تعاملات سازنده فرهنگي است،خاطرنشان کرد:باغ ايراني در حقيقت نمايش‌دهنده روند شکل‌گيري و تثبيت سنن فرهنگي در بستري با قدمت بيش از 2500 سال است.
علويان صدر ادامه داد:باغ ايراني رابطه‌اي مستقيم با شکل‌گيري و گسترش مجموعه‌ا‌ي غني از رويدادهاي برجسته فرهنگي و داراي ارزش جهاني است.
معاون ميراث فرهنگي کشور تصريح کرد:‌باغ فين کاشان که امروز مراسم نکوداشت آن برگزار مي‌گردد از نظام عام‌رساني با تکنولوژي‌ بسيار بالايي برخوردار است و به دليل طراحي منحصر به فرد آن در منطقه کويري و همچنين استفاده و پرورش گياهان خاص از جايگاه بي‌نظير در ميان 9 باغ ايراني برخوردار بوده است.
علويان صدر با بيان اين که امروز مهارت‌هاي سنتي بافت فرش کاشان نيز گرامي داشته مي‌شود خاطر نشان کرد:‌همه مي‌دانيم که فرش ايراني در تنوع و همچنين به لحاظ گستره جغرافيايي داراي ارزش فراواني است.
وي خاطرنشان کرد:ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش کاشان باعث شده است که مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش کاشان در قالب يک پرونده به ثبت جهاني برسد.
وي افزود: بر اين اساس معاونت ميراث فرهنگي در اقدامي براي ثبت 2 مقوله شاخص تحت اين عنوان، با عناوين فرش ذهني‌ بافت روستايي و فرش شهري مبتني بر نقشه مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش فارس و کاشان را به ثبت جهاني رساند.
وي يادآور شد: در حال حاضر خوشبختانه جايگاه ايران در يونسکو يک جايگاه ارزشمند و بالايي است که بيشتر اين موفقيت در دولت نهم و دهم تحقق يافته است./ه
برچسب ها: نکوداشت ، ثبت ، جهانی ، فین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار