زیردریایی‌های هسته‌ای با داشتن برق کافی برای ایجاد اکسیژن از الکترولیز آب دریا، دیگر نیازي به بالا آمدن منظم و مکرر به سطح آب ندارند و بنابراین بدون نیاز به سوخت‌گیری، قادرند به طور نامحدود در زیر آب دریا باقي بمانند.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، زیردریایی یک وسیلهٔ نقليه شناور است که می‌تواند در زیر سطح آب حرکت کرده و به ژرفاهایی برسد که غواصان به آن دسترسی ندارند.

زیردریایی ممکن است هم از نوع غیرنظامی(علمی یا گردشگری) باشد و هم از نوع نظامی. زیردریایی‌های نظامی با زرادخانه‌ای از جنگ‌افزارها، به ویژه اژدر و موشک مسلح شده‌اند.

پیشرفت بزرگ در ساخت زیردریایی‌ها استفاده از انرژی هسته‌ای در این عرصه بود که باعث شد شعاع عمل زیردریایی‌‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.


زیردریایی‌های هسته‌ای با داشتن برق کافی برای ایجاد اکسیژن از الکترولیز آب دریا، دیگر نیازي به بالا آمدن منظم و مکرر به سطح آب ندارند و بنابراین بدون نیاز به سوخت‌گیری، قادرند به طور نامحدود در زیر آب دریا باقي بمانند.

تنها محدودیت تامین تجهیزات مصرفی خدمه همچون مواد غذایی، آب شیرین و لوازم بهداشتی و غیره‌ است.

هرچند انرژی هسته‌ای گران به نظر مي‌رسد ولي ارائه و کاربرد آن تنها برای زیردریایی‌های نظامی محفوظ است.

در دوران جنگ سرد، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی اقدام به ساخت زیردریایی اتمی کردند. این زیر دریایی‌ها توانایی حمل و شلیک موشک‌های بین قاره‌ای با کلاهک هسته‌ای را دارند.

اتلاق نام زیردریایی هسته‌ای، بخاطر داشتن موتور با سوخت هسته‌ای است که این زیر دریایی‌ها را از سوخت‌گیری دوباره بی‌نیاز می‌کند.


مدل آخر زيردريايي‌ها، از نوع عملياتي هستند که بعد از جنگ جهانی دوم کمتر ساخته یا از آن بهره برداری شده است.

این زیردریایی‌ها کوچک بوده و بیشتر برای عملیات واکنش سریع در آبهای کم ژرفا بهره‌برداری می‌شوند.

جالب است که در جنگ جهانی دوم، ژاپن با بهره‌گیری از این گونه زیردریایی به بندر "پرل‌ هاربر"  آمریکا پاتک زد.

یكی از نقاط ضعفی كه برای تمام زیردریایی‌های جهان در نظر گرفته می‌شود، سر و صدای زیاد آنها هنگام حركت در سطح یا زیر آب است، اما در ساخت يکي از مدل‌ها زيردريايي به نام HMS Astute و برای غلبه بر این مشكل، ابتكار عمل جالبی صورت گرفته است.

مهندسان پروژه، فن چند تیغه جت فوق‌العاده بی‌سر و صدایی ساخته‌اند كه در تركیب با لبه‌های چرخان در یك فضای محدود، عملاً صدایی هنگام حركت تولید نمی‌كنند.

این موفقیت تا آن حد چشمگیر بوده كه صدای تولید شده از این زیردریایی را كمتر از صدای دلفین‌ها عنوان می‌كنند.


راكتور اتمی این زیردریایی، توربین‌های بخار آن را راه انداخته تا نیروی پیش رانش و الكتریسیته مورد نیاز تولید شود. این راكتور كه حاصل تلاش مهندسان گروه "رولز رویس" است از هسته سوخت با طول عمر طولانی بهره مي‌برد كه عملا نیازی به سوخت‌گذاری مجدد و هزینه‌بر ندارد.

مشخصه بارز تمامی زیردریایی‌ها، دكل و پریسكوپی است كه روی آن قرار داشته و خدمه با استفاده از آن به بررسی محیط اطراف سطح آب می‌پردازند، اما در زیردریایی HMS Astute به نوعی سنت‌شكنی شده و دیگر خبری از پریسكوپ‌های متداول نیست.

 این بخش از دكل‌های نوری استفاده شده كه به دوربین‌های سبك و تصویربردار حرارتی مجهزند تنها در مدت 3 ثانیه فعال شده و می‌توانند چشم‌انداز دقیق و 360 درجه‌ای از محیط اطراف در اختیار خدمه قرار دهند. این قابلیت به فرمانده زیردریایی امكان می‌دهد تا با حداقل خطر ردیابی، به تجزیه و تحلیل وضعیت منطقه بپردازد.

به جز دكل اصلی كه برای نصب دوربین‌ها در نظر گرفته شده است، دكل‌های دیگری نیز روی این زیردریایی ساخته شده‌اند كه برای تبادلات ماهواره‌ای، راداری و سیستم‌های مسیریابی به كار گرفته می‌شوند.

یكی از نقاط قوت این نوع زیردریایی، بخش سیستم توربین آن است. در این زیردریایی 2 توربین بخار وجود دارد كه هر یك 27 هزار و 500 اسب بخار قدرت دارند.

البته در كنار این مجموعه از 2 سیستم مولد جریان متناوب دیزلی، یك موتور ویژه موارد اضطراری و یك سیستم پیش رانش كمكی نیز استفاده شده است تا خدمه زیردریایی در مواقع ضروری، هیچ‌گونه نگرانی درخصوص ساعات پیش روی كه عمدتا همراه با ترس و اضطراب است، نداشته باشند. این زیردریایی اتمی فوق مدرن ظرفیت حمل تا 109 نفر را دارد.


البته این رقم بر مبنای تعداد تختخواب‌های تاشوی مخصوصی است كه در آن تعبیه شده است. 98 مورد از این تختخواب‌ها متعلق به خدمه زیردریایی و 11 تختخواب دیگر برای مهمانان آن است. این افراد می‌توانند از 5 حمام و 5 دستشویی برای حفظ پاكیزگی خود استفاده كنند.

زیردریایی HMS Astute تا سال‌های طولانی به عنوان یك فناوری پیشرفته در اعماق آب‌های آزاد جهان خواهد ماند. عدم نیاز به سوخت‌گذاری مجدد اتمی در تمام 25 سال طول عمر مفید این سیستم‌های زیرآبی، اين زيردريايي را به یكی از موفقیت‌های بزرگ در عرصه مهندسی‌های پیچیده تبدیل كرده است.

در ادامه اين گزارش با توجه اهميت و برتري که زيردريايي "آکولا" نسبت به ساير زيردريايي ها دارد بنا داريم تا برخي ويژگي‌هاي اين زيردريايي اشاره شود .

زیردریایی اتمی طرح 971 از زیردریایی‌های نسل سوم هستند و گزینه فولادی زیردریایی های تیتانیومی طرح 945 هستند که به نوبه خود بهترین زیردریایی های چند منظوره اواخر قرن بيستم بشمار می رفتند. این زیردریایی ها برای شکار هر گونه زیردریایی و ناوگان‌های هواپیمابر دشمن بکار می روند.


يکی از ویژگی‌های این زیر دریایی، وجود سیستم موشک انداز D-19 است که زیردریایی را قادر به پرتاب موشک‌های بالستیک R-20 با سوخت جامد و برد 10 هزار کیلومتر می‌کند.

وجه تمایز این گونه زیردریایی‌ها آن است که می توانند حتی چند روز پس از عبور رد زیردریایی های و کشتی ها را شناسایی کنند.

سطح رادارگریزی این زیردریایی ها بسیار بالاست. شاید بی دلیل نباشد که این زیردریایی‌های این طرح (971) در پیمان آتلانتیک شمالی بعنوان "آکولا" (کوسه) نامیده شده اند.

همچنين گفته می شود که برای انجام امور جاسوسی در روسیه مدت‌هاست که زیردریایی‌های ویژه ای ساخته شده که عملا نمی‌توان آنها را رؤیت و رهگیری کرد.

در حال حاضر کشورهاي انگليس، آمريکا، فرانسه و روسيه داراي زيردريايي‌هاي هسته اي هستند و به تازگی هند نيز با خرید دو فروند زیردریایی هسته‌ای از روسیه به جمع کشورهای دارای این زیردریایی پیوسته است؛ با توجه به پيشرفت سريع كشورمان در عرصه‌هاي مختلف علمي، تكنولوژيك و فناوري‌هاي نوين، ايران اسلامي نيز توانسته وارد عرصه ساخت و توليد انواع زيردريايي شود و به جمع باشگاه دارندگان اين تكنولوژي برتر ملحق شود.

ماه پيش بود که انتشار خبر ساخت زیردریایی هسته‌اي توسط ایران، موجي از تبليغات رسانه‌اي را از سوي غربي‌ها به همراه داشت.

امیر دریادار عباس زمینی، معاون فنی نیروی دریايی ارتش، ماه گذشته در اين باره گفته بود که اولین مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های رانش زیردریایی‌های اتمی در ایران انجام گرفته است.

جدا از اينکه اعلام اين خبر مي‌تواند مستقیما پاسخی به تحریم‌های اخیر اروپا و آمریکا عليه ایران باشد، نشان‌دهنده آن است که ایران تصمیم گرفته روند پاسخ دهی فنی به تحریم‌های غرب را با قاطعیت پیگیری کند از سوي ديگر، اخيرا طرحي از سوي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده كه در صورت تصويب نهايي آن دولت موظف مي‌شود كه كشتي‌هاي نفتكش كشور را براي استفاده از سوخت هسته‌اي تجهيز كند تا در جريان ماموريت‌هاي خود مجبور به پهلو‌گيري جهت سوختگيري نباشند.

در پايان مي‌توان گفت که با توجه به اينکه متخصصان توانمند ايراني در اوج تحريم‌هاي غرب عليه کشورمان، موفق به طراحي و ساخت ناوشکن پيشرفته و کاملاً بومي "جماران" شده اند مي‌توان گفت که ساخت زيردريايي هسته‌اي توسط جمهوري اسلامي ايران، دور از دسترس نخواهد بود.

گردآوري از : احسان آريا

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار