عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به ادعاي يكي از نمايندگان پارلمان عراق درخصوص دريافت غرامت جنگي از ايران اين ادعا را يك توطئه آمريكايي دانست كه از جانب وي مطرح مي‌شود و از پيگيري دريافت غرامت جنگي از عراق در زمان مقتضي خبر داد.

اسماعيل کوثري نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در واکنش به ادعاي يکي از نمايندگان عراق مبني بر طرح درخواست دريافت غرامت جنگي از ايران توسط دولت متبوعش گفت: اين نماينده با مطرح‌کردن چنين موضوعي نشان داد از سياست، قوانين بين‌الملل و قطعنامه 598 هيچ اطلاعي ندارد و طرح  چنين ادعايي يك توطئه صهيونيستي - آمريکايي‌ است تا با طرح چنين موضوعي چالش ديگري در منطقه براي ايران فراهم کند.

وي در ادامه در خصوص موضوع پرداخت غرامت جنگي عراق به جمهوري اسلامي ايران به ماده 6 قطعنامه 598 مبني بر لزوم مشخص‌شدن آغازکننده جنگ 8 ساله اشاره کرد و افزود: بنابراين ماده گزارش دبير کل سازمان ملل به شوراي امنيت، عراق مقصر اصلي و آغازگر جنگ معرفي شده و لذا ملزم به پرداخت غرامت به ايران است.

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس همچنين تصريح کرد: از آنجا که قطعنامه 598 به عنوان يک سند رسمي در سازمان ملل ثبت شده است، سوابق و اسناد  غرامت جنگ تحميلي در قطعنامه موجود بوده و اين موضوع براي هميشه قابل پيگيري است.

نماينده مردم تهران با بيان اينکه قطعنامه 598 به عنوان يک سند رسمي در سازمان ملل ثبت شده و از بين رفتني نيست، خاطر نشان کرد: اين موضوع را در جاي خود پيگيري و در زمان مقتضي طلب خود را از دولت عراق مطالبه خواهيم کرد.

وي همچنين به خبرهايي مبني بر دريافت غرامت جنگي توسط کويت از عراق اشاره کرد و گفت: آمريکايي‌ها به خاطر نفوذ در سازمان ملل موضوع دريافت خسارت کويت را به دليل اينکه  بتوانند حاکميتشان را در عراق مستحکم‌تر کنند مطرح کردند، از طرفي نيز مبلغي را که کويت از عراق دريافت کرده غرامت جنگي نبوده بلکه خسارتي بود که با توجه به حضور ارتش عراق در کويت به اين کشور وارد شده است.
 
گفتني است "عاليه نصيف"، از نمايندگان فهرست عراق آزاد با بيان اينكه درخواست ايران از عراق در پرداخت غرامت 36 ميليارد دلاري مخالف قوانين بين المللي  و امري كاملا مطرود است، ادعا كرد كه اين ايران است كه بايد به دليل ادامه جنگ تا شش سال بعد غرامت پرداخت كند و اين ايران است كه بايد بر اصل حسن همجواري با عراق تكيه داشته باشد.

وي همچنين از دولت اين كشور خواست تا از ايران از تاريخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل براي توقف جنگ در سال 1982 غرامت دريافت کند.
"انتهاي پيام"/س2

برچسب ها: کوثری ، غرامت ، جنگ ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار