بیماران دیابتی با رعایت نکاتی خاص می توانند روزه بگیرند.

دکتر سید محسن خوش نیت نیکو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران گفت: بیماران دیابتی نوع 2 که قندخون آنها کنترل شده و دچار عوارض مزمن دیابتی مانندعوارض چشمي، كليوي و عوارض اعصاب محيطي  نیستند می توانند روزه بگیرند.

*اگر بیماران دیابتی نوع 2 دچار عوارض مزمن دیابت نشده باشند، در چه شرایطی می توانند روزه بگیرند؟
 
این فوق تخصص غدد در پاسخ به این سوال اظهاركرد: بیمارانی که تحت درمان با رژیم غذایی هستند و یا از انواع قرص های کاهنده قند خون مانند متفورمين به تنهايي یا همراه چند قرص استفاده می کنند، حداکثر می توانند چند روز به روزه بگیرند البته به شرط اینکه دچار سرماخوردگی یا آنروین چرکی نباشند.
 
*چه توصیه ای برای روزه داران دیابتی دارید؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماران دیابتی نوع دو چاق یا افرادی که دارای وزن طبیعی هستند در صورت کنترل مطلوب وزن و توجه به نکاتی که برای کنترل قند خون به آنها آموزش داده شد باید قندخون خود را به طور منظم درمنزل اندازه بگیرند.
 
*دیابتی های نوع یک مجاز به روزه داری هستند؟
 
دکتر خوش نیت نیکو اظهارداشت: دیابتی های نوع یک که تحت درمان با انسولین نیستند، می توانند روزه بگیرند.
 
*در چه مواردی روزه داری برای دیابتی های نوع دو ممنوعیت دارد؟
 
بیمارانی که به طور مکرر دچار حملات افت قند خون می شوند، یا بیماراني که حملات شدید افت قند خون را در طی 3 ماه گذشته تجربه کرده اند یا افرادي که حملات شدید افت قند خون آنها منجر به بستری شدن آنان در بیمارستان شده و بیمارانی که قند خون آنها به میزان بیش از 250 تا 300 است و یا دچار عوارض مزمن ساخته عوارض چشمی به کلیوی و  اعصاب محیطی شده اند، نمی توانند روزه بگیرند.
 
دکتر خوش نیت نیکو یاد آور شد: بیماران دیابتی باردار، یا مادرانی که در دوران شیردهی هستند و سالمندان دیابتی که قادر به کنترل بیماری خود در منزل نیستند و رژیم غذایی لازم برای کنترل قندخون را رعایت نمی کنند، نباید روزه بگیرند.
 
*اگر بیماران دیابتی هنگام روزه داری دچار حملات کاهش یا افزایش قند خون شدند، باید چه اقدامی انجام دهند؟

این فوق تخصص غدد در پاسخ به این پرسش گفت: خود مراقبتی و پایش منظم قند خون در طول روزه داری ضرورت دارد لذا بیماران باید در طول ماه مبارک رمضان با پزشک خود در ارتباط باشند، علائم کاهش قند خون را بشناسند و اگر دچار افت قند خون به میزان کمتر از 60 شدند باید روزه ی خود را افطار کنند.
و پس از ماه رمضان هم از نظر کنترل قند خون و عوارض دیابت توسط پزشک متخصص بررسی شوند.
 
*بیماران دیابتی هنگام روزه داری مجاز به فعالیت هستند؟
 
دکتر خوش نیت نیکو پاسخ داد: انجام فعالیت بدنی روزه دارانی دیابتی موجب حفظ سلامتی و تعادل قند خون می شود، به بیماران توصیه می کنم در ساعات اولیه صبح 10 تا 15 دقیقه نرمش گفته و پس از افطار تا سحر نیز به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت پیاده روی کنند، در غیر اینصورت بی تحرکی موجب بر هم خوردن تعادل قند خون می شود.
 
*چه توصیه ای برای برنامه ی غذایی روزه داران دیابتی دارید؟
 
دکتر خوش نیت نیکو يادآورشد: بیماران باید از صرف غذاهای سنگین و مصرف شیرینی و لبنیات پرچرب پرهیز کنند.
 
آقای دکتر چه توصیه ای به خانواده ی خود دارید تا روزه داری را با موفقیت سپری کنند؟
 
دکتر خوش نیت نیکو گفت: مهمترین نکته در افراد سالمی كه هیچ مشکلی ندارند این است كه از پرخوري اجتناب ورزند.  من همواره به خانواده ام یادآوری می کنم که در طول روزه داری، فعالیت جسمانی خود را محدود نکنند زیرا در صورت بی تحرکی یا کم تحرکی در روزه داری نه تنها فایده جسمانی از روزه داری حاصل نمی شود بلکه عوارض نیز ایجاد می شود.
 
هنگام روزه داری، رعایت رژیم غذایی مناسب، موجب کاهش وزن حدود 2 تا 4 کیلوگرم پس از ماه رمضان می شود به دنبال کاهش وزن معمولاچربی خون و فشارخون  نیز کاهش می یابد.
 
روزه داری علاوه بر آمادگی روحی و روانی، موجب آمادگی جسمانی هم می شود.
 
دکتر خوش نيت گفت: گرسنگی خفیف تا متوسط هنگام روزه داری، موجب بهبود فعالیت سیستم ایمنی بدن می شود.
 
*پیشگیری از عوارض روزه داری
 
این فوق تخصص غدد اظهاركرد: خشکی دهان، نفخ شکم، سوزش سردل و یبوست از مشکلاتی است  که اگر برنامه غذایی مناسبی در طول رمضان داشته باشید این عوارض به حداقل می رسد.
 
* مقابله با یبوست در روزه داری
 
دکتر خوش نیت نیکو گفت: به همه ی روز داران توصیه می کنم فاصله ی افطار تا سحر حداقل 500 گرم میوه و سبزیجات مصرف کنند، از مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و ادویه دار پرهیز کنند چای پرنگ و قهوه مصرف نکنند، در صورت رعایت این نکات بدن هرگز دچار یبوست که از عوارض کم آبی است نخواهد شد.
 
مصرف غلات سبوس دار و انجیر یا آلوی خشک خیسانده و داشتن تحرک کافی نیز مانع از ایجاد یبوست در روزه داری می شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.