خوزستان/

زیرساختهای مناسب برای کشت نیشکر در خوزستان ایجاد نشده است

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزائی نامناسب بودن زیرساختها و ترویج برای کشت نیشکر را از دلایل عدم استقبال کشاورزان و زارعان محلی برای این نوع کشت عنوان کرد.

محمد امین روزبخش زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان اظهار کرد: در حالیکه در کل جهان نیشکر به صورت عمومی و در اراضی محلی توسط زارعان کشت می شود اما در استان خوزستان تنها واحدهایی هستیم که نیشکر را به صورت کشت و صنعت و با این نظام تولید می کنیم.
وی با اشاره به عدم استقبال کشاورزان استان از کشت نیشکر، گفت: نامناسب بودن ترویج و فراهم نبودن زیرساخت ها از جمله دلایلی است که کشاورزان تا کنون نسبت به این نوع کشت اظهار بی تمایلی کرده اند.

روزبخش زاده با اشاره به ضرورت برنامه ریزی و ترویج برای کشت نیشکر، افزود: در این راستا شرکت به تمام کشاورزانی که تمایل به کشت نیشکر در اراضی خود دارند، مشاوره می دهد.

وی همچنین از خرید تضمینی نیشکر زارعان محلی خبر داد و گفت: هر کیلوگرم نیشکر به نرخ تضمینی 580 ریال از کشاورزان خریداری می شود.

مدیر عامل شرکت کشت وصنعت دعبل خزائی با بیان اینکه امسال کشاورزان منطقه 25 هکتار را با تمایل خود به کشت نیشکر اختصاص داده اند، اظهار کرد: علاوه بر اینکه درآمد حاصل از کشت نیشکر افزون تر از درآمد حاصل از کشت هر نوع گیاه دیگری است ، کشاورزان می توانند از مانده های نیشکر به جای علوفه برای خوراک دام خود نیز استفاده کنند که این مزیت بزرگی است.

روزبخش زاده، اساس طراحی مزارع نیشکر را به صورت 25 هکتاری عنوان کرد و گفت: براین اساس به طور تقریبی تعداد 480 مزرعه نیشکر طراحی شده که در 24 بلوک به ظرفیت هر کدام از 12 تا 24 مزرعه گنجانده شده اند و دو هزار و 400 کیلومتر شبکه زیرزمینی لترال و 72 کیلومتر شبکه کلکتور اجرا شده است.

وی همچنین به اشتغالزایی ایجاد شده توسط فعالیت های حاصل از کشت نیشکر اشاره کرد و گفت: کشت نیشکر پنج برابر بیش از کشت هر نوع گیاه دیگری ایجاد اشتغال می کند.

روزبخش زاده به عملکرد شرکت کشت و صنعت دعبل خزائی اشاره کرد و گفت: این شرکت با قابلیت تولید یک میلیون تن نیشکر در هر فصل زراعی منجر به تولید صنایع دیگری از جمله کارخانه نئوپان با ظرفیت سالانه حدود 110 هزار متر مکعب تخته نئوپان، کارخانه الکل با ظرفیت 33 میلیون لیتر و کارخانه خوراک دام با ظرفیت 100 هزار تن شده است.

وی با اشاره به آثار اقتصادی این شرکت در منطقه افزود: فراهم آوردن امکانات تولید 80 هزار تن گوشت قرمز با استفاده از خوراک دام تولیدی، تولید محصولات بیوتکنولوژی از قبیل الکل طبی و صنعتی، خمیرمایه خشک و فعال ، بی نیازی از واردات شکر، کاغذ، تخته صنتعی و ایجاد بیش از یک هزار و 500 فرصت شغلی از آثار اقتصادی این شرکت در خوزستان است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دعبل خزائی به واحدهای این شرکت از جمله واحد آسیاب، واحد شکر زرد و واحد تصفیه شکر اشاره کرد و گفت: واحد تصفیه شکر با برخورداری از بالاترین فن آوری های علمی علاوه بر دریافت تمام شکر کارخانه خود، تا سقف 175 هزار تن شکر سفید تولید و کیسه گیری می کنید.

شرکت کشت وصنعت دعبل خزائی با مساحتی در حدود 12 هزار هکتار در اراضی شرق رودخانه کارون و در 25 کیلومتری جنوب شرق جاده اهواز- آبادان واقع شده است. این شرکت قابلیت تولید یک میلون تن نیشکر در هر فصل زراعی و تولید یکصد هزار تن شکر خام و 175 هزار تن شکر تصفیه شده را دارد./س

برچسب ها: زیر ساخت ، کشت ، نیشکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.