بيش از 180 كشور عضو يونسكو تاكنون 936 اثر تاريخي و محوطه فرهنگي و طبيعي خود را در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسانده‌اند.

سيدعليرضا قهاري،رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:غناي ميراث فرهنگي و گرانقدر بودن تمدن و پيشينه سرزمين كهن سال ايران،نه تنها بر اير انيان بلكه بر جهانيان پوشيده نيست و ديرينگي هنر معماري،تحول و پيشرفت آن در طول هزاران سال،همواره موجب سربلندي ساكنان اين مرز و بوم بوده است.
وي افزود:ايران يكي از محدود كشورهاي بوده كه داراي قديمي‌ترين و با ارزش‌ترين ميراث بشري است و بيش از 70 سال استئ كه دولت‌ها به ارزش اين ميراث پي برده‌اند و به تديرج به حفظ و ثبت آن همت دارند.
قهاري تصريح كرد:تنها در 40 سال پيش 1972 بود كه ثبت ميراث فرهنگي كشورما با هدف حفظ آثار تاريخي،طبيعي و فرهنگي آنان توسط سازمان ميراث فرهنگي و اجتماعي سازمان ملل متحمد يونسكو آغاز شد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد:‌ايران سه سال بعد از آن در 26 فوريه 1975 به اين كنوانسيون پيوست و امروز بيش از 180 كشور عضويت آن را دارند.
وي اظهارداشت:از آن تاريخ، 936 اثر و محوطه فرهنگي و طبيعي در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است كه از اين تعداد 15 اثر به ايران تعلق دارد.
قهاري تاكيد كرد:‌ در سالهاي اخير تلاش كارشناسان ميراث فرهنگي با همكاري پژوهشگران بخش خصوصي در زمينه ثبت جهاني آثار افزايش يافته است،اگرچه به علت اشكالات گوناگون از جمله محدوديت پذيرش درخواست از كشورها و تشكلات فني ديگر 51 اثر از ميراث فرهنگي و طبيعي ايران هنوز در نوبت رسيدگي قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد:آثار فاخر معماري ايران كه در حال حاضر در فهرست جهاني قرار گرفته شامل "چغازنبيل"، "تخت جمشيد"، "ميدان نقش جهان" ، "تخت سليمان"، "ارگ بم" ،‌"پاسارگاد"، "گنبد سلطانيه" ، "بيستون" ، "مجموعه كليساهاي غرب كشور"،‌"سازه‌هاي آبي شوشتر"، "بازار تبريز"، "آرامگاه شيخ صفي الدين اردبيلي"، "9 باغ ايراني" است و در سال جاري نيز "مسجد جامع اصفهان و "برج قابوس" به ثبت جهاني رسيد.
شايان ذكر است؛انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاهمين گفتمان هنر و معماري با عنوان "مفاخر جهاني معماري ايران" كه به مناسبت گراميداشت ثبت جهاني "مسجد جامع عتيق اصفهان" و "برج گنبد قابوس" 4 مرداد در موزه هنر امام علي (ع) برگزار مي شود؛به بررسي اين در اثر ثبتي مي‌پردازد./ه
برچسب ها: تاریخی ، طبیعی ، یونسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار