حدود 15 تا 16 ژن مسئول بيماري تالاسمی هستند كه برخي از آن‌ها شناسايي شده‌اند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رئيس مركز تحقيقات بيماري‌هاي تالاسمي دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بيان اين مطلب گفت: با توجه به شيوع بالاي تالاسمي در استان خوزستان اين مركز با هدف فراهم كردن مقدمات تشخيص قبل ازتولد و پيشگيري از بسياري ازعوارض تالاسمي در حوزه‌هاي تحقيقاتي پيشگيري و درمان فعاليت مي‌كند.
 
دكتر محمد پدرام عنوان كرد: مركز تحقيقات تالاسمي و هموگلوبينوپاتي تمام كارهاي تحقيقاتي روي بيماري تالاسمي و ديگر اختلالات هموگلوبين را انجام مي‌دهد كه اين فعاليت‌ها منجر به كاهش ابتلا به تالاسمي در خوزستان شده است.
 
 وي با اشاره به فعاليت خود به عنوان مديركل سازمان انتقال خون خوزستان در سال 62 يادآور شد: در اين سال حدود 2 هزار و 500 بيمار تالاسمي در اهواز خون دريافت مي‌كردند. هنگام تاسيس مركز تحقيقات تالاسمي هم حداقل حدود 500 بيمار مبتلا به تالاسمي ماژور در اهواز وجود داشت و سالانه حدود 50 نفر به اين رقم افزوده مي‌شد اما با اقدامات پيشگيرانه مركز و تاسيس مركز ژنتيك بيمارستان شفا در حدود سه سال بعد، در حال حاضر ميزان ابتلا به اين بيماري در اهواز به كمتر از يك تا 2 نفر در سال رسيده است.
 
 رئيس مركز تحقيقات تالاسمي و هموگلوبينوپاتي دانشگاه درباره اهداف و محورهاي فعاليت مركز تصريح كرد: شناسايي ژن‌هاي جهش يافته در منطقه خوزستان، ‌فراهم كردن مقدمات تشخيص قبل از تولد، شناسايي انواع تالاسمي متوسط، شناسايي انواع اختلالات هموگلوبين، كاهش ميزان بروز تالاسمي و هموگلوبينوپاتي و به‌كارگيري راه‌هاي درماني صحيح از اهداف و محورهاي فعاليت مركز است.
 
 پدرام تنها عامل بروز بيماري تالاسمي را عوامل ژنتيكي عنوان كرد و افزود: خوزستان با توجه به نزديكي به دريا و مهاجرت اقوام مختلف به اين منطقه، در سال‌هاي گذشته با شيوع بالاي بيماري تالاسمي مواجه بود. همچنين استان‌هاي هرمزگان و مازندران پس از خوزستان، از مناطق با شيوع بالاي تالاسمي هستند. تاكنون سه نوع بيماري‌ تالاسمي و حدود 400 نوع اختلالات هموگلوبين شناسايي شده‌است. همچنين حدود 15 تا 16 ژن مسئول اين بيماري هستند كه برخي از آن‌ها شناسايي شده‌اند.
 
 وي ادامه‌داد: مركز تحقيقات تالاسمي دانشگاه علوم پزشکی اهواز نخستين مركز تحقيقات در اين زمينه در كشور است و به جز اين مركز، يك مركز ديگر در زمينه بيماري تالاسمي - گلبول‌هاي داسي شكل - در بابل فعاليت مي‌كند.
 
 رئيس مركز تحقيقات تالاسمي و هموگلوبينوپاتي دانشگاه با تصريح به پروژه‌ها و طرح‌هاي تحقيقاتي اين مركز تنها راه درمان قطعي تالاسمي را پيوند مغز استخوان درصورت دارا بودن شرايط لازم به فرد مبتلا عنوان كرد./عط
برچسب ها: تالاسمی ، ژنتیک ، خون ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار