صنعت نرم افزار ایران را دریابید

نبود قانون کپی رایت و رقابت نابرابر نرم افزارهای قفل شکسته خارجی با محصولات ایرانی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان نرم افزار است.

عباس حسینی فرزین، تولید کننده نرم افزار در گفتگو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران در خصوص روند اجرای قانون صیانت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای گفت: در تدوین و اجرای قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار نارسایی هایی وجود داشته که نیاز به بازنگری و تأمل بیشتر مسئولان امر دارد.

وی ادامه داد: ناهمخوانی سرعت روند تدوین قوانین با شتاب فزاینده و تحولات فناوری اطلاعات، پویا نبودن معیارهای در نظر گرفته شده در متن قانون و طولانی بودن مدت رسیدگی برای صدور حکم مجرمان رایانه ای از جمله مشکلات مطرح در حوزه قانون صیانت از پدیدآورندگان نرم افزار در کشور است.   

حسینی فرزین نامتناسب بودن میزان مجازات مجرمان نرم افزاری را با اندازه و حوزه اشاعه جرم از دیگر معضلات پیش روی تولیدکنندگان نرم افزار در کشور دانست و اظهار داشت: مبنای تعیین مبلغ جریمه قانونی باید به اندازه ای باشد که اصل بازدارندگی از ارتکاب جرم را تداعی کند نه اینکه مشوقی برای ادامه و تکرار نقض قانون شود.

این تولید کننده نرم افزار تصریح کرد: قوانین مصوب و اقدامات انجام شده در این حوزه، به اندازه پیشرفت فناوری اطلاعات در کشور رشد نداشته و حتی در برخی موارد پاسخگوی رفع دعاوی ابتدایی نیز نیست.

*رقابت نابرابر نرم افزارهای قفل شکسته خارجی با محصولات ایرانی

حسینی فرزین افزود: متأسفانه میزان ضرر و زیاد مالی ناشی از تکثیر غیرمجاز محصولات نرم افزاری و نشر دیجیتال در کشور به حدی زیاد است که باعث بروز مشکلات اساسی برای تولیدکنندگان در جهت تأمین منابع مادی لازم در امور پژوهشی و ارتقای صنعت شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1382 از تکثیرکنندگان غیرمجاز نرم افزار وی طرح شکایت کرده است، گفت: این پرونده پس از گذشت 9 سال هنوز به نتیجه نرسیده و حکمی جهت تأمین ضرر و زیان ناشی از این امر به تولیدکننده ابلاغ نشده است.

این تولید کننده نرم افزار ادامه داد: قانون مصوب فعلی فقط در ارتباط با نرم افزارهای ساخت داخل کشور بوده و نرم افزارهای خارجی را تحت پوشش قرار نمی دهد که این خلاء قانونی موجب شده نرم افزار قفل شکسته خارجی به عنوان رقیب محصول ایرانی به راحتی و با قیمت های بسیار نازل در بازار عمومی به فروش برسد.

وی با بیان اینکه در این رقابت ناسالم محصول مشابه ایرانی بعد از مدتی از دور خارج خواهد شد، افزود: این موضوع باعث می شود تا تولید کننده نرم افزار ایرانی به دلیل ضعف بنیه اقتصادی ناشی از نقض قانون کپی رایت توان حضور در بازار بین الملل را نیز نداشته باشد.

حسینی فرزین یادآور شد: تعبیه رویه های نظارتی مانند پلیس اینترنتی برای متوقف نمودن سریع عوامل اخلالگر، تشدید میزان جرایم به تناسب جرم، فرهنگ سازی در جامعه برای آشنا نمودن کاربران به حقوق خود و پدیدآورندگان نرم افزار و پیوستن به پیمان های بین المللی مانند WIPO و WTO از جمله راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب صنعت نرم افزار در کشور است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار