کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی فرخ شهر در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت : تعیین دقیق محدوده این محوطه باستانی ، مطالعه آثار معماری از جمله کاروانسرای موجود و مشخص کردن کاربری سازه ‌های واقع در این محوطه تاریخی و مطالعه سایر کاروانسراهای مسیر خوزستان به اصفهان در دوره اسلامی و احتمالا پیش از اسلام ازجمله نتایج فصل نخست کاوش باستان شناسی در این منطقه است .
ریاحی افزود: محوطه باستانی فرخ ‌شهر از توابع شهرکرد با حدود شش هزار هکتار وسعت و با توجه به محل، منابع و متون تاریخی ، یک مجموعه کاروانسرای بین راهی بوده است .
وی گفت : براساس منابع و متون دوران اسلامی از صدر اسلام تا قرون میانه اسلامی سیاحان مسلمان از کاروانسرای جاده باستان موسوم به دزپارت که بین اصفهان و خوزستان قرار داشته ، یاد کرده‌اند.
ریاحی افزود: کشف ابزارهای سنگی دوره پیش از تاریخ در محوطه احتمال اینکه این محوطه در دوران اسلامی مورد استفاده قرار گرفته را تقویت کرده است .
وی گفت : ساخت باند دوم جاده اصلی شهرکرد به اصفهان در چند متری این محوطه احتمال گسترش دامنه تخریب و خاکبرداری ، مراجعه زارعان برای لایروبی و گسترش قنات چسبیده به این منطقه تاریخی و استخرهای پرورش ماهی در جنوب محوطه از جمله عوامل تهدید کننده بقایای باستانی موجود در محل و از جمله دلایل ضرورت ادامه حفاری در این منطقه است .
محوطه تاریخی فرخ شهر در سال 1380 شناسایی شد و سال 85 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید
./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.