در حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

جهانگير الماسي:بي‌اخلاقي درسينما باعث آشفتگي شده است

جهانگير الماسي بازيگر سينما و تلويزيون معتقد است بي‌اخلاقي‌هاي موجود در سنيماي ايران و نبود چارچوب‌هاي مناسب در صنوف مختلف سينمايي باعث آشفتگي‌هاي موجود شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، منوچهر شاهسواري تهيه‌كننده و جهانگير الماسي بازيگر شب گذشته در برنامه هفت در خصوص "اخلاق در سينما" به بحث و بررسي پرداختند.

جهانگير الماسي گفت:‌ هر پديده و يا موضوعي كه مي‌خواهيم در مورد آن صحبت كنيم براساس ضرورت‌هاي جامعه مطرح شده و من معتقدم كه به جاي تعريف اين واژه به ضرورت‌‌هاي آن بپردازيم چون ضرورت‌ها از تعاريف مهم‌تر هستند.

وي افزود: كلمه اخلاق پديده جديدي است كه مي‌توان آن را خلق و خوي و رفتار مردم كه در جامعه از خود بروز مي‌دهند تعريف كرد.

الماسي در خصوص اخلاق در سينما گفت: در ابتدا بدانيم اخلاق يعني چه؟ و تعبيرمان در خصوص اخلاق چيست به نظر من اخلاق حرفه‌اي در سينماي ما معنا ندارد و آداب و قوانين حرفه‌اي در سينماي ما مطرح است و اخلاق حوزه‌اي ديگر دارد.

وي ادامه داد: اهميت سينما، اهميت خلق و خوي انساني است و كلمه اخلاق به خلق برمي‌گردد و آن به معناي مجموع خوبي‌ها است.

الماسي اظهار داشت: در سينماي ما هنر، فلسفه، حكمت و علم در خدمت انساني است و اين خود ايجاب مي‌كند كه افراد خلق و خوي خوبي داشته باشند.

اين بازيگر ادامه داد: در كنار اخلاق دين، فرهنگ، ادب و مهم‌تر از همه هويت است كه بايد حفظ شود.

شاهسواري در ادامه صحبت‌هاي الماسي گفت: قوانين نوشته و نانوشته‌اي در تمام حوزه‌هاي فعاليت وجود دارد كه عمل به آن قوانين و تدبيرها به موقعيت فردي اشخاص برمي‌گردد، در مواقعي يك نظام و سازمان اجتماعي براي حفظ موجوديت خودش چاره‌اي ندارد جز اينكه گاهي اوقات بعضي از امور را خارج از قوانين قضاوت كند.

وي بيان كرد: اگر نتوانيم بين آنچه داريم و آنچه مي‌خواهيم، نسبت برقرار كنيم و مطالبات را به طور درستي بيان كنيم و به طور حتم به بيراهه خواهيم رفت. بي‌اخلاقي زماني رخ مي‌‌دهد كه يك تعرضي صورت گرفته باشد.

الماسي گفت: بي‌اخلاقي‌ها در سينما به دليل يكسري آشفتگي‌ها است كه رخ مي‌دهد، اگر مديران و مسئولان امر يك چارچوب و مختصات درستي براي صنوف مختلف سينمايي تعيين كنند به طور حتم بي‌اخلاقي در سينما ريشه كن خواهد شد.

وي افزود: عدم كارايي عدالت، عدم توجه به مناسبات اجتماعي، طراحي نشدن نيروهاي حرفه‌‌اي به عرصه سينما، دور بودن در حوزه سينما با معرفت اجتماعي مردم خود باعث بي‌اخلاقي در سينما مي‌شود.

شاهسواري درخصوص توليدات سينما گفت: در سال 80 فيلم سينمايي توليد مي‌شود آيا براي همه آن ها مديران، رياست جمهور، معاون وزير اظهار نظر مي‌كنند؟

بايد ديد در توليدات سينماي ايران چه اتفاقاتي افتاده كه به خاطر توليد يك فيلم سينمايي اين همه سر و صدا بپا شده است.

وي خاطرنشان كرد: بي‌اخلاقي در سينماي ايران زماني ريشه كن خواهد شد كه بر اساس قانون عمل كنيم./ي2
برچسب ها: برنامه هفت ، اخلاق ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار