مراقبت‌‌ها و پيگيري‌‌هاي تغذیه‌ای پس از ترخيص از مراكز درماني اعتیاد بايد ادامه داشته باشد و باید حداقل هفته‌ای يك بار جلسه مشاوره صورت گیرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  مونا پور قادری، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز ضمن بیان این مطلب گفت: طي دوران ترك اعتياد، بدن دچار استرس‌هاي جسماني و پريشاني‌‌هاي رواني است. به‌دنبال ‌این استرس‌‌ها، عوارضي مانند تهوع، استفراغ و اسهال بروز می‌نمايد و به اختلال در نمك‌ها و مايعات بدن و اختلال در تعادل كالريك بدن منجر می‌شود.

 مونا پور قادری ادامه داد: رژيم غذايي بايد طوري تنظيم شود كه در حد امكان اختلالات و عوارض سخت دوران ترك اعتياد را كاهش دهد. باید نوع و شدت كمبود مواد مغذي در اسرع وقت مشخص شود تا نوع مكمل‌‌هاي تغذیه‌ای مورد نياز تعيين شود و آزمايش‌های بيوشيمیایی برای تعيين وضع متابوليت‌‌هاي بدن مشخص شود. معتادانی كه دچار اختلالات كبدي هستند باید از مصرف آهن و ويتامین‌‌هاي محلول در چربي(ويتامین‌‌هاي A،D، E وK ) خودداري کنند.

 وی افزود: سيستم ‌ایمني بدن در بیشتر معتادان به دلايل گوناگون از جمله رژيم غذايي نامناسب دچار اختلال می‌شود و به همین دليل معتاداني كه در معرض ويروس HIV هستند، خطر آلوده شدن در آنها بيشتر می‌شود. احتمالا رژيم غذايي ناكافي، از عوامل محرك رشد و انتشار ويروس تا مراحل بروز عفونت است. چنانچه ويروس‌ ایدز در فرد معتاد تشخيص داده شد، باید از رژيم غذايي غني از كالري و مواد مغذي به همراه مكمل استفاده شود.

 پورقادری تصریح کرد: مشاوره تغذیه‌ای در تمام مراحل درمان اعتیاد الزامی ا‌ست و مسائلي چون يافتن جانشيني براي مواد مخدر، ‌ایجاد اشتها، استفاده از میان وعده غذايي متعادل در برنامه آموزشي تغذيه و مشاوره برای بهبود يافتن در نظر گرفته می‌شود.

 این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: وعده غذايي نامنظم و نداشتن میان وعده غذايي سبب ‌ایجاد تغييرات قند خون و به‌دنبال آن افزايش نياز فرد معتاد به مواد مخدر شده و خطر اعتياد مجدد را افزايش می‌دهد. پس از ترخيص فرد از مراكز توان بخشي برای بهبود اختلالات تغذیه‌ای بايد تغييرات وزن فرد كنترل و پيگيري شود.

وی در پایان اظهار داشت: لازم است در مشاوره تغذیه‌ای مسائلي چون عزت نفس، احساس مسئوليت و توانايي ‌ایجاد روابط اجتماعي مورد بحث و گفتگو قرار گيرد . مراقبت‌‌ها و پيگيري‌‌هاي تغذیه‌ای پس از ترخيص از مراكز درماني اعتیاد بايد ادامه داشته باشد و حداقل هفته‌ای يك بار جلسه مشاوره با رژيم‌شناس برای پيگيري وزن و همچنين میزان پيشرفت در درمان اختلال تغذیه‌ای به‌دنبال پيروي از الگوي صحيح غذايي صورت گيرد و این نکته نباید فراموش شود که مشاركت نزديك سایر افراد خانواده ضامن موفقيت در برنامه ترك اعتياد می‌باشد./ح
برچسب ها: اعتیاد ، تغذیه ، عزت نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.